W natłoku informacji, który otacza nas każdego dnia, niemożliwe jest uważne analizowanie wszystkich treści, jakie do nas docierają. Era internetu wymusza na nas nowy model komunikacji – szybkiej, hasłowej, opartej na krótkich i bezpośrednich komunikatach. Tekst zostaje stopniowo wypierany przez obrazy, które skuteczniej docierają do odbiorców. To dlatego coraz większego znaczenia nabiera Visual Content.
Visual Content to wszystko to, co może się znaleźć na naszej stronie oprócz tekstu: zdjęcia, video, infografiki, memy, komiksy. Rosnąca popularność kanałów takich jak Instagram, Pinterest czy Vine jasno pokazuje, że obraz to przyszłość komunikacji w internecie.
5 powodów, dzięki którym Visual Content dociera do nas najszybciej
Według badań przeprowadzonych przez Microsoft, pierwsze sekundy spędzone na stronie mają kluczowe znaczenie w pozyskiwaniu nowych użytkowników. Ponad połowa z nich wyłącza zakładkę po maksymalnie 15 sekundach (link do badań). Jak w tak krótkim czasie przyciągnąć uwagę użytkownika i sprawić, żeby nie opuścił naszej strony? Najlepiej zastosować Visual Content. Oto powody, dzięki którym obraz działa szybciej niż sam tekst:
- Natłok informacji sprawia, że obraz to najlepszy sposób na przyciągnięcie odbiorcy
Ilość danych, którymi jesteśmy bombardowani każdego dnia jest 5 razy większa niż jeszcze 30 lat temu. Codziennie docierają do nas informacje, które odpowiadają zawartości 174 gazet (źródło). Użytkownicy nie mają już czasu na uważne czytanie i selekcjonowanie treści. Ich uwagę przyciągają przede wszystkim grafiki, które są w stanie udzielić szybkiej odpowiedzi na nurtujące pytania. Badania wskazują, że kolorowe grafiki zwiększają chęć do zapoznania się z wpisem o nawet 80% (źródło).
- Mózg szybciej przetwarza obrazy niż tekst
Zrozumienie przekazu wizualnego w postaci zdjęcia lub grafiki zajmuje 1/10 sekundy, na przeczytanie 200-250 słów przeciętny człowiek potrzebuje aż 60 sekund (źródło).
- Symbole są bardziej czytelne
Obraz wykorzystuje symbole, które przekazują znaczenie w sposób bezpośredni, jednoznaczny i bardziej czytelny niż tekst. Przykładem takiego użycia są znaki drogowe – ich zrozumienie jest niemal intuicyjne.
- Obrazy ułatwiają zrozumienie
Jak pokazują badania Educational Technology Research and Development Journal (źródło) zastosowanie obrazów zwiększa stopień zrozumienia treści przez odbiorcę o 20%. Co więcej, grafika sprawia, że łatwiej zapamiętujemy przeczytane treści – po trzech dniach jesteśmy w stanie przypomnieć sobie nawet 55% informacji więcej (źródło).
- Obraz wywołuje emocje
Treść wizualna niesie ze sobą większy ładunek emocjonalny, skuteczniej niż słowo skłania użytkowników do reakcji. Badania dowodzą, że zastosowanie obrazu może podnieść współczynnik klikalności o blisko połowę (źródło).
Doktor Google, czyli jak Visual Content zwiększa zaangażowanie użytkowników
Obrazy pomagają przyciągnąć użytkowników, ale równie ważne jest ich zatrzymanie i zaangażowanie. W tym również pomaga nam Visual Content. Jak pokazują statystyki, treści wizualne są udostępniane w social media 40 razy częściej niż jakiekolwiek inne treści (źródło). Szczególną popularnością cieszą się infografiki. Postanowiliśmy wykorzystać ten fakt w praktyce. Stworzyliśmy infografikę Doktor Google, której celem było wypromowanie naszej agencji. Nasza infografika zobrazowała, jakich informacji o zdrowiu szukają Polacy w popularnej wyszukiwarce. Wykorzystaliśmy dane nieszablonowo łączące się z działalnością naszej firmy, co okazało się strzałem w dziesiątkę. Doktor Google wywołał efekt wirusowy – napisano o nas w ponad 20 portalach, w tym Gazeta.pl, WP.pl, Onet.pl, naTemat.pl i NowyMarketing.pl. Dzięki Doktorowi Google pozyskaliśmy cenne linki pozycjonujące i uzyskaliśmy pierwsze miejsce w Google na hasło „agencja SEO”, co było naszym celem.
Jak nie zepsuć Visual Contentu na swojej stronie?
Kilka przypadkowych zdjęć umieszczonych na stronie to nie jest jeszcze Visual Content. Treści wizualne słabej jakości, niespójne z wizerunkiem marki i nieangażujące użytkowników nie pomagają w żaden sposób w realizacji naszych celów. Najczęściej popełniane błędy to między innymi:
- brak przemyślanej strategii,
- niedopasowanie treści do konkretnego kanału,
- tworzenie nieczytelnych, przeładowanych treścią grafik,
- niespójność materiałów publikowanych przez markę, brak cech charakterystycznych,
- nieumieszczenie na grafice nazwy firmy, logo, adresu strony.
Unikanie tych błędów to już pierwszy krok do sukcesu.