O Sporticosie
Serwis Sporticos.com w przystępny i atrakcyjny sposób prezentuje statystyki piłkarskie, a także najlepsze typy wyników spośród znalezionych w internecie. Miesięcznie stronę odwiedza ponad milion użytkowników, generując ponad 2 miliony wizyt. Witryna jest odwiedzana przez przedstawicieli wszystkich krajów świata, a szczególnie popularna jest wśród użytkowników z Europy Zachodniej, Afryki i Ameryki Południowej.
Celem naszej współpracy było zwiększenie widoczności w wynikach wyszukiwania, ruchu i przychodów ze źródła organic dla wersji anglojęzycznej.
Wyzwania
- Sporticos.com jest bardzo rozbudowany - w wyszukiwarce Google zaindeksowane jest ponad 750 tysięcy podstron,
- większość ruchu stanowią odwiedziny z wyników organicznych Google na strony meczów, odbywających się w danym dniu,
- ruch z poszczególnych krajów ma bardzo zróżnicowaną wartość monetyzacyjną,
- serwis posiada 5 wersji językowych,
- w związku z ograniczeniami prawnymi zawartość serwisu jest różna w zależności od lokalizacji użytkownika.
Jakie działania podjęliśmy?
Wykonaliśmy analizę typu “Data-driven SEO” z wykorzystaniem autorskiego narzędzia White Dog. W badaniu wzięliśmy pod uwagę 78 155 słów kluczowych przygotowanych przez klienta. Analiza obejmowała zarówno sam serwis jak i weryfikację konkurencji dla przedstawionej listy fraz. Wzięliśmy pod uwagę anglojęzyczną wersję serwisu, a jako lokalizację - Wielką Brytanię.
Dzięki wsparciu Whites wreszcie skupiliśmy się na precyzyjnie wytyczonym odcinku. Na bardzo konkretnych liczbach pokazali nam gdzie jesteśmy, gdzie jest nasza konkurencja i w jakich obszarach powinniśmy się rozwijać.
- Jakub Drozd, CEO Sporticos
Etap 1.
Zestaw fraz został zdefiniowany przez klienta. Obejmował on następujące typy zapytań:
- Zespół A vs Zespół B
- Zespół A v Zespół B
- Zespół A vs Zespół B prediction
- Zespół A v Zespół B live stream
- Liga
- Liga prediction
Zbadaliśmy jak kształtowała się częstotliwość występowania poszczególnych serwisów w TOP30, TOP10 i TOP1.
Liczba wystąpień poszczególnych serwisów w TOP30 wyników
Źródło: Autorska Analiza Whites
Wśród serwisów, które znalazły się najczęściej w badanym zbiorze były Sofascore, Sporticos i Transfermarket.
Liczba wystąpień poszczególnych serwisów w TOP10 wyników
Gdy sprawdziliśmy tylko TOP10 wyników okazało się, że Transfermarket spadł w rankingu serwisów z 3 miejsca aż na 12-te. To pokazuje, że ten serwis ma zaindeksowane treści odpowiadające na wiele fraz, bardzo rzadko jednak przebija się do pierwszej 10-tki zapytań.
Liczba wystąpień poszczególnych serwisów w TOP1 wyników
W przypadku pierwszego miejsca rywalizacja ograniczała się do 2 graczy - Sofascore.com i Sporticos.com. Dla lepszego zobrazowania tych zależności zobaczmy rozkład pozycji dla serwisów Sporticos.com i Sofascore.com.
Rozkład pozycji dla serwisów Sporticos.com i Sofascore.com
Jakie wnioski można wyczytać z powyższych danych?
Dane sugerują, że Sporticos jest czołowym serwisem na zdefiniowane pozycje, a jedynym graczem, który go jeszcze wyprzedza jest Sofascore. W dodatku Sporticos zajmuje pierwszą pozycję w 1 na 3 przypadkach. Jednocześnie miesięczna liczba wizyt organicznych z Wielkiej Brytanii nie przekraczała 70 tysięcy.
Czyżbyśmy źle ocenili potencjał popularności tej kategorii w wyszukiwarce?
Porównanie ruchu organicznego w Wielkiej Brytanii w latach 2016 - 2019
Źródło: Ahrefs
Szybka weryfikacja przy pomocy zewnętrznych narzędzi (ahrefs & similiarweb) pokazała, że Sofascore generuje ok 20 razy większy ruch z wyszukiwarki na rynku brytyjskim niż Sporticos. Oczywiście konkurent naszego klienta pozyskiwał też ruch na tysiące fraz spoza naszej analizy, co wynikało chociażby z pokrywania szerokiego zestawu dyscyplin sportowych. Postanowiliśmy jednak ponownie przyjrzeć się frazom z naszego zestawienia.
Etap 2.
Zdecydowaliśmy się na pogrupowanie fraz na poszczególne kategorie. Szczególnie interesujące okazały się dwie grupy fraz (jedna zawierająca słowo prediction a druga live stream). Poniżej rozkład pozycji dla najpopularniejszych witryn.
Rozkład pozycji najpopularniejszych serwisów dla fraz z kategorii live stream
Rozkład pozycji najpopularniejszych serwisów dla fraz z kategorii prediction
Powyższe rozkłady wskazują, że Sofascore rządzi niepodzielnie na frazy związane z live streamingiem a sporticos.com lideruje w przypadku fraz zawierających prediction.
Hipoteza
Frazy zawierające live stream są częściej wyszukiwane, a w dodatku mają większy potencjał biznesowy. (Wyjaśnienie - jednym z punktów konwersji jest oferta, gdzie założenie konta u bukmachera daje możliwość legalnego oglądania transmisji online z wybranych meczów).
Przyjrzeliśmy się więc nieco bliżej wynikom na frazy zawierające live stream.
Tu przyjęliśmy kolejne hipotezy i założenia:
- Z analizy wyłączyliśmy samą Sofascore.com, gdyż jej silna reprezentacja bardzo wpływałaby na wyniki. Uzyskaliśmy dzięki temu dużo większe zróżnicowanie domen dla każdej pozycji, co pozwoliło zniwelować wpływ czynników domenowych w analizie.
- Głównym wyróżnikiem jest występowanie live stream: Kilkukrotne dodanie live stream nie wystarczy - istotne jest użycie innych słów powiązanych (współwystępujących).
W naszej analizie dużą wagę przyłożyliśmy do rozłożenia tagu na czynniki pierwsze. Na początku sprawdziliśmy ile razy występują słowa z naszej puli (live, stream, livestreaming, streaming, watch, online, video).
Średnie wartości dla poszczególnych pozycji
Na wykresie widzimy, że najwyższe pozycje zawierają średnio 2 lub więcej słów, w przypadku dalszych pozycji ta częstotliwość spada. Sporticos przypomina bardziej serwisy z pozycji 11-20 niż top3.
Rozbicie na występowanie poszczególnych słów
Występowanie słowa live
W przypadku live prawie wszystkie serwisy na pierwszym miejscu posiadają w tagu title słowo live (powyżej 99%).
Występowanie słowa stream
W przypadku słowa stream częstotliwość występowania w Title jest mniejsza, a różnicowanie jest przede wszystkim dla pierwszej pozycji (50% wyników) w porównaniu z niższymi pozycjami (ok. 20%).
Występowanie słowa online
Co ciekawe nie wszystkie frazy z naszej puli różnicowały wyniki, np. Występowanie słowa online nie różnicowało wyraźnie wyników.
Czy odległość słów kluczowych od Title ma znaczenie?
Jedna z reguł SEO mówi, że im większa odległość słowa od początku Title tym mniejsze jest jego znaczenie. Jak to wyglądało w przypadku naszej analizy?
Wykres mediany dla fraz zawierających live
Z wykresu dla wszystkich wyników wynika, że im bliżej początku title znajduje się słowo live tym większa szansa na pojawienie się w wynikach. Różnice nie są tu jednak znacząco. W przypadku Sporticosa ta zależność jest odwrotna i wynika z faktu, że serwis naszego klienta częściej osiągał czołowe pozycje dla faz dłuższych (z długiego ogona zapytań).
Czy długość tagu Title ma wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania?
Ilość słów w tagu Title w stosunku do pozycji
Jak widać, na pierwszej pozycji znajdowały się wyniki średnio krótsze (12 słów) niż dla pozostałych pozycji (16-17 słów).
Analiza zawartości strony
Zgodnie z naszą hipotezą współwystępowanie powiązanych słów kluczowych może pozytywnie wpłynąć na pozycje w wyszukiwarce na frazę główną. W związku z tym analizowaliśmy dla fraz zawierających live stream czy na stronie występowały też inne słowa kluczowe (watch, online, video, livestreaming, live, stream, streaming). Poniższy wykres obrazuje jaką częstotliwość występowania tych słów miały wyniki wyszukiwania na poszczególnych pozycjach (wartości średnie).
Częstotliwość występowania watch, online, video, livestreaming, live, stream, streaming na poszczególnych pozycjach (wartości średnie)
Widzimy, że dla czołowych pozycji występowanie słów kluczowych jest zdecydowanie częstsze. W przypadku Sporticosa tych słów jest znacząco mniej.
A jak przedstawiał się rozkład częstotliwości występowania najważniejszych dla tej grupy słów czyli live i stream?
Mediana dla liczby wystąpień słowa live w odniesieniu do pozycji
Mediana dla liczby wystąpień słowa stream w odniesieniu do pozycji
Wykresy pokazują, że w obu przypadkach częstsze użycie słów kluczowych miało miejsce w przypadku najwyższych pozycji w wynikach wyszukiwania. Wartości dla Sporticosa były powyżej mediany dla TOP1 w przypadku live i poniżej w przypadku stream.
Wybrane i wdrożone zalecenia optymalizacyjne, stworzone na podstawie analizy
Na podstawie analiz stworzyliśmy zestaw rekomendacji optymalizujących Sporticos pod frazy zawierające live stream, m.in.:
- Skrócenie tagu Title,
- dodanie słowa stream [wcześniej występowało słowo tylko live] to tagu Title,
- dodanie frazy live stream na końcu breadcrumbs w wersji desktop,
- zmiana anchor textu w linku kierującym do zbiorczej strony przedstawiającej zestawienie transmisji z danego dnia z TV na Live streams,
- uspójnienie treści opisującej propozycję live streamingu na stronie meczu dla wielu lokalizacji (opis nie jest widoczny w Polsce).
Efekty
Zmiany zostały wdrożone 28 kwietnia 2019, dla wszystkich wersji językowych. Efekty przerosły nasze oczekiwania - precyzyjne zmiany dały nam efekt, na który liczyliśmy - witryna poprawiła pozycję dla najważniejszej biznesowo kategorii fraz, dzięki czemu mogliśmy skokowo zwiększyć wartość ruchu organicznego.
-
Porównanie ruchu organicznego - (+9%) maj 19 vs kwiecień 19
Legenda:
czerwona linia - Mar 31, 2019 - Apr 30, 2019
niebieska linia - May 1, 2019 - May 31, 2019 -
Zmiana pozycji Sporticos dla fraz zawierających live stream - kwiecień 2019 vs czerwiec 2019
-
Porównanie ruchu na frazę live stream
Legenda:
czerwona linia - Apr/May, 2018
niebieska linia - Apr/May, 2019 -
Wzrost konwersji (nowy użytkownik) maj 2019 vs kwiecień 2019:
W naszych dotychczasowych działaniach SEO chcieliśmy objąć zbyt wiele wątków na raz, co niestety zaskutkowało wynikami poniżej naszych oczekiwań. Z Whites bardzo dokładnie wytyczyliśmy sobie pole naszej gry i dokładnie tam skupiliśmy nasze działania. Już po kilku dniach wyniki pokazały, że ten strzał był celny.
- Jakub Drozd, CEO Sporticos
Podsumowanie
Przedstawione efekty są właściwie pierwszym pozytywnym sygnałem, a finalne wnioski mogą być wyciągane jedynie na podstawie dłuższego okresu. Przeanalizowane dane zainspirowały nas do kolejnych działań SEO, których celem jest dalsze wzmacnianie fraz zawierających live stream. Będziemy je sukcesywnie wdrażać w kolejnych miesiącach.