AI Overview to jedna z najbardziej znaczących zmian, jakie zaszły w wyszukiwarce Google w ostatnich latach. Choć na jej pełne wdrożenie w Polsce wciąż czekamy, warto zrozumieć, jak działa i jakie niesie ze sobą możliwości.
AI Overview to innowacyjne rozwiązanie, które rozszerza tradycyjne wyniki wyszukiwania o treści generowane przez sztuczną inteligencję. Pojawiają się one nad standardowymi wynikami organicznymi i płatnymi, oferując użytkownikom bardziej złożone i spersonalizowane informacje.
Na podstawie badań naszej agencji przeprowadzonych w Stanach Zjednoczonych w lipcu 2024 roku, możemy podzielić się najnowszymi danymi dotyczącymi branży Software House, czyli firm zajmujących się tworzeniem i utrzymaniem oprogramowania, w tym stron internetowych i aplikacji. Dla tej branży obecność w AI Overview na amerykańskim rynku wyszukiwania jest kluczowa do skutecznego pozyskiwania leadów sprzedażowych.
AI Overview coraz rzadziej wyświetla się w wynikach wyszukiwania. W porównaniu do badań z maja 2024 r., na frazach sprzedażowych odnotowano spadek z 28% do 2%, natomiast na frazach blogowych z 45% do 11%
Jakość profilu linkowego ma mniejsze znaczenie dla pojawienia się w AI Overview jako źródło odpowiedzi – Trust Flow dla źródeł w AIO jest niższy niż stron z TOP10 wyników wyszukiwania.
Serwisy z branży technologicznej powinny inwestować w pośrednie kanały pozyskiwania ruchu z Google. LinkedIn czy Reddit są serwisami, które występowały w TOP10 wyników wyszukiwania nawet na frazy sprzedażowe odzwierciedlające intencję zakupową użytkownika.
Reklamy Ads pojawiały się w 91% fraz o charakterze sprzedażowym, gdy generuje się moduł AI Overview. Mediana dla liczby linków sponsorowanych wynosi 5.
W treści wygenerowanej przez AI Overview występuje od 2 do 10 linków do źródeł dla zapytań blogowych i od 3 do 9 dla zapytań sprzedażowych.
AI Overview nie zastąpiło featured snippet z wyników wyszukiwania. Sekcja People also ask pojawiała się przy każdym zapytaniu dla zapytań blogowych – to stały element SERP, a zatem może być traktowany jako wytyczna do tworzenia treści.
Google systematycznie wprowadza zmiany i prowadzi testy zarówno AI Overview jak i tradycyjnych wyników wyszukiwania. Pojawiła się m.in. opcja zapisu wyników AIO, zniknęła możliwość generowania AIO czy też zmniejszył się rozmiar samego modułu AIO względem SGE o około 30% (liczone w pixelach).
Pytanie zawarte w temacie artykułu stanowi jedno z największych wyzwań w dobie rosnącej popularności AI. Obecna zmiana może być szansą dla firm opierających swój biznes o wyszukiwarkę, ale też ogromnym zagrożeniem m.in. utraty dominującej pozycji, ruchu organicznego, a w konsekwencji przychodów. Dotyczy to zarówno serwisów pozycjonujących się na rynku US, a więc m.in. branży technologicznej, ale też serwisów polskich, które chcą przygotować się na przyszłe wdrożenie AI Overview w Unii Europejskiej.
Coraz większy udział w rynku wyszukiwarek AI-first, liczne estymacje dotyczące odpływu użytkowników z tradycyjnego Google czy systematyczne zmiany w AIO skłoniły nas do przeprowadzenia poniższej analizy. Chcemy przybliżyć właścicielom serwisów B2B i marketerom aktualny stan branży technologicznej w AI Overview, ale też uzbroić w wiedzę, która pomoże w lepszym zrozumieniu zachodzących zmian w wyszukiwarkach AI-frist i odnalezieniu swojej szansy na wzrost widoczności oraz przychodów.
Przeprowadziliśmy badanie wyników wyszukiwania oraz AI Overview w Google US w branży technologicznej o charakterze B2B (umownie software house). Do analizy wykorzystaliśmy:
Badanie zostało przeprowadzone autorskim narzędziem White Dog opartym o inżynierię odwrotną oraz machine learning. Takie podejście pozwala analizować potencjalne czynniki sukcesu w określonej niszy w sposób obiektywny na dużych zbiorach danych. Więcej o narzędziu na https://www.agencjawhites.pl/whitedog
Podkreśla to wagę synergicznych działań SEO i Social Media oraz Content Marketingu.
Zbadaliśmy również występowanie featured snippet, czyli fragmentów odpowiedzi znanych z tradycyjnych wynikach wyszukiwania w kontekście występowania AI Overview. Istnieją w branży hipotezy, że snippety stanowiły zapowiedź AI Overview – ich działanie jest bowiem podobne do modułu AIO z tą różnicą, że źródłem bezpośredniej odpowiedzi dla użytkownika jest tylko i wyłącznie jedna strona.
Oto kilka statystyk związanych z featured snippets i AI Overview.
Moduł Things to know dla fraz sprzedażowych pojawia się z częstotliwością 0,45% oraz 11,4% (kolejno z AIO i bez AIO) oraz 6,42% i 14,1% dla fraz blogowych.
W przypadku fraz blogowych, w 22% oraz 12,6% (z AIO i bez AIO) z nich pojawia się również moduł Discussions and forums, co podkreśla znaczenie user-generated content i konieczności kompleksowego pokrywania ścieżki użytkownika nie tylko contentem w swojej domenie, ale również na takich portalach jak Reddit czy Quora. Dla fraz sprzedażowych wartości są marginalne – 0,45% i 3,9%.
W przypadku stron blogowych mediana dla stron źródeł AI Overview wynosi 2300 słów, a zatem mniej niż stron z TOP3 wyników wyszukiwania. Widać również korelację między długością treści (oś y) a pozycją w wynikach wyszukiwania (oś x) – im dłuższy tekst, tym większe szanse na TOP10.
Jakość profil linkowych (wyrażona parametrem Trust Flow z zewnętrznego narzędzia Majestic) domen znajdujących się w źródłach AI Overview dla fraz sprzedażowych jest niższa niż w przypadku stron z TOP3 wyników wyszukiwania.
Podobnie w przypadku stron pojawiających się w TOP10 na zapytania blogowe. Można zatem przypuszczać, że linkowanie zewnętrzne nie jest kluczowym czynnikiem branym pod uwagę przy wyświetlaniu źródeł w AI Overview.
Badanie branży technologicznej przeprowadziliśmy również na początku maja 2024 r., a więc tuż przed konferencją Google I/O, podczas której ogłoszono rozwój wyszukiwarki Google w kontekście gen-AI (m.in. zmniejszenie poziomu halucynacji) oraz przejście z SGE na AI Overview. Dzięki temu możemy dokonać porównania SGE i AI Overview.