Kontakt Whites: +48 22 114 00 04

  • Dlaczego my
  • Blog
    • Aktualności
    • White Papers
    • Case Studies
  • Kompetencje
    • Data Driven SEO
    • Analityka Internetowa
    • Content Marketing
    • Social Media Marketing
    • Growth Marketing
    • STRATEGIA MARKETINGOWA
    • Optymalizacja Konwersji
    • Marketing automation
  • Ludzie
    • O nas
    • Nasi przyjaciele
    • Dołącz do nas
  • Kontakt
  • |
  • EN

contact us

Skip to content

Migracja serwisu – jak zrobić to z sukcesem? Przykład Medonet.pl

Migracja serwisu – jak zrobić to z sukcesem? Przykład Medonet.pl

22 kwietnia 2020

Poleć tekst:

FB T IN E-mail

Wstęp 

Migracja serwisu jest często nieunikniona - czasem wymusza ją potrzeba technologiczna, np. wymiana na bardziej nowoczesny CMS, czasem jest podyktowana wymogami biznesowymi - zmianą brandu, a co za tym idzie też domeny. Niezależnie od przyczyny, aspekt SEO jest zwykle kluczowym elementem procesu migracji, bo istnieje realne ryzyko spadku ruchu organicznego na skutek zmian migracyjnych. Tak było także w przypadku migracji serwisu Medonet.pl, przeprowadzonej w styczniu 2020.

Od sierpnia 2018 roku, gdy został wdrożony nowy algorytm Google, w specyficzny sposób oceniający m.in. serwisy zdrowotne, Medonet należący do grupy RAS Polska, notował systematyczne wzrosty, dzięki odpowiednim optymalizacjom kolejnych specjalistów SEO opiekujących się tym brandem.

 

Założenia Biznesowe Projektu

W połowie 2019 roku, przed zespołem Medonetu postawiono zadanie przeniesienia serwisu na nowe serwery i nowy silnik i nową platformę wydawniczą - Ring Publishing. Projekt był o tyle trudny, że zakładał migrację bez strat w ruchu organicznym, a każde potknięcie mogło skutkować zmianą tendencji wzrostowej, którą wtedy odnotowywał Medonet. Istotne też było dostosowanie nowej siatki reklamowej do potrzeb reklamodawców. 

Biorąc pod uwagę znaczenie biznesowe udanej migracji zdecydowano się na powołanie wewnętrznego zespołu ekspertów SEO, za który odpowiadał Mateusz Mikoś - Technical SEO Team Leader. Agencja Whites na prośbę zespołu Medonet wystąpiła tutaj jako czynny obserwator procesu migracyjnego.

 

Cel

Celem klienta było przeniesienie serwisu 1 do 1 przy zachowaniu ówczesnej struktury i bez strat w ruchu, a także pozbycie się długu technologicznego, który blokował możliwości rozwoju serwisu pod nowe obszary z potencjałem biznesowym. Priorytetem projektu było także wdrożenie zmian przed planowanym wyłączeniem serwerów, które w tym czasie obsługiwały Medonet.

 

Wyzwania

Presja czasu - największym wyzwaniem migracji były przede wszystkim czynniki zewnętrzne, takie jak wizja wyłączenia serwerów, na których działał serwis. To wymagało od zespołu Medonet pogodzenia celów jakościowych ze sztywnymi terminami. Presja czasu była więc najważniejszym motywatorem, ale dzięki temu udało się odpowiednio priorytetyzować zadania.

Tematyka serwisu - wyniki wyszukiwania dotyczące zdrowia były w ostatnich latach kategorią, gdzie następowały duże zmiany algorytmów rankingowania Google. Widoczność poszczególnych serwisów często ulegała zmianom, istniało więc realne ryzyko, że nowa wersja może nie utrzymać widoczności w wynikach organicznych. Dlatego kluczowe było przeniesienie serwisu 1:1 tak, by zniwelować ewentualne ryzyko.  

 

Jak wyglądał proces?

  1. Ogólne wytyczne SEO dot. wdrożeń i migracji - wszystkie migracje w grupie realizowane są w oparciu o zestaw ogólnych wytycznych, spisanych przez dział SEO. Jest to dokument dostępny dla każdego developera oraz Product Ownera. Ogólne rekomendacje i ich realizacja to pierwszy krok na drodze do sukcesu migracji czy też nowego wdrożenia.
  2. Mapowanie stanu przed migracyjnego - dla każdego serwisu (w tym przypadku Medonet) powstaje też dedykowana checklista podzielona na poszczególne detale, a następnie dla każdego detalu opisywane są wskaźniki, takie jak: pagespeed, dane strukturalne, informacje dotyczące struktury strony, informacje dotyczące reklam na stronie itd. Dzięki temu, po migracji można szybko stworzyć obraz zmian, które mogły wpłynąć na ewentualne problemy po wdrożeniu.
  3. Weryfikacja struktury serwisu przed migracją - w tygodniu, w którym odbywała się migracja, powstało kilkanaście dokumentów porównujących stan serwisu przed wdrożeniem, gdzie analizowane były pojedyncze adresy URL. Listy powstawały na bieżąco w takich narzędziach jak OnCrawl czy Screaming Frog. Liczono ilość linków per detal, tak by maksymalnie odwzorować flow przepływu wartości SEO, liczbę węzłów w drzewie DOM czy układ reklam.
  4. Migracja na protokół HTTPS - najpierw wdrożono protokół HTTPS na starej wersji serwisu, a właściwie skonfigurowano odpowiednie przekierowania z wersji niezaszyfrowanej do HTTPS. Migracja na protokół HTTPS odbyła się jako pierwsza by rozdzielić ewentualne niepożądane skutki przekierowań.
  5. Weryfikacja SEO - ostateczne sprawdzenie przed wdrożeniem czy nowy silnik nie generuje błędów 4xx, 5xx, pętli przekierowań, generowania niepożądanych adresów itp.
  6. Migracja serwisu na nową platformę - serwis został następnie zmigrowany na Ring Publishing Website Framework.
  7. Monitoring powdrożeniowy - zapewniono także powdrożeniową opiekę nad serwisem, która zakładała przechwytywanie historycznych redirectów z jCMS oraz błędów 404.

 

Efekty 

Medonet - pozycje TOP3

Medonet - pozycje TOP3 i  TOP10

 

Medonet - pozycje TOP10

 

Porównanie 3 tygodni przed i po migracji pokazuje wzrost o około 5 tys. słów kluczowych, co dało potwierdzenie dla poprawnie przeprowadzonej migracji.

 

Co więcej, porównując dłuższy okres, widzimy, że tendencja wzrostowa utrzymała się, a wprowadzone zmiany technologiczne pozwoliły portalowi Medonet na zdobycie większej przewagi nad konkurencją.

 

W marcu 2020 portal Medonet odwiedziło 12,4 mln unikalnych użytkowników. To wysokie wskazanie wynika przede wszystkim ze zwiększonego zainteresowania użytkowników tematyką zdrowotną, związanego z trwającą w Polsce i na świecie epidemią koronawirusa. Ten wynik to również dowód na to, że w tych trudnych czasach internauci kierują swoją uwagę w stronę zaufanych źródeł informacji. 

 

Sezonowość witryny 

Dodatkowe uwagi:

Migracja serwisu Medonet została przeprowadzona w okresie, gdy ruch na tego typu portalach jest w sezonowym trendzie wzrostowym. Dodatkowo, termin migracji serwisu zbiegł się w czasie z wprowadzeniem przez Google nowej wersji algorytmu. 

 

Zaangażowany Zespół

Do sukcesu Medonetu przyczyniło się kilka kwestii. Oba zespoły - zarówno po stronie klienta i agencji - podkreślają, że współpraca przebiegała bardzo dynamicznie, dzięki ogromnej wiedzy i zrozumieniu tematu migracji po obu stronach. To również efekt świetnej koordynacji pracy przez Dianę Żochowską, pełniącą rolę Project Managera i Product Ownera - Michała Dziwniela oraz zaangażowanego zespołu deweloperskiego RAS Tech.

Technologia

Ze względu na wymagania biznesowe, w tym projekcie szczególny nacisk położyliśmy na detaliczne odtwarzanie rozwiązań frontowych - maksymalnie upodabniając strukturę kodu, a nawet nazewnictwo klas do tego, jak wyglądały w starej wersji serwisu.

Zamiana starego systemu CMS, z wybrakowaną dokumentacją techniczną, na platformę wydawniczą Ring Publishing pozwoli na łatwiejszy, szybszy i tańszy rozwój serwisu. Wpłynęła też pozytywnie na szybkość ładowania się stron.

- Michał Dziwniel, Product Owner

Zespół SEO

Ze strony SEO wiedzieliśmy od początku co jest dla nas krytyczne, a że poszukiwania złotego środka w takich projektach nie jest łatwe, dlatego też wcześniej przygotowaliśmy sobie listę wątków, które możemy odpuścić. Zaznaczyć trzeba, że nasz wewnętrzny zespół wykazał się dobrze rozbudowaną świadomością SEO i bez problemu potrafił ustąpić w wielu kwestiach na rzecz SEO poprawności, więc w większości przypadków dyskusyjnych nie było tutaj przeciągania liny, ale gra do jednej bramki.

- Mateusz Mikoś, Technical SEO Team Leader

Business Owner

Pomimo długości trwania całego projektu, przez cały czas udało nam się utrzymać focus na najważniejsze kwestie SEO i myślę, że to przesądziło o sukcesie. Konsekwencja w działaniu i trzymanie się dobrych założeń.

- Diana Żochowska, Business Development Manager

Agencja Whites

Zadaniem Agencji Whites było obserwowanie procesu migracyjnego i czynne uczestnictwo w cotygodniowych spotkaniach, gdzie przedstawiano oraz zgłaszano uwagi i spostrzeżenia. Dzięki wypracowaniu ścisłej współpracy i SEO-centryczności, wzajemna kooperacja przebiegała sprawnie, a różnice zdań były dyskutowane w oparciu o doświadczenia każdej ze stron, co pozwoliło na uzyskanie szerszego poglądu na pojawiające się problemy.

Zespół Whites, którego pracami kierował Łukasz Żytko, wspomógł zespół Medonet m.in. w:

  • mapowaniu istotnych z punktu widzenia SEO funkcjonalności środowiska, do którego odbywała się migracja - cyfrowej platformy wydawniczej Ring Publishing,
  • ocenie makiet nowej wersji serwisu z perspektywy SEO,
  • wsparcie w innych istotnych elementach migracji, które mogły mieć wpływ na ostateczny efekt projektu.

 

Zakończenie

Ścisła współpraca pomiędzy zespołem Medonet a Agencją Whites oraz zaangażowanie obu zespołów dały świetny efekt. Serwis okazał się bardzo dobrze przygotowany nie tylko na codzienne wyzwania, ale też na epokowe wydarzenie, którego jesteśmy obecnie świadkami. Do tych sukcesów przyczynili się też między innymi Grzegorz Malina, Patryk Fajger i Jakub Sawa, którzy pracowali w Medonet w przeszłości. Rekordowe wyniki ruchu i wyszukiwań, które możemy teraz obserwować wynikają przede wszystkim ze zwiększonego zainteresowania tematyką zdrowia w związku z epidemią koronawirusa w Polsce i na świecie. Niebagatelne znaczenie ma też fakt, że w trudnych czasach odbiorcy kierują się w stronę źródeł, do których mają zaufanie. Niemniej dzięki migracji, serwis Medonet i jego zespół redakcyjny byli przygotowani do nowej rzeczywistości najlepiej jak to możliwe. Odpowiednia priorytetyzacja działań SEO potwierdziła, że wartość biznesowa takiego wdrożenia jest ogromna. Algorytm Google i technologie internetowe cały czas się zmieniają, więc kolejne migracje są nieuniknione.

Polecane artykuły

Mariusz Gralewski o współpracy z nami

15 blogów, które warto śledzić w 2017 roku

Marcin Kubik Whites

Marcin Kubik na czele działu Client Service w Whites

Polecane case studies

Analiza SEO w eCommerce z wykorzystaniem Big Data. Kluczowe czynniki rankingowe.

Warsztaty z makietowania strony mobilnej SEO i UX z Virgin Mobile

Jak pracujemy z klientami – warsztaty z Virgin Mobile na temat projektowania stron mobilnych

Pozycjonowanie sklepu internetowego

Najnowsze artykuły

268% wzrostu ruchu na stronach sprzedażowych. Case Study Divante
Jak współpracujemy z klientami w czasie pandemii COVID-19? – case study
+125% YoY w ruchu organicznym marki dermokosmetycznej – case study Cetaphil
Wysoka pozycja w Google jako klucz do sukcesu? Skuteczne pozycjonowanie strony Virgin Mobile

Whites Sp. z o.o.
ul. Grochowska 306/308,
03-840 Warszawa
NIP: 113-282-73-23

kontakt@agencjawhites.pl
tel.: +48 22 114 00 04

facebook instagram
  • Dlaczego my
  • O nas
  • Nasi przyjaciele
  • Dołącz do nas
  • Kontakt
  • Polityka prywatności

Projekt „Innowacyjny system zarządzania optymalizacją stron internetowych wykorzystujący machine learning, pozwalający wydawać rekomendacje oparte na danych liczbowych z określonym prawdopodobieństwem sukcesu” współfinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu Ścieżka dla Mazowsza.