AI Overview, znane wcześniej jako Search Generative Experience (SGE) to jedna z większych zmian, jakie w ostatnich latach pojawiły się w wyszukiwarce, a na którą wciąż czekamy na rynku polskim. Na podstawie pierwszych testów, przeprowadzanych głównie w Stanach Zjednoczonych, można wysnuć już pierwsze wnioski. Czym jest AI Overview? Czy czeka nas rewolucja czy raczej ewolucja wyników wyszukiwania?
AI Overview to określenie na wyniki wyszukiwania Google, które są rozszerzone o elementy, przygotowane przez generatywną AI. Ich forma może być różna – zawartość zależy od tego, czego szukamy. Inny widok otrzymamy dla zapytań o charakterze produktowym czy transakcyjnym, inny w przypadku zapytania poradnikowego.
Widać to szczególnie dobrze w momencie testowania rozwiązania. Dla zapytania o charakterze wiedzowym – wybraliśmy zapytanie o kapibarę – na początku dostaliśmy propozycję odpowiedzi wygenerowanych przez AI. Po skorzystaniu z niej otrzymaliśmy rozbudową informację na temat tego zwierzęcia.
Podobnie wygląda sytuacja w przypadku zapytania wiedzowego, ale z zakresu porad. Gotowanie jajka wymaga nie tylko dogłębnego omówienia, ale też instrukcji krok po kroku, a nawet filmu, który nam to wszystko zwizualizuje.
Ostatnim przykładem zapytań, mogą być te o charakterze sprzedażowym (e-commerce). Jeśli szukamy roweru i informacji na temat modeli, AI Overview nie daje nam jednej odpowiedzi, ale zamienia się w agregat, który z jednej strony podsuwa oferty, a z drugiej daje informacje, na co zwrócić uwagę.
Te trzy powyższe przykłady to tylko próbka, która potwierdza, że w zależności od serwisu, mimo ogólnego kierunku rozwoju jakościowego stron internetowych, rekomendacje do wdrożenia mogą i zapewne będą się różnić. Charakter stron internetowych nie jest jedynym czynnikiem różnicującym, bo wynik AI Overview będzie zależny także od branży, szczególnie tych, dotyczących wrażliwych sfer życia, czyli YMYL. To skrót od angielskiego wyrażenia “Your Money or Your Life”, które można przetłumaczyć “pieniądze albo życie”. Google tym mianem określa strony, których zawartość może w znaczący sposób wpłynąć na życie, zdrowie lub finanse jej odbiorców. Z naszych testów wynika, że AIO ostrożnie podchodzi do odpowiedzi AI Overview na zapytania ich dotyczące np. finansów. Jeżeli chcemy zacząć oszczędzać pieniądze, to musimy sami zrobić research i wybrać optymalną dla siebie drogę.
Podobnie jest w przypadku kategorii zdrowie i medycyna. Google aktualnie sporadycznie pokazuje wyniki z AI Overview. Są jednak wyjątki, jak widać na poniższym przykładzie zapytania o leczenie grypy.
Chociaż po raz pierwszy informacja o pojawieniu się SGE i możliwości testowania rozwiązania za pośrednictwem Search Labs w Stanach Zjednoczonych pojawiła się 10 maja 2023 roku, to pierwsze wzmianki o badaniach Google nad połączeniem generatywnej AI (zapewne w odpowiedzi na rosnące zainteresowanie ChatGPT użytkowników na całym świecie) pojawiły się już wcześniej. SGE daje możliwość m.in. zadawania dodatkowych pytań po otrzymaniu pierwszych wyników, co jest formą komunikacji przypominającą konwersację z chatbotem, opartym o AI.
Mimo tego, że od informacji o możliwości testowania SGE i AIO minął już rok, to rozwiązanie nie jest jeszcze dostępne w krajach Unii Europejskiej. Przez ostatnie 12 miesięcy zmieniło się jednak kilka rzeczy:
Kolejne plany Google dla AI Overview są wielką niewiadomą. Nie mamy dziś informacji kiedy i w jakiej formie AI Overview pojawi się w Polsce. Niewykluczone, że nie tylko kwestie jakości wyników wyszukiwania w poszczególnych językach będą ważne. Zapewne swoją rolę we wdrożeniu będzie mieć stan regulacji prawnych, obowiązujących w Unii Europejskiej i zmiany w nich zachodzące.
Niezależnie od tego kiedy w wynikach wyszukiwania w Polsce zobaczymy widoki z generatywną odpowiedzią AI, to faktem jest, że stanie się to prędzej czy później. Właśnie dlatego już teraz warto przygotować się na te zmiany. Czy będą duże? Tak, tego trzeba się spodziewać. AIO zachęca do tego, aby użytkownicy mniej szukali po frazach, a w większej mierze przeszli na tryb konwersacji z AI. Natomiast testujemy wyniki z AIO, co pozwala nam na wyciągnięcie wniosków na temat tego, jak Generative Engine Optimization (GEO) będzie wyglądało w przyszłości.
Kluczową kwestią, na którą każdy właściciel strony internetowej musi zwrócić uwagę, jest kompleksowość treści. Od wielu lat specjaliści SEO przypominają, że treści powinny być jakościowe i odpowiadać na frazy kluczowe, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę, a przy tym mają być przede wszystkim dla użytkownika, a nie „pod roboty”. Widać to szczególnie w jednym ze zjawisk, które można zaobserwować w wynikach wyszukiwania – coraz większy udział platform typu LinkedIn, YouTube, Reddit albo Quora. Jest to mocny sygnał wart obserwacji w kolejnych miesiącach – jak będzie się zmieniać zależność między SEO, a Social Media? To informacja, że komunikacja w tych kanałach powinna iść ramię w ramię.
Biorąc pod uwagę fakt, że w AIO odpowiedź będzie generowana automatycznie, a dodatkowo będzie można ją pogłębić przez zadawanie dodatkowych pytań, kluczem będzie tworzenie takich treści, które będą jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby użytkowników. Przy czym nie zawsze potrzeby te będą takie same jak ogólne zapytania wpisywane do wyszukiwarki. Tym samym można spodziewać się, że zyskają krótsze formy tekstowe (np. Q&A czy FAQ) lub takie opatrzone dodatkowymi podsumowaniami w formie tabel, wykresów czy list punktowych.
Analizując wszystkie powyższe dane, którymi dysponujemy na temat generatywnych wyników wyszukiwania i opierając się na dotychczasowych doświadczeniach SEO, można przypuszczać, jakie rodzaje serwisów stracą swoje wyniki, a które zyskają.
Po wprowadzeniu AIO, utraty swoich pozycji i przynajmniej części ruchu organicznego mogą się obawiać portale, które:
Z drugiej strony wprowadzenie AI Overview może wpłynąć pozytywnie na niektóre serwisy internetowe. Wśród tych, które mogą zyskać, możemy wyróżnić strony:
Prawdopodobnie właśnie na takich stronach AIO będzie opierało swoje odpowiedzi w wynikach wyszukiwania i tym samym promował te serwisy, podając je jako wiarygodne i zaufane źródła swoich odpowiedzi.
Optymalizacja serwisów pod wyniki wyszukiwania po wprowadzeniu AIO będzie szczególnie ważna dla stron, które do tej pory skupiały się tylko i wyłącznie na frazach kluczowych. Szczególnie jeśli były to bardzo ogólne zapytania, a odpowiedzi nie skupiały się na potrzebach użytkownika. W tym kontekście to, o czym trzeba będzie pamiętać to fakt, że użytkownicy nie zawsze wpisują wprost, czego potrzebują. Dlatego osoby odpowiedzialne za treść będą zmuszone do umiejętnego wykorzystywania synonimów i kontekstu całego tekstu, aby niezależnie od intencji dać odpowiedź.
Najważniejsze będzie skupienie się na tym, aby poznać potrzeby użytkowników i zwracać większą uwagę na konkretne odpowiedzi i wartościowe treści. Kompleksowość to nie tylko wyczerpanie tematu, ale również uczestniczenie w każdym etapie podróży użytkownika i odpowiadanie na pytania (w tym te, które nie zostały zadane wprost).
Warto także wziąć pod uwagę, aby treści wyróżniały się na tle konkurencji pod względem wizualnym – choćby infografikami, tabelami, czy ciekawym wideo.
Agencja Whites wprowadza strategię GEO Ready, jako odpowiedź na wyzwania związane z odpowiedziami AI generowanymi w wyszukiwarkach i chatbotach. Ma ona na celu ochronę przed spadkami ruchu organicznego i konwersji, zapewniając jednocześnie przewagę konkurencyjną. Strategia ta integruje SEO, Content Marketing i Social Media, co przekłada się na lepszą synergię kanałów i lepszą efektywność zainwestowanych budżetów – podkreśla Marcin Kubik, Partner i Head of Growth Whites.
Więcej o Strategii GEO Ready dowiesz się na stronie: https://www.agencjawhites.pl/strategia-geo-ready
Search Generative Experience to w dużej mierze potwierdzenie tego, co od wielu lat pojawia się w rekomendacjach specjalistów SEO – najważniejszy jest użytkownik, a serwisy internetowe mają odpowiadać na jego pytania w sposób wyczerpujący, unikalny i wartościowy. Już dziś warto przygotowywać polskie serwisy na to, że w wynikach wyszukiwania pojawią się odpowiedzi generowane przez AI. W tym kontekście kluczem jest analiza obecnych w serwisie treści pod kątem tego, czy wyczerpują dany temat i na pewno użytkownik znajdzie odpowiedzi na wszystkie interesujące go pytania.
Generative AI zmienia sposób, w jaki konsumenci szukają informacji. Przejście od standardowych wyszukiwań do konwersacyjnych odpowiedzi AI wymaga od nas przemyślanych strategii, które uwzględniają nowe algorytmy. W Whites już dziś oferujemy klientom możliwość wyprzedzenia konkurencji, dostosowując strategie marketingowe do nowych realiów i wykorzystując autorskie rozwiązania data-science.
W odpowiedzi na dynamiczne zmiany w wyszukiwarce Google i całym ekosystemie digital marketingu pod wpływem AI uruchomiliśmy komórkę ds. Generative Engine Optimization (GEO).
Prowadzimy badania nad odpowiedziami generowanymi przez AI w wyszukiwarkach i chatbotach, aby definiować czynniki sukcesu i wdrażać je w strategie dla naszych klientów. To pozwala im dostosować swoją komunikację, aby nadal skutecznie docierać do swoich konsumentów i rozwijać biznes.
Oficjalna data premiery AIO w Polsce nie jest jeszcze znana. Google wciąż testuje technologię. Oczywiście są pewne wskazówki, które sugerują, że AIO może wkrótce trafić do naszego kraju.
Aktualna wersja AIO jest już dostępna dla internautów z ponad 120 krajów. Oznacza to, że technologia jest testowana w różnych językach i regionach, co może zwiastować jej globalną premierę;AI Overview to technologia, która wykorzystuje algorytmy generatywne do personalizowania wyszukiwarki, a co się z tym wiąże samych doświadczeń wyszukiwania. Poprzez analizowanie historii wyszukiwania i preferencji użytkownika, AIO dostosowuje wyniki, aby były bardziej trafne i użyteczne.
AI Overview wpłynie na SEO poprzez zmianę sposobu, w jaki treści są prezentowane użytkownikom. Algorytmy z dużym prawdopodobieństwem będą promować te treści, które są angażujące i dostosowane do indywidualnych zainteresowań odbiorców. Dla SEO oznacza to jeszcze większe skupienie na jakości i użyteczności treści.
Tak, AIO może zwiększyć konkurencję, ponieważ firmy będą musiały pracować nad bardziej zaawansowanymi i spersonalizowanymi strategiami tworzenia treści, aby te przyciągnąć uwagę generatywnych algorytmów.
Aby dostosować SEO pod SGE, należy skupić się na tworzeniu treści, które są bezpośrednio związane z zainteresowaniami i potrzebami Twojej grupy docelowej. Kluczowe będą, m.in. personalizacja treści, zwiększanie interakcji użytkownika z contentem i bieżące dostosowywanie treści na podstawie danych analitycznych.
AIO najpewniej wprowadzi potrzebę głębszej analizy zachowań użytkowników i ich interakcji z treścią, co może wymagać bardziej zaawansowanych narzędzi analitycznych lub zmian w istniejących.
To zależy od tego, jak dobrze treści będą dostosowane do nowego modelu. Strony, które spełnią wymagania AIO, mogą odnotować wzrost liczby odwiedzin, natomiast te, które nie zareagują na zmiany – spadek.
Narzędzia skupiające się na analizie danych użytkownika, śledzące zachowania usera na stronie, pozwalające na personalizację treści i automatyzację zadań, będą zyskiwały na wartości, podobnie jak narzędzia umożliwiające szybką reakcję na zmieniające się preferencje użytkowników, wykorzystujące sztuczną inteligencję
Jeśli szukasz sprawdzonego partnera, który wesprze Cię w działaniach marketingowych, napisz do nas.