Powrót
Marketing

Poznaj 6 różnic między GEO a SEO i przygotuj się na zmiany!

WHITES

GEO jest nową dziedziną dlatego, aby ją zrozumieć, najlepiej porównać ją z SEO, które jest już doskonale znane marketerom. GEO, czyli  skrót od angielskich słów Generative Engine Optimization to strategia budowania widoczności marki i jej oferty w odpowiedziach generowanych przez AI w wyszukiwarkach jak np. Google AI Overview lub w chatbotach.  SEO, czyli  skrót od angielskich słów Search Engine Optimization, oznacza optymalizację stron pod kątem wyszukiwarek internetowych i głównym celem jest pozyskiwanie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwarek na zapytania, aby generować odwiedziny. 


Czym różni się GEO od SEO? 

Porównując GEO z SEO możemy znaleźć wiele podobieństw, ale i różnic, które zestawiliśmy w poniższej tabeli i infografice porównując takie aspekty jak:

  1. Podstawa działania
  2. Sposób indeksacji
  3. Tworzenie treści
  4. Skupienie optymalizacji
  5. Konkurencja
  6. Znaczenie wysokich pozycji

Zestawienie 6 różnic między GEO a SEO

Cecha Generative Engine Optimization (GEO) Search Engine
Optimization (SEO)
Podstawa działania Pozycjonowanie w wyszukiwarkach AI-first, które zbudowane są na podstawie modeli językowych (LLM). Czynniki rankingowe, czy udział Search Quality Raters wykorzystywane są do wyeliminowania halucynacji. Pozycjonowanie w wyszukiwarkach (głównie Google) opartych o czynniki rankingowe, czynniki behawioralne, E-E-A-T, algorytmy, pracę Search Quality Raters oraz modele jak MUM, czy BERT.
Sposób indeksacji W AI Overview wykorzystywana jest metoda indeksowania fragmentów stron, tzw. passage indexing. Dzięki temu w AIO możemy zobaczyć odpowiedź wygenerowaną na podstawie kilku źródeł. Google indeksuje całe strony i wyświetla adresy URL w rankingu. Dodatkowo, w wyszukiwarce możemy zobaczyć stałe elementy featured snippet jak “Więcej pytań”, gdzie pokazywana jest odpowiedź z jednego źródła.
Tworzenie treści Skupienie się na precyzyjnym odpowiadaniu na pytania, by trafić do AI Overview. Content pod GEO powinien uwzględniać enitities, cechy czy podobne pytania. Często tworzy treści oparte na docelowych słowach kluczowych i metrykach SEO, takich jak pozycja i współczynniki kliknięć (CTR).
Skupienie optymalizacji “Content is queen, but Answer is king!” Koncentracja na precyzyjnych odpowiedziach, a także lekkich serwisach (HTML vs JS) oraz linkach z zaufanych źródeł (seed pages). Skupia się na tworzeniu treści bogatych w słowa kluczowe, linkach zwrotnych i meta informacjach, aby poprawić pozycję w tradycyjnych wyszukiwarkach.
Konkurencja Pojawiają się nowi konkurencji z uwagi na udział SoMe w AI Overview m.in. Reddit, Quora, YouTube czy Linkedin, które również walczą o ekspozycję. Konkurencję stanowią głównie serwisy podobne, będące konkurencją w rozumieniu biznesowym.
Znaczenie wysokich pozycji GEO - pozycja w TOP3 nie jest gwarantem ekspozycji w AI Overview. Kluczowe! Wysoka pozycja to wyższy CTR, a zatem wyższy ruch i w konsekwencji konwersja.

Pogłębienie różnic - Komentarz do porównania

Rozwój AI i wyszukiwarek wykorzystujących duże modele językowe powoduje powstawanie nowych metod pozycjonowania i optymalizacji jak GEO, jednak nie powoduje to, że dobrze nam znane SEO odejdzie do lamusa.

Należy pamiętać, że obie te metody są komplementarne i nie należy ich rozdzielać - wynika to bowiem z samego kontekstu i tego, w jaki sposób działają wyszukiwarka tradycyjna oraz te oparte o AI. Jak wspomnieliśmy w porównaniu, w tych tradycyjnych wykorzystuje się algorytmy czy czynniki rankingowe, a w AI Overview czy Bing albo Perplexity, Machine Learning i modele językowe.

Zmiany w wynikach wyszukiwania, szczególnie w Google, pokazują, że nawet pozycje w TOP3 są wypychane z above the fold na rzecz AI Overview (głównie w USA) czy coraz większej ilości fragmentów z odpowiedzią, które skutecznie odciągają użytkowników od klikania w wyniki wyszukiwania. Wiążę się to zatem ze spadkiem CTR, a w konsekwencji ze spadkiem ruchu organicznego i konwersji. W związku z tym, warto optymalizować serwisy właśnie pod GEO, by wyeksponować brand w AI Overview, Więcej pytań czy innych snippetach, by zwiększyć rozpoznawalność i ruch.

GEO vs SEO: FAQs

Skuteczność każdej z metod zależy od celów i oczekiwanych korzyści. Działania związane z GEO skupiają się głównie na ekspozycji brandu w źródłach w AI Overview czy Perplexity, a także na obecności we fragmentach z odpowiedzią jak Więcej pytań. SEO to głównie działania ukierunkowane na zdobycie wysokich pozycji w TOP10.

Tak! Wynika to z faktu, że obie te metody skupiają się na różnych działaniach, różnych wyszukiwarkach i różnych celach. Są względem siebie komplementarne.
AI Overview, a więc wyszukiwarka od Google oparta o generatywną sztuczną inteligencję, nie jest dostępna w Polsce (w Unii Europejskiej), aczkolwiek polskie serwisy już mogą przygotowywać się i wprowadzać zmiany. Coraz większą popularnością cieszy się Perplexity, Chat GPT ogłosił wprowadzenie wyszukiwarki konkurencyjnej dla Google. Również Bing stawia na AI i rozwija swoją popularność.

 

Sprawdź 6 różnic między GEO a SEO na jednym obrazku


SEO vs GEO inforgrafika Whites 2024

Pobierz infografikę w PNG Pobierz infografikę w PDF

 
Jak wdrożyć strategię GEO?

Agencja Whites wprowadziła strategię GEO Ready, jako odpowiedź na wyzwania związane z odpowiedziami AI generowanymi w wyszukiwarkach i chatbotach. Ma ona na celu ochronę przed spadkami ruchu organicznego i konwersji, zapewniając jednocześnie przewagę konkurencyjną. Strategia ta integruje SEO, Content Marketing i Social Media, co przekłada się na lepszą synergię kanałów i  efektywność zainwestowanych budżetów.

Więcej o Strategii GEO Ready dowiesz się na stronie: https://www.agencjawhites.pl/strategia-geo-ready 

Jeśli szukasz sprawdzonego partnera, który wesprze Cię w działaniach marketingowych, napisz do nas.

WHITES

form-newsletter-bg

Dołącz do Digital Insiders Network! Zapisz się na powiadomienia o wydarzeniach w Whites