Google cały czas udoskonala swoją wyszukiwarkę. Jednym z kierunków rozwoju jest dostarczanie odpowiedzi na zapytanie bezpośrednio w wynikach wyszukiwania, bez konieczności klikania w konkretne strony.
Czym są fragmenty z odpowiedzią?
Najprościej rzecz ujmując, tzw. featured snippet (fragment z odpowiedzią) to wyróżniona odpowiedź na zapytanie wpisane do wyszukiwarki Google.
Wynik wyświetla się w specjalnym bloku na samej górze, nad wynikami organicznymi, stąd jest też czasem określany jako pozycja zero. Featured snippet zostaje wyodrębniony ze strony najlepiej odpowiadającej na zapytanie użytkownika. Wraz z fragmentem z odpowiedzią wyświetlona zostaje informacja, skąd ona pochodzi, są to m.in. URL, tytuł strony, czasem również powiązany obraz.
Jakie są rodzaje fragmentów z odpowiedzią?
Wyróżniamy trzy najpopularniejsze rodzaje podsumowań odpowiedzi:
- Paragraf (akapit) – najpopularniejszy typ featured snippets. Ten rodzaj okazuje się być po prostu dla wielu zapytań najbardziej naturalną formą odpowiedzi. Przykład zapytania: „Jak upiec biszkopt?”.
- Lista – użyteczny wynik, gdy użytkownik poszukuje odpowiedzi na pytanie, jak coś wykonać krok po kroku. Przykładowe zapytanie: „How to download movies?”.
- Tabela – wyświetla się dla zapytań dotyczących na przykład zarobków w danej branży lub w celu wyświetlenia wyników ankiet. Przykładowe zapytanie: „Pory roku w Polsce”.
W przypadku polskich wyników lista i tabela występują bardzo rzadko. Dużo popularniejsze listy są w Stanach Zjednoczonych, gdzie ten typ wyniku wyszukiwania pojawił się jako pierwszy. Poniżej wyniki jednego z badań z rynku amerykańskiego przedstawiający dane na temat udziału poszczególnych rodzajów polecanych fragmentów z odpowiedzią w wynikach wyszukiwania:
To tylko fragment artykułu umieszczonego w magazynie Sprawny Marketing. Pełną treść artykułu, wraz z zaletami i wadami featured snippets oraz informacjami jak osiągnąć pozycję zero w Google znajdziesz tutaj.