Poranki Wiedzy to cykliczne spotkania zespołu SEO. We własnym gronie burzujemy się i wymieniamy wiedzą. W SEO zawsze jest coś do omówienia. Niedawno na nasze Poranki zaczęliśmy zapraszać Klientów i Partnerów. Otwarte Poranki Wiedzy to forma spotkania, która pozwala nam się lepiej poznać i poszerzyć horyzonty. Poniżej zaledwie próbka wiedzy z ostatniego wydarzenia, podczas którego rozmawialiśmy o roku 2020 i przygotowywaliśmy Klientów na 2021.
Co działo się w SEO w 2020 roku?
Miniony rok był pełen wydarzeń, które zmieniały zachowania konsumentów. Pandemia, lockdown, obostrzenia, godziny dla seniorów, zamknięte sklepy, boiska i szkoły, praca z domu, odwołane loty. To wszystko miało duży wpływ na biznes. Dlatego podczas spotkania prowadzonego przez Rafała Kobylarczyka, SEO Specialist w Whites, nasi SEO eksperci: Magda Nowaczyk,Paweł Dwornicki i Szymon Rozmus podsumowali, jak wyglądał ubiegły rok i jakie zmiany przyniósł w obszarze SEO, który jak soczewka skupiał na sobie wszystkie nasze nowe potrzeby.
1. Reakcja na zmiany w obszarze zainteresowań klientów
Pandemia i lockdown spowodowały zmiany w obszarze zainteresowań użytkowników na etapie wyszukiwania. Najlepiej było to widać po branży turystycznej , która nie tylko musiała zmierzyć się ze spadkiem zainteresowania w czasie pandemii (wykres poniżej), ale też z odwoływaniem zakupionych wcześniej wycieczek. Z drugiej strony Google wprowadzał rozwiązania, abyśmy w sieci czuli się bezpiecznie i mogli reagować w czasie rzeczywistym. Komunikaty dotyczące Covid-19 były odpowiednio oznaczane, a w wizytówkach firmowych Google My Business mogliśmy na bieżąco dodawać zmiany w profilu prowadzonych działalności.
2. Obserwacja wpływu algorytmu BERT
Informacja o tym, że algorytm BERT został wprowadzony do większej liczby krajów, w tym także Polski, pojawiła się pod koniec 2019 roku. Jednak, by wyciągnąć jak najdokładniejsze wnioski, musieliśmy trochę poczekać. Rewolucji w SERP (Search Engine Results Page) nie było, ale wprowadzenie algorytmu to kolejny krok w kierunku lepszego dostosowania wyszukiwarki do potrzeb użytkownika i intencyjności jego zapytania, korzystając z zaawansowanych rozwiązań NLP (Natural Language Processing) i Machine Learning w SEO. Więcej o NLP i algorytmie Bert przeczytacie w artykule Agnieszki Zawadzkiej, Head of Research and Analysis w Whites.
3. Update Google: nacisk na User Experience stron www
Pod koniec maja 2020 Google ogłosił, że wprowadzi nowe metryki (Core Web Vitals), które będą współtworzyć czynnik rankingowy, dotyczący UX stron internetowych. Pojawi się on w maju 2021 roku. Chociaż na pozycję stron w wyszukiwarkach mają też wpływ inne czynniki, warto wykorzystać pozostały czas i dostosować się do zaleceń odnośnie do projektowania witryn.
Tłumaczymy, o jakie wskaźniki chodzi:
- LCP (dot. wydajności ładowania) – czas, potrzebny do pokazania największego elementu na stronie.
- FID (dot. szybkość reakcji) – czas, z jakim przeglądarka reaguje na akcję użytkownika.
- CLS (dot. stabilność) – metryka, wskazująca, czy układ strony nie przesuwa się w trakcie wczytywania.
Najważniejsze wydarzenia 2020 według specjalistów SEO
„Wydarzenie roku 2020 to zdecydowanie pandemia. W nowych okolicznościach ruch organiczny, będący podstawą SEO, zmienił się i zależnie od branży klienci mogli obserwować w nim wzrosty lub spadki, które były nieprzewidziane. Wcześniej mogliśmy je szacować na podstawie sezonowości, która teraz „oszalała.” Ważne stały się rzeczy i czynności, które można robić w domu. Przykładowo w okresie między lutym a marcem 2020 roku branża zoologiczna urosła o 28%, a kategoria office supply aż o 336%. Mniej ważne stały się rzeczy, które robi się poza domem. Dlatego straty mogły zaobserwować firmy związane np. z branżą turystyczną – ta zanotowała spadki na poziomie 86% (luty – marzec 2020). Jednocześnie było to też największe wyzwanie – zachowanie elastyczności i umiejętność dostosowania strategii pod nową sytuację związaną z pandemią."
MAGDA NOWACZYK, SEO SPECIALIST
„Na 2020 rok i to, co się podczas niego działo, należy spojrzeć z perspektywy systemu naczyń połączonych – cofnąć się w czasie do 2015 roku i do wprowadzenia przez Google algorytmu RankBrain (algorytm oparty na uczeniu maszynowym) oraz wprowadzenia w 2019 algorytmu BERT. Wszystko to prowadziło do zrozumienia intencji wyszukiwania przez wyszukiwarkę. Wyszukiwarka jeszcze lepiej zrozumiała intencje wyszukujących, a sam Google ogłosił te zmiany jako jedne z największych w ciągu ostatnich 5 lat."
SZYMON ROZMUS, SEO SPECIALIST
„W 2020 w SEO najważniejszym wydarzeniem była Google. Miała wpływ na spadki serwisów z podstronami o słabej jakości i małej ilości treści. Dobrze rankowały za to serwisy z dobrze rozbudowaną i unikalną treścią. Z uwagi na koronawirusa zmieniły się również preferencje wyszukiwania większości użytkowników. Popularne stały się wyszukiwania dot. tematyki zdrowotnej. Sprzedaż online zyskała na znaczeniu w porównaniu do czasów sprzed pandemii. Część konsumentów na stałe przeniosła się do e-commerce, co w wielu firmach oznaczało nieplanowany i przyspieszony proces transformacji cyfrowej.
PAWEŁ DWORNICKI, SEO SPECIALIST
Największe wyzwanie SEO specjalistów w 2020 roku
„Moim największym wyzwaniem była inżynieria odwrotna (reverse engineering), czyli proces polegający na całkowitym odwróceniu całego mechanizmu algorytmu Google do rzeczywistych pozycji i analizowanie na tej podstawie wpływu poszczególnych czynników rankingowych. Dzięki takiemu podejściu eliminujemy zgadywanie czynników istotnych z punktu widzenia algorytmu i budujemy kampanię SEO, biorąc pod uwagę sprawdzone taktyki, aby uzyskać precyzyjne rekomendacje SEO i najlepsze wyniki jak w przypadku naszego klienta Sporticos."
SZYMON ROZMUS, SEO SPECIALIST
„Wyzwaniem było dopasowanie się do zaistniałej sytuacji – m.in. dostosowanie strategii SEO i sekcji contentowej różnych klientów do tematyki koronawirusa. Aby utrzymać zainteresowanie, należało podążać za obecnym tematem i opisywać go w odpowiednim dla firmy kontekście. Wyzwaniem również była utrzymująca się niepewność, jak pandemia wpłynie na konsumentów. Dodatkowo moim osobistym wyzwaniem było przestawienie się na pracę zdalną."
PAWEŁ DWORNICKI, SEO SPECIALIST
Co będzie ważne w 2021 roku w SEO?
„Rok 2021 to przeniesie do obszaru digital marketingu, w tym SEO, wielu firm, które do tej pory nie interesowały się tą sferą. Zwiększy się konkurencyjność, także w lokalnych wynikach wyszukiwania, a tym samym wzrośnie znaczenie SEO lokalnego, w które będą inwestować właściciele firm. Będziemy obserwować również rozwój SXO (Search Experience Optimization) i asystenta głosowego, a przy tym rozwinięcie intuicyjności w wyszukiwaniu i stosowny do tego rozwój contentu."
MAGDA NOWACZYK, SEO SPECIALIST
„2021 rok będzie stać pod znakiem modyfikacji obecnych metod i coraz lepszego rozumieniaintencji użytkowników Ważne będzie skupienie się na treściach i szybkich witrynach internetowych – w myśl ułatwienia znalezienia informacji przez użytkownika. Ważna będzie i informacja, a nie wyskakujące uporczywe i rozpraszające go reklamy."
PAWEŁ DWORNICKI,SEO SPECIALIST
„W 2021 roku, poza kolejnymi aktualizacjami algorytmów Google, ważna będzie zmiana, która wpłynie nie tylko na SEO, ale również na digital marketing – optymalizacje z uwzględnieniem Komisji Europejskiej i przepisów, które zaczną bardziej regulować sieć. Mogą okazać się kluczowe dla dalszych losów niektórych gałęzi digital marketingu."
SZYMON ROZMUS,SEO SPECIALIST
Następne Otwarte Poranki Wiedzy SEO przed nami
To tylko niektóre kwestie, które eksperci Whites poruszyli podczas minionego wydarzenia. Otwarte Poranki Wiedzy SEO są też miejscem na pytania od Klientów i Partnerów – te dotyczące pozycjonowania, nadchodzących zmian i tego, jak się na nie przygotować. Dlatego już nie możemy doczekać się następnego spotkania, na którym wymienimy się wiedzą, nowymi ideami i tezami istotnymi dla nas, ale przede wszystkim z perspektywy biznesów. Zaproszenia wysyłamy naszym Klientom i Partnerom.
Jeśli chcesz znaleźć się w tym gronie, zapraszamy!
Skontaktuj się z nami. Do zobaczenia na kolejnych Otwartych Porankach Wiedzy SEO!