Blog

Najważniejsze wnioski z raportu Social Media 2024 od Gemius PBI i IAB

Autor: Filip Kulisz | Jul 3, 2024 3:00:04 PM

Z radością przedstawiamy drugą edycję raportu „Social Media” przygotowanego przez Gemius we współpracy z Polskimi Badaniami Internetu oraz IAB Polska. Raport opiera się na danych z badania rynku reklamowego gemiusAdReal oraz cross-mediowego badania Mediapanel. Zawiera szczegółową analizę użytkowników, najpopularniejszych platform oraz działań reklamowych. Szczególnie przykuwa naszą uwagę, bo dokładnie analizuje to, co dzieje się stricte na polskim rynku i wśród polskich użytkowników. Każde takie badanie pozwala nam jeszcze lepiej zrozumieć, jak działa sfera social media w naszym kraju i jak prowadzić jeszcze lepsze działania marketingowe dla naszych Klientów na rodzimym rynku. Prezentujemy kilkanaście najważniejszych statystyk, które pokazują szerszy obrazek, w jakiej skali i jakich zjawiskach się poruszamy - komentuje Filip Kulisz - Social Media Business Owner w Whites. 


Zasięg i najpopularniejsze platformy 

  • Social media w Polsce docierają do 27,5 miliona Realnych Użytkowników.
  • Największy zasięg mają YouTube i Facebook, docierając do 85% populacji.
  • Duplikacja użytkowników na różnych platformach jest wysoka, co oznacza, że YouTube i Facebook mogą dotrzeć do większości użytkowników mediów społecznościowych.

 

 

 

Zaangażowanie użytkowników

  • TikTok wyróżnia się pod względem średniego dziennego czasu spędzanego na platformie – 1h i 27m dziennie.
  • YouTube (1h 14m), Facebook (50m) i Instagram (23m) zajmują kolejne miejsca.
  • Najmłodsze grupy wiekowe (7-14 lat i 15-24 lata) spędzają najwięcej czasu na TikToku.
  • Facebook jest bardziej popularny wśród starszych użytkowników, z najwyższym zaangażowaniem w grupie 55+.

 

 

 

Reklama i kontakt reklamowy

  • Facebook prowadzi pod względem liczby kontaktów reklamowych (12 miliardów), a YouTube zajmuje drugie miejsce (5 miliardów).
  • TikTok, z 3,4 miliarda kontaktów reklamowych, jest na trzecim miejscu.
    Najwyższy zasięg reklamowy ma YouTube (72% populacji), wyprzedzając Facebook (65%).
  • YouTube osiąga najdłuższy czas kontaktu reklamowego (średnio 11 sekund).

 

 

 

Analiza demograficzna

  • Ponad 90% polskich Internautów korzysta z mediów społecznościowych przynajmniej raz w miesiącu.
  • Najbardziej zaangażowani użytkownicy to młodzi, mieszkańcy wsi i mniejszych miast oraz kobiety.
  • Facebook i YouTube dominują w najstarszej grupie wiekowej (55-75 lat).
  • TikTok, Instagram i Snapchat są popularne wśród młodszych użytkowników.

 

Tendencje i trendy

  • Średni dzienny czas spędzany w mediach społecznościowych rośnie, szczególnie wśród młodych użytkowników.
  • Najmłodsze pokolenia (Alfa i Zetki) spędzają najwięcej czasu na YouTube i TikToku.
  • Osoby z wyższym wykształceniem wybierają Facebook, YouTube i TikTok.

 

 

 

Wpływ na zakupy

  • Osoby odpowiedzialne za zakupy spędzają mniej czasu w mediach społecznościowych niż ci, którzy dzielą tę odpowiedzialność.
  • YouTube, Facebook, TikTok i Twitch są platformami najczęściej używanymi przez osoby odpowiedzialne za zakupy.

 

 

Podsumowanie

Raport pokazuje, że media społecznościowe w Polsce mają ogromny zasięg i właściwie równy charakter – niezależnie od płci, wieku, miejsca zamieszkania czy wykształcenia. Nie bez powodu często określa się social media mianem „demokratycznych”, bo zrzeszają praktycznie cały przekrój społeczeństwa.

Przy planowaniu kampanii marketingowych warto zwrócić uwagę nie tylko na liczbę odbiorców, ale przede wszystkim na dopasowanie treści do grupy docelowej, poziom zaangażowania użytkowników czy finalnie – czas spędzany na danej platformie. Ten ostatni również świetnie opisany jest w tegorocznym raporcie – tu ponownie TikTok i YouTube bezkonkurencyjnie wyprzedzają inne platformy. Pokazuje to też w jasny sposób, co zatrzymuje użytkownika na długo i czego on łaknie – wideo.

To, co też warto zaznaczyć – i liczby też na to jasno wskazują - Facebook „isn’t dead” i nadal spełnia świetnie swoją rolę w kontekście budowania zaangażowania czy dotarcia, szczególnie w przypadku starszych, a co za tym idzie bardziej zamożnych grup odbiorców.

Polecam lekturę całego raportu, a przynajmniej posiadanie go „pod ręką” jako kompendium i wiedza w pigułce, która może być przydatna marketerom w opracowywaniu strategii czy założeń na zbliżający się (tak, już zbliżający się!) rok 2025. 

Pełny raport możesz pobrać tu!

Jeśli szukasz sprawdzonego partnera, który wesprze Cię w komunikacji w social media, napisz do nas. Spotkaj się z Filipem i porozmawiaj o tym, jak możesz odnieść sukces w komunikacji w social media.