Główną różnicą pomiędzy newsletterem a mailingiem jest częstotliwość wysyłki. Newsletter to regularna forma kontaktu z odbiorcami drogą mailową. Może zawierać zarówno treści sprzedażowe jak i informacyjne. Często jest stosowany, aby rozwijać świadomość marki i budować z nią bliższą relację. Z kolei mailing ma charakter jednorazowy - jego podstawowym celem jest konwersja - nie zawsze rozumiana jako sprzedaż, równie dobrze może to być pobranie ebooka, czy zapisanie się na wydarzenie.
Wysyłkę newslettera warto poprzedzić przygotowaniem długofalowego planu, w którym określimy co chcemy dzięki niemu osiągnąć. Łatwiej będzie nam wtedy weryfikować efektywność i zoptymalizować cały proces. Warto pamiętać, że jeśli użytkownik wyraził chęć otrzymywania od nas wiadomości, to już jest w jakimś stopniu zainteresowany naszą marką. W mailingu możemy mu przekazywać unikalne wartościowe treści, artykuły branżowe, czy informacje o marce, których nie może znaleźć w żadnym innym kanale. Przykładem może być często stosowana w przypadku lokalnych marek, opowieść o tym, jak się rozwija marka, jak wygląda produkcja ubrań od kulis oraz to, jakie ma plany na przyszłość. Niektóre sklepy internetowe w ramach podziękowania swoim odbiorcom za zaufanie przygotowują dla nich również specjalne akcje promocyjne, przedsprzedaż czy wcześniejszą informację o premierze produktu. Newsletter umożliwia również komunikację w drugą stronę - nasi odbiorcy mogą odpowiadać na wiadomości co jeszcze bardziej skraca dystans i pomaga w budowaniu stałej relacji.
Mailing jest formą, którą stosuje się często w celu wypromowania produktu lub usługi, albo w ramach jednorazowej akcji promocyjnej. Jego celem nie jest budowanie długofalowej relacji, a poinformowanie użytkowników o aktualnej ofercie i zachęcenie do skorzystania z niej. Dlatego warto szczególnie skupić się na skonstruowaniu prostej i atrakcyjnej formie. Konsumenci dostają dziennie dziesiątki wiadomości, dlatego już tytuł wiadomości musi zaciekawić go w ciągu pierwszych sekund. W treści maila postaraj się zawrzeć komunikat w jak najkrótszej formie, dodać grafikę i najważniejsze - przycisk CTA, który przekieruje odbiorcę do miejsca, w którym będzie mógł zrealizować pożądane przez nas działanie. Mimo, że to pojedyncze działanie, warto wykorzystywać je w kontekście całościowej strategii marketingowej. Nie powinno się przy tym zapominać o personalizacji, korzystając z narzędzi marketing automation, możesz segmentować odbiorców i serwować im mailingi dostosowane do ich potrzeb i preferencji.
Podsumowując wybór mailingu czy newslettera zależy przede wszystkim od celu jaki chcesz osiągnąć. Optymalnym rozwiązaniem może być połączenie tych dwóch rodzajów komunikacji i częściowa automatyzacja mailingu.
Wysyłka mailingu, podobnie jak newslettera, może zostać zautomatyzowana. W tym celu warto skorzystać z narzędzia do automatyzacji marketingu, które pomoże Ci skutecznie stosować obie wspomniane formy e-mail marketingu. Zaletą korzystania z kompleksowych narzędzi do automatyzacji mailingu i wysyłki wiadomości są: