Powrót
Marketing

Mailing czy newsletter – co wybrać w skutecznej komunikacji?

WHITES

Główną różnicą pomiędzy newsletterem a mailingiem jest częstotliwość wysyłki. Newsletter to regularna forma kontaktu z odbiorcami drogą mailową. Może zawierać zarówno treści sprzedażowe jak i informacyjne. Często jest stosowany, aby rozwijać świadomość marki i budować z nią bliższą relację. Z kolei mailing ma charakter jednorazowy - jego podstawowym celem jest konwersja - nie zawsze rozumiana jako sprzedaż, równie dobrze może to być pobranie ebooka, czy zapisanie się na wydarzenie.

Newsletter

Wysyłkę newslettera warto poprzedzić przygotowaniem długofalowego planu, w którym określimy co chcemy dzięki niemu osiągnąć. Łatwiej będzie nam wtedy weryfikować efektywność i zoptymalizować cały proces. Warto pamiętać, że jeśli użytkownik wyraził chęć otrzymywania od nas wiadomości, to już jest w jakimś stopniu zainteresowany naszą marką. W mailingu możemy mu przekazywać unikalne wartościowe treści, artykuły branżowe, czy informacje o marce, których nie może znaleźć w żadnym innym kanale. Przykładem może być często stosowana w przypadku lokalnych marek, opowieść o tym, jak się rozwija marka, jak wygląda produkcja ubrań od kulis oraz to, jakie ma plany na przyszłość. Niektóre sklepy internetowe w ramach podziękowania swoim odbiorcom za zaufanie przygotowują dla nich również specjalne akcje promocyjne, przedsprzedaż czy wcześniejszą informację o premierze produktu. Newsletter umożliwia również komunikację w drugą stronę - nasi odbiorcy mogą odpowiadać na wiadomości co jeszcze bardziej skraca dystans i pomaga w budowaniu stałej relacji.

Mailing

Mailing jest formą, którą stosuje się często w celu wypromowania produktu lub usługi, albo w ramach jednorazowej akcji promocyjnej. Jego celem nie jest budowanie długofalowej relacji, a poinformowanie użytkowników o aktualnej ofercie i zachęcenie do skorzystania z niej. Dlatego warto szczególnie skupić się na skonstruowaniu prostej i atrakcyjnej formie. Konsumenci dostają dziennie dziesiątki wiadomości, dlatego już tytuł wiadomości musi zaciekawić go w ciągu pierwszych sekund. W treści maila postaraj się zawrzeć komunikat w jak najkrótszej formie, dodać grafikę i najważniejsze - przycisk CTA, który przekieruje odbiorcę do miejsca, w którym będzie mógł zrealizować pożądane przez nas działanie. Mimo, że to pojedyncze działanie, warto wykorzystywać je w kontekście całościowej strategii marketingowej. Nie powinno się przy tym zapominać o personalizacji, korzystając z narzędzi marketing automation, możesz segmentować odbiorców i serwować im mailingi dostosowane do ich potrzeb i preferencji.

Podsumowując wybór mailingu czy newslettera zależy przede wszystkim od celu jaki chcesz osiągnąć. Optymalnym rozwiązaniem może być połączenie tych dwóch rodzajów komunikacji i częściowa automatyzacja mailingu.

Dlaczego warto zautomatyzować e-mail marketing?

Wysyłka mailingu, podobnie jak newslettera, może zostać zautomatyzowana. W tym celu warto skorzystać z narzędzia do automatyzacji marketingu, które pomoże Ci skutecznie stosować obie wspomniane formy e-mail marketingu. Zaletą korzystania z kompleksowych narzędzi do automatyzacji mailingu i wysyłki wiadomości są:

  • Personalizacja wiadomości. Dzięki narzędziu do marketing automation możesz wyróżnić konkretne grupy odbiorców, do których wyślesz danego maila. Programy te potrafią również wykorzystywać pliki cookies zebrane ze strony internetowej, co pozwala jeszcze lepiej poznać zachowania Twoich odbiorców i skuteczniej targetować wiadomości reklamowe.
  • Sprawne przygotowanie mailingu. Narzędzia do mailingu pomagają w prosty i intuicyjny sposób przygotować ciekawe, estetyczne wiadomości. Treści, jakie otrzymają odbiorcy, powinny być zawsze dopasowane do ich potrzeb, a także konkretnej branży. Bazując na dostępnych na platformie szablonach, można przygotować zarówno profesjonalne wiadomości dla klientów biznesowych, jak i mail promocyjny dla sklepu odzieżowego.
  • Ustalenie reguł wysyłki mailingu. Na podstawie zgromadzonych danych osobowych program jest w stanie wysyłać wiadomości do odbiorcy w dniu urodzin, z okazji osiągnięcia pewnej kwoty zakupów, rocznicy rejestracji w sklepie itp. Pomaga to budować relacje z klientami i zdobyć ich lojalność.
  • Możliwość ustawiania serii wiadomości. To jeden z głównych powodów, dla których warto stosować automatyzację marketingu - narzędzia te pozwalają wysyłać do odbiorców serie maili zaprojektowanych z uwzględnieniem podjętych przez niego działań związanych z naszą ofertą, takich jak odwiedzenie strony, pobranie dokumentu czy zapisanie się na newsletter. Takie rozwiązanie pozwala na niezwykle trafne i skuteczne wykorzystywanie informacji o klientach pozyskanych na podstawie ich zachowania.
  • Pozyskiwanie i analizowanie danych open rate. Dzięki temu wskaźnikowi możemy sprawdzić, ilu odbiorców otworzyło nasze wiadomości. Dzięki takiej informacji możliwe jest optymalizować treści i sprawdzenie, w jakim stopniu mailing spełnił swoje założenia. Open rate pozwala również przeanalizować, jaki temat wiadomości był najczęściej otwierany przez użytkowników i na tej podstawie planować kolejne treści.

WHITES

form-newsletter-bg

Dołącz do Digital Insiders Network! Zapisz się na powiadomienia o wydarzeniach w Whites