GEO jest nową dziedziną dlatego, aby ją zrozumieć, najlepiej porównać ją z SEO, które jest już doskonale znane marketerom. GEO, czyli skrót od angielskich słów Generative Engine Optimization to strategia budowania widoczności marki i jej oferty w odpowiedziach generowanych przez AI w wyszukiwarkach jak np. Google AI Overview lub w chatbotach. SEO, czyli skrót od angielskich słów Search Engine Optimization, oznacza optymalizację stron pod kątem wyszukiwarek internetowych i głównym celem jest pozyskiwanie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwarek na zapytania, aby generować odwiedziny.
Czym różni się GEO od SEO?
Porównując GEO z SEO możemy znaleźć wiele podobieństw, ale i różnic, które zestawiliśmy w poniższej tabeli i infografice porównując takie aspekty jak:
- Podstawa działania
- Sposób indeksacji
- Tworzenie treści
- Skupienie optymalizacji
- Konkurencja
- Znaczenie wysokich pozycji
Zestawienie 6 różnic między GEO a SEO
Cecha | Generative Engine Optimization (GEO) | Search Engine Optimization (SEO) |
Podstawa działania | Pozycjonowanie w wyszukiwarkach AI-first, które zbudowane są na podstawie modeli językowych (LLM). Czynniki rankingowe, czy udział Search Quality Raters wykorzystywane są do wyeliminowania halucynacji. | Pozycjonowanie w wyszukiwarkach (głównie Google) opartych o czynniki rankingowe, czynniki behawioralne, E-E-A-T, algorytmy, pracę Search Quality Raters oraz modele jak MUM, czy BERT. |
Sposób indeksacji | W AI Overview wykorzystywana jest metoda indeksowania fragmentów stron, tzw. passage indexing. Dzięki temu w AIO możemy zobaczyć odpowiedź wygenerowaną na podstawie kilku źródeł. | Google indeksuje całe strony i wyświetla adresy URL w rankingu. Dodatkowo, w wyszukiwarce możemy zobaczyć stałe elementy featured snippet jak “Więcej pytań”, gdzie pokazywana jest odpowiedź z jednego źródła. |
Tworzenie treści | Skupienie się na precyzyjnym odpowiadaniu na pytania, by trafić do AI Overview. Content pod GEO powinien uwzględniać enitities, cechy czy podobne pytania. | Często tworzy treści oparte na docelowych słowach kluczowych i metrykach SEO, takich jak pozycja i współczynniki kliknięć (CTR). |
Skupienie optymalizacji | “Content is queen, but Answer is king!” Koncentracja na precyzyjnych odpowiedziach, a także lekkich serwisach (HTML vs JS) oraz linkach z zaufanych źródeł (seed pages). | Skupia się na tworzeniu treści bogatych w słowa kluczowe, linkach zwrotnych i meta informacjach, aby poprawić pozycję w tradycyjnych wyszukiwarkach. |
Konkurencja | Pojawiają się nowi konkurencji z uwagi na udział SoMe w AI Overview m.in. Reddit, Quora, YouTube czy Linkedin, które również walczą o ekspozycję. | Konkurencję stanowią głównie serwisy podobne, będące konkurencją w rozumieniu biznesowym. |
Znaczenie wysokich pozycji | GEO - pozycja w TOP3 nie jest gwarantem ekspozycji w AI Overview. | Kluczowe! Wysoka pozycja to wyższy CTR, a zatem wyższy ruch i w konsekwencji konwersja. |
Pogłębienie różnic - Komentarz do porównania
Rozwój AI i wyszukiwarek wykorzystujących duże modele językowe powoduje powstawanie nowych metod pozycjonowania i optymalizacji jak GEO, jednak nie powoduje to, że dobrze nam znane SEO odejdzie do lamusa.
Należy pamiętać, że obie te metody są komplementarne i nie należy ich rozdzielać - wynika to bowiem z samego kontekstu i tego, w jaki sposób działają wyszukiwarka tradycyjna oraz te oparte o AI. Jak wspomnieliśmy w porównaniu, w tych tradycyjnych wykorzystuje się algorytmy czy czynniki rankingowe, a w AI Overview czy Bing albo Perplexity, Machine Learning i modele językowe.
Zmiany w wynikach wyszukiwania, szczególnie w Google, pokazują, że nawet pozycje w TOP3 są wypychane z above the fold na rzecz AI Overview (głównie w USA) czy coraz większej ilości fragmentów z odpowiedzią, które skutecznie odciągają użytkowników od klikania w wyniki wyszukiwania. Wiążę się to zatem ze spadkiem CTR, a w konsekwencji ze spadkiem ruchu organicznego i konwersji. W związku z tym, warto optymalizować serwisy właśnie pod GEO, by wyeksponować brand w AI Overview, Więcej pytań czy innych snippetach, by zwiększyć rozpoznawalność i ruch.
GEO vs SEO: FAQs
Czy GEO jest bardziej skuteczne od SEO?
Skuteczność każdej z metod zależy od celów i oczekiwanych korzyści. Działania związane z GEO skupiają się głównie na ekspozycji brandu w źródłach w AI Overview czy Perplexity, a także na obecności we fragmentach z odpowiedzią jak Więcej pytań. SEO to głównie działania ukierunkowane na zdobycie wysokich pozycji w TOP10.
Czy GEO i SEO mogą być prowadzone jednocześnie?
Jak mogę przygotować swój serwis do rozwoju AI w wyszukiwarkach?
Sprawdź 6 różnic między GEO a SEO na jednym obrazku
Jak wdrożyć strategię GEO?
Agencja Whites wprowadziła strategię GEO Ready, jako odpowiedź na wyzwania związane z odpowiedziami AI generowanymi w wyszukiwarkach i chatbotach. Ma ona na celu ochronę przed spadkami ruchu organicznego i konwersji, zapewniając jednocześnie przewagę konkurencyjną. Strategia ta integruje SEO, Content Marketing i Social Media, co przekłada się na lepszą synergię kanałów i efektywność zainwestowanych budżetów.
Więcej o Strategii GEO Ready dowiesz się na stronie: https://www.agencjawhites.pl/strategia-geo-ready
Jeśli szukasz sprawdzonego partnera, który wesprze Cię w działaniach marketingowych, napisz do nas.