Rozpoznawalność rynkowa, zaufanie i lojalność klientów, pokazanie przewagi konkurencyjnej. Korzyści dla zwycięzców sprawiają, że rankingi i plebiscyty są powszechnymi metodami wyznaczenia liderów branży. Nie inaczej jest w sektorze budowlanym. Podczas konkursów oceniane są dotychczasowe osiągnięcia największych firm w sektorze. W jaki sposób wyłaniani są liderzy branży budowlanej? Kto zdobył w ostatnim roku najwięcej tytułów?
Branża budowlana a konkursy
Konkursy w branży budowlanej są kilkuetapowe, a każdy etap jest podparty wnikliwą analizą specjalności kandydatów. Do konkursów zgłaszają się największe marki branży, które:
- chcą zaznaczyć pozycję marki na rynku,
- posiadają osiągnięcia w dziedzinie,
- posiadają szerokie uznanie na rynku,
- mają wysoki poziom rekomendacji, a ich produkty polecane przez wykonawców.
Laureaci konkursów zyskują rekomendację oraz promocję medialną, a co za tym idzie, przewagę konkurencyjną. Branża budowlana w ostatnich latach wyróżnia kilka konkursów, w których wykonawcy oceniają produkty, pozycję, osiągnięcia, system zarządzania i komunikację – kluczowe elementy sukcesu.
3 popularne konkursy branży budowlanej w Polsce
1. Budowlana Marka Roku – ranking marek budowlanych o najlepszej renomie
Budowlana Marka Roku przyznaje nagrody po badaniach przeprowadzonych przez firmę Research Solution Strategy, która za pomocą ankiet telefonicznych zadaje wykonawcom pytania otwarte. Odpowiedzi nie są sugerowane, więc odpowiadający wskazują firmy spontanicznie.
Celem ankiet jest wyłonienie marki o:
- najwyższej jakości,
- marki o najlepszej relacji ceny do jakości,
- marki najczęściej stosowanej przez wykonawców.
Pozwala to odznaczyć przedsiębiorstwa, które cieszą się największą renomą i popularnością w kategorii Złotej, Srebrnej i Brązowej Budowlanej Marki Roku oraz Championa Roku.
Źródło: Złota Budowlana Marka Roku 2022
2. Builder Awards – najlepiej zarządzane marki budowlane
Kolejnym ogólnopolskim konkursem jest Builder Awards – ranking prowadzony przez miesięcznik „Builder”. Nagrody przyznawane dla szeroko rozumianego budownictwa są uznaniem:
- pozycji przedsiębiorstw,
- talentu i managerskich sukcesów w zarządzaniu biznesem,
- strategii zarządzania kryzysowego (dodane w tym roku).
Statuetki są przyznawane w trzech kategoriach: Budowlana Firma Roku, Laury Buildera, Polski Herkules. Laureaci wyłonieni są po analizie przesłanych ankiet za pomocą dostępnych źródeł oraz rekomendacji.
3. Kreator Budownictwa Roku – firmy godne naśladowania
Organizatorem jest Wydawnictwo Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa. Nagrody przyznawane są w formie imiennej oraz dla całej firmy. Ideą projektu Kreator Budownictwa Roku jest wyłonienie najlepszych firm, które działają na rynku budowlanym w sposób godny naśladowania.
Nagrodą jest trofeum świadczące o wyróżnianiu się przedsiębiorczością, kreatywnością, świeżym spojrzeniem, pomysłowością i pozytywnym wpływem na branżę. To dowód, że oferowane przez zwycięzce produkty czy inwestycje cieszą się popularnością i uznaniem na rynku. Laureaci są wyłaniani na podstawie przesłanego rozwiązania zadania konkursowego.
Laureaci rankingów branży budowlanej
Zwycięzcami konkursów są firmy, których działania wyznaczają standardy branży budowlanej – rozpoznawalne, dbające o wizerunek i komunikację, stosujące najnowsze rozwiązania technologiczne. To marki, które pokazały swoją przewagę konkurencyjną pod względem zarządzania firmą, jakości produktów, nawiązywania dialogu i relacji z klientami.
Do konkursów stają najwięksi producenci materiałów budowlanych, generalni wykonawcy i inwestorzy z branży budowlanej. W 2022 roku największą liczbę nagród we wszystkich wymienionych konkursach zdobyły firmy oraz ich pracownicy:
- Saint-Gobain Innovative Materials
- Aluprof
- Grupa Kapitałowa Selena
- Grupa Kapitałowa PRUSZYŃSKI
- WIŚNIOWSKI
- Tikkurila Polska
- Mapei Polska
- Fakro PP
- WKRĘT-MET
- Blue Dolphin Tapes
Marki branży budowlanej, które zdobywają co najmniej dwie nagrody, są liderami swojej kategorii. Konsekwencja ich działań, nieustające innowacje przekładają się sukces.
Ważnym elementem wygranej jest też ich komunikacja. Działania w social mediach, CSR i dobrze zaprojektowana komunikacja digital marketingowa są elementem strategii, która przekłada się na ugruntowaną pozycję na rynku. A to na kolejne zwycięstwa w rankingach branży budowlanej.