AI Overview to jedna z najbardziej znaczących zmian, jakie zaszły w wyszukiwarce Google w ostatnich latach. Choć na jej pełne wdrożenie w Polsce wciąż czekamy, warto zrozumieć, jak działa i jakie niesie ze sobą możliwości.
AI Overview to innowacyjne rozwiązanie, które rozszerza tradycyjne wyniki wyszukiwania o treści generowane przez sztuczną inteligencję. Pojawiają się one nad standardowymi wynikami organicznymi i płatnymi, oferując użytkownikom bardziej złożone i spersonalizowane informacje.
Na podstawie badań naszej agencji przeprowadzonych w Stanach Zjednoczonych w lipcu 2024 roku, możemy podzielić się najnowszymi danymi dotyczącymi branży Software House, czyli firm zajmujących się tworzeniem i utrzymaniem oprogramowania, w tym stron internetowych i aplikacji. Dla tej branży obecność w AI Overview na amerykańskim rynku wyszukiwania jest kluczowa do skutecznego pozyskiwania leadów sprzedażowych.
Executive summary
-
AI Overview coraz rzadziej wyświetla się w wynikach wyszukiwania. W porównaniu do badań z maja 2024 r., na frazach sprzedażowych odnotowano spadek z 28% do 2%, natomiast na frazach blogowych z 45% do 11%
-
Jakość profilu linkowego ma mniejsze znaczenie dla pojawienia się w AI Overview jako źródło odpowiedzi – Trust Flow dla źródeł w AIO jest niższy niż stron z TOP10 wyników wyszukiwania.
-
Serwisy z branży technologicznej powinny inwestować w pośrednie kanały pozyskiwania ruchu z Google. LinkedIn czy Reddit są serwisami, które występowały w TOP10 wyników wyszukiwania nawet na frazy sprzedażowe odzwierciedlające intencję zakupową użytkownika.
-
Reklamy Ads pojawiały się w 91% fraz o charakterze sprzedażowym, gdy generuje się moduł AI Overview. Mediana dla liczby linków sponsorowanych wynosi 5.
-
W treści wygenerowanej przez AI Overview występuje od 2 do 10 linków do źródeł dla zapytań blogowych i od 3 do 9 dla zapytań sprzedażowych.
-
AI Overview nie zastąpiło featured snippet z wyników wyszukiwania. Sekcja People also ask pojawiała się przy każdym zapytaniu dla zapytań blogowych – to stały element SERP, a zatem może być traktowany jako wytyczna do tworzenia treści.
-
Google systematycznie wprowadza zmiany i prowadzi testy zarówno AI Overview jak i tradycyjnych wyników wyszukiwania. Pojawiła się m.in. opcja zapisu wyników AIO, zniknęła możliwość generowania AIO czy też zmniejszył się rozmiar samego modułu AIO względem SGE o około 30% (liczone w pixelach).
Dlaczego zrobiliśmy badanie?
Pytanie zawarte w temacie artykułu stanowi jedno z największych wyzwań w dobie rosnącej popularności AI. Obecna zmiana może być szansą dla firm opierających swój biznes o wyszukiwarkę, ale też ogromnym zagrożeniem m.in. utraty dominującej pozycji, ruchu organicznego, a w konsekwencji przychodów. Dotyczy to zarówno serwisów pozycjonujących się na rynku US, a więc m.in. branży technologicznej, ale też serwisów polskich, które chcą przygotować się na przyszłe wdrożenie AI Overview w Unii Europejskiej.
Coraz większy udział w rynku wyszukiwarek AI-first, liczne estymacje dotyczące odpływu użytkowników z tradycyjnego Google czy systematyczne zmiany w AIO skłoniły nas do przeprowadzenia poniższej analizy. Chcemy przybliżyć właścicielom serwisów B2B i marketerom aktualny stan branży technologicznej w AI Overview, ale też uzbroić w wiedzę, która pomoże w lepszym zrozumieniu zachodzących zmian w wyszukiwarkach AI-frist i odnalezieniu swojej szansy na wzrost widoczności oraz przychodów.
Szczegóły badania
Przeprowadziliśmy badanie wyników wyszukiwania oraz AI Overview w Google US w branży technologicznej o charakterze B2B (umownie software house). Do analizy wykorzystaliśmy:
- wyniki wyszukiwania pobrane 18 lipca 2024 r.
- wyniki dla niespełna 2 000 fraz: 991 dla fraz sprzedażowych, a więc fraz występujących na stronach usług (services) czy branż (industries) oraz 991 dla fraz o charakterze poradnikowym (przypisane do artykułów i sekcji blogowych).
Badanie zostało przeprowadzone autorskim narzędziem White Dog opartym o inżynierię odwrotną oraz machine learning. Takie podejście pozwala analizować potencjalne czynniki sukcesu w określonej niszy w sposób obiektywny na dużych zbiorach danych. Więcej o narzędziu na https://www.agencjawhites.pl/whitedog
Wyniki badań AI Overview dla branży Software House
-
Jakie domeny stanowią najczęstsze źródło informacji w AI Overview? Wykresy dla zapytań zakupowych i zapytań blogowych.
W obu typach zapytań bardzo często w TOP10 wyników wyszukiwania pojawiała się platforma LinkedIn. Należy to szczególnie podkreślić w kontekście fraz sprzedażowych (services), gdyż LinkedIn nie oferuje usług, a mimo to jest uznawany przez Google za wartościową domenę wartą pokazywania w rankingu TOP10. Warto również zwrócić uwagę na wysoki udział platformy Reddit na zapytania blogowe na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Konkurencja, w rozumieniu wyszukiwarki, staje się coraz większa.Podkreśla to wagę synergicznych działań SEO i Social Media oraz Content Marketingu.
-
AI Overview oraz zmiany w tradycyjnych wynikach wyszukiwania
Zbadaliśmy również występowanie featured snippet, czyli fragmentów odpowiedzi znanych z tradycyjnych wynikach wyszukiwania w kontekście występowania AI Overview. Istnieją w branży hipotezy, że snippety stanowiły zapowiedź AI Overview – ich działanie jest bowiem podobne do modułu AIO z tą różnicą, że źródłem bezpośredniej odpowiedzi dla użytkownika jest tylko i wyłącznie jedna strona.
Oto kilka statystyk związanych z featured snippets i AI Overview.
- People also ask, a więc moduł w Google zawierający 4 pytania i odpowiedzi występuje zawsze dla stron o charakterze blogowym bez względu na generowanie się AI Overview. W przypadku fraz wyrażających intencję zakupową PAA pojawiło się dla 86% fraz, gdy AIO zostało wygenerowane oraz dla 77,4%, gdy AIO się nie wygenerowało. Może to stanowić wytyczną dot. sposobu tworzenia contentu – istotne jest odpowiadanie na pytania użytkowników czy frazy o charakterze long-tail.
-
Moduł Things to know dla fraz sprzedażowych pojawia się z częstotliwością 0,45% oraz 11,4% (kolejno z AIO i bez AIO) oraz 6,42% i 14,1% dla fraz blogowych.
-
W przypadku fraz blogowych, w 22% oraz 12,6% (z AIO i bez AIO) z nich pojawia się również moduł Discussions and forums, co podkreśla znaczenie user-generated content i konieczności kompleksowego pokrywania ścieżki użytkownika nie tylko contentem w swojej domenie, ale również na takich portalach jak Reddit czy Quora. Dla fraz sprzedażowych wartości są marginalne – 0,45% i 3,9%.
- People also ask, a więc moduł w Google zawierający 4 pytania i odpowiedzi występuje zawsze dla stron o charakterze blogowym bez względu na generowanie się AI Overview. W przypadku fraz wyrażających intencję zakupową PAA pojawiło się dla 86% fraz, gdy AIO zostało wygenerowane oraz dla 77,4%, gdy AIO się nie wygenerowało. Może to stanowić wytyczną dot. sposobu tworzenia contentu – istotne jest odpowiadanie na pytania użytkowników czy frazy o charakterze long-tail.
-
Jak długość treści wpływa na pozycję w wynikach wyszukiwania oraz AI Overview?
Treści będące źródłami (sources) w AI Overview są dłuższe o około 400 słów od adresów URL z TOP3 wyników wyszukiwania. Wykres przedstawia medianę. Na osi x znajdują się pozycje w wynikach wyszukiwania od 1 do 30 (pogrupowane po 3 dla lepszej czytelności wykresu), natomiast oś y przedstawia liczbę słów w treści badanych stron.
W przypadku stron blogowych mediana dla stron źródeł AI Overview wynosi 2300 słów, a zatem mniej niż stron z TOP3 wyników wyszukiwania. Widać również korelację między długością treści (oś y) a pozycją w wynikach wyszukiwania (oś x) – im dłuższy tekst, tym większe szanse na TOP10.
-
Jakość profilu linkowego i wpływ na AI Overview
Jakość profil linkowych (wyrażona parametrem Trust Flow z zewnętrznego narzędzia Majestic) domen znajdujących się w źródłach AI Overview dla fraz sprzedażowych jest niższa niż w przypadku stron z TOP3 wyników wyszukiwania.
Podobnie w przypadku stron pojawiających się w TOP10 na zapytania blogowe. Można zatem przypuszczać, że linkowanie zewnętrzne nie jest kluczowym czynnikiem branym pod uwagę przy wyświetlaniu źródeł w AI Overview. -
Modele językowe preferują treści uporządkowane, czyli wpływ paragrafów i ich długości na AI Overview
Zarówno dla zapytań blogowych jak i zapytań sprzedażowych, liczba paragrafów w tekście oraz liczba słów na paragraf dla domen występujących w AI Overview jest wyższa niż w przypadku stron z TOP3.
AI Overview vs Search Generative Experience
Badanie branży technologicznej przeprowadziliśmy również na początku maja 2024 r., a więc tuż przed konferencją Google I/O, podczas której ogłoszono rozwój wyszukiwarki Google w kontekście gen-AI (m.in. zmniejszenie poziomu halucynacji) oraz przejście z SGE na AI Overview. Dzięki temu możemy dokonać porównania SGE i AI Overview.
Statystyki zmiany Search Generative Experience na AI Overview
- Mniej AI Overview w wynikach wyszukiwania.
- Dla fraz o charakterze sprzedażowym udział AIO spadł z 28% do 2%.
- Dla fraz blogowych udział AIO spadł z 45% do 11%.
- Brak możliwości generowania AI Overview. Jeszcze w SGE użytkownicy mogli skorzystać z opcji rozbudowanej odpowiedzi na żądanie. Po 14.05, czyli w AI Overview nie jest to możliwe, natomiast Google udostępnia opcję zapisania wyniku.
- Mniej wyników z People also ask. Ten snippet pojawiał się dla wszystkich zapytań bez względu na intencję czy generowanie się AIO (wcześniej SGE). Na stronach blogowych pokrycie wynosi 100%, podczas gdy na zapytania sprzedażowe 86%.
- Więcej user-generated content w wynikach wyszukiwania. Dla fraz o charakterze blogowym moduł ten pojawił się w 15% przypadków, podczas gdy obecnie to 22%.
Zobacz także:
- Generative Engine Optimization (GEO), jako optymalizacja pod AI Overview w wyszukiwarce Google?
- Czym różni się GEO od SEO?
- Jak wdrożyć strategię GEO?