Marketerzy często pomijają Pinterest przy tworzeniu strategii reklamowej. Postrzegają go jako kanał mało skuteczny albo trudny w obsłudze i optymalizacji. Tymczasem ma on duży potencjał. Trzeba tylko wiedzieć, jak go wykorzystać. Za tym, że warto przemawiają, chociażby dane – ponad połowa użytkowników tej platformy dokonała zakupu po obejrzeniu treści biznesowych w witrynie. Poza tym reklamy na Pintereście dają marketerom szansę na budowanie świadomości marki i zwrócenie uwagi potencjalnych klientów na bardzo wczesnym etapie ich „konsumenckiej podróży”. Ponieważ ludzie przeglądają Pinterest w poszukiwaniu inspiracji, możesz „wpinać” w ich świadomość wrażenia i obrazy dużo wcześniej niż użyją wyszukiwarki, aby znaleźć produkt czy usługę. Ilustruje to poniższy wykres:
Według danych z portalu wirtualnemedia.pl na Pintereście w Polsce jest obecnie 3,7 miliona użytkowników. 86% z nich to kobiety, a 47% to osoby w wieku 25-34 lat. Większość odwiedza aplikację przynajmniej raz dziennie. Taka grupa docelowa jest marzeniem każdego marketera. Tylko jak skutecznie do niej dotrzeć?
Pinterest nie ułatwia życia tym, którzy chcą prowadzić na nim działania reklamowe. Zakładanie konta jest mało intuicyjne i wymaga wysiłku. Poza tym konto reklamowe przypisywane jest do konta na Pintereście. Nadanie dostępu reklamowego wiąże się więc z udostępnieniem hasła do prywatnego konta. Dlatego też współpraca z agencją, której zlecasz prowadzenie kampanii na Pintereście, musi opierać się na dużym zaufaniu. Jeżeli jednak przejdziesz już przez założenie konta i rozpoczniesz współpracę z agencją, której możesz je powierzyć, zyskujesz ciekawe możliwości reklamowe na niestandardowej platformie.
Kampanie na Printereście tworzy się bardzo podobnie jak w innych mediach społecznościowych. Oto krótki przewodnik, dzięki któremu zrobisz to bez trudu.
Gdy masz już konto reklamowe na Pintereście, najpierw dodaj na swojej stronie www odpowiedni Tag Pinterest. Jeśli oferujesz produkty w sklepie internetowym, utwórz katalog produktów i dodaj go do konta.
Jeśli chodzi o wybór celu kampanii, Pinterest nie ma tak dużych możliwości, jak na przykład Facebook. Jednak to, co oferuje, wystarcza, by uwzględnić tę platformę podczas planowania lub rozważania marketing mixu dla klientów.
Możesz wybierać od „budowania świadomości marki” przez „korzystanie z konwersji” (kompatybilnych z Google Tag Managerem) po „sprzedaż z katalogu produktów” (dodawanych poprzez plik CSV, TSV lub XML).
Gdy masz już wybrany cel reklamy, przechodzisz do targetowania. Właśnie ze względu na targetowanie Pinterest może okazać się wyjątkowo atrakcyjnym kanałem. Wprawdzie jest ono dużo mniej rozległe i uniwersalne niż na Facebooku, ale w pewnych specyficznych aspektach możesz dotrzeć ze swoją ofertą do bardzo konkretnych odbiorców.
Na Pintereście możesz kierować reklamy bardzo szczegółowo tylko do niewielkiej liczby kategorii. Jeśli jednak Twoja firma zajmuje się na przykład wytwarzaniem designerskich produktów, organizacją eventów, florystyką, podróżami, rozrywką lub sztuką, to Pinterest powinien znajdować się wysoko w proponowanych kanałach reklamowych, ponieważ oferuje bardzo dokładne rozbicie zainteresowań. Oto 2 przykłady targetowania reklam na zainteresowania potencjalnych klientów dla firm, które zajmują się produkcją designerskich toreb na pieluchy dla dzieci i tworzeniem bukietów ślubnych:
Reklamy możesz kierować również na słowa kluczowe powiązane z produktami. Wówczas reklamy będą wyświetlały się osobom, które na Pintereście szukają konkretnych wyników. Reklamy działają w sposób podobny jak w sieci wyszukiwania Google Ads. Możesz dodać dopasowanie słów kluczowych do wyrażenia – nawet ścisłe dopasowanie. Możesz też wykluczyć nieodpowiednie słowa kluczowe.
Targetowanie wg danych demograficznych
Na koniec wybierasz demograficzne parametry grupy docelowej, takie jak wiek, płeć, lokalizację (maksymalne zawężenie w Polsce do poziomu województwa) oraz rodzaj urządzenia i język. Te ustawienia są standardowe i umożliwiają dopasowanie przekazu do grupy odbiorców.
Dodatkowy element, który możesz ustawić w reklamach Pinterest, to umiejscowienie reklam (wyszukiwarka Pinterest oraz feed główny). Następnie definiujesz maksymalną częstotliwość wyświetlania reklam oraz rodzaj wykorzystywanych stawek.
Reklamy na Pintereście mają formę promowanych pinów, czyli zdjęć, grafik oraz filmów i mogą pojawiać się na feedzie lub w wynikach wyszukiwania. Możesz wybrać spośród istniejących pinów lub stworzyć nowy pin, widoczny tylko w reklamie. Każda grupa reklam powinna zawierać 2-4 pinów.
Od tego, jakie reklamy wybierzesz i jaki styl stworzysz dla swojej marki, zależy na Pintereście bardzo wiele. Właściwie to kluczowe przy wykorzystaniu tego kanału jako medium reklamowego. No i jest w czym wybierać: standardowe piny, karuzele, piny-wideo, piny zakupowe… Standardowe piny to po prostu obrazy, zdjęcia lub grafiki. Ponieważ 80% użytkowników korzysta z Pinteresta na urządzeniach mobilnych, lepiej używać pionowych obrazów o wysokiej rozdzielczości. W ten sposób zapewnisz im lepszą widoczność.
Karuzele
Składają z kilku: od 2 do 5 kart, które użytkownik może przeglądać. Każda karta może zawierać inny obraz, tytuł, opis i stronę docelową. Ten format jest świetny, jeśli chcesz zaprezentować wiele produktów lub kilka cech produktu, ponieważ do użytkowników mogą przemawiać różne obrazy i cechy.
Piny wideo
Reklamy te działają tak samo, jak zwykłe piny (obrazy). Po prostu statyczny obraz jest zastąpiony przez wideo. Filmy z Pinteresta odtwarzają się automatycznie, gdy tylko zostaną wyświetlone w 50 procentach. Aby zwiększyć ich widoczność i zapewnić oglądającym lepszy odbiór, warto produkować wideo niezależnie od dźwięku. Tym bardziej że duża część użytkowników odtwarza tego typu filmiki z wyłączonym dźwiękiem.
Jeśli chodzi o formaty, można wybierać albo format standardowy, albo rozszerzony – o maksymalnej szerokości. Przy użyciu tego drugiego piny rozszerzają się na cały feed. Zajmują większą przestrzeń i sprawiają, że odbiorca skupia uwagę na nich, a nie na pinach konkurujących w feedzie.
Piny zakupowe (Shop the Look)
Taki pin to obraz, na którym poszczególne produkty są oznaczone białymi kropkami. Wyobraź sobie zaaranżowany świątecznie udekorowany stół, a na nim kieliszki, filiżanki, talerze, sztućce, obrus… albo spójrz poniżej na zdjęcie modelki prezentującej ubranie – buty, sukienkę, kurtkę i torebkę. Gdy klikniesz białą kropkę, pojawiają się informacje o produkcie i możliwość zakupu.
Pamiętaj o logo. Wyświetlaj je w ciągu pierwszych kilku sekund lub przez cały czas. W przypadku obrazów unikaj umieszczania logo w prawym dolnym rogu, ponieważ ten obszar może być czasami zakryty lub ucięty.
Bądź oszczędny w słowach. To, co najważniejsze zawrzyj w pierwszych 30-60 znakach opisu , ponieważ reszta znaków może nie zostać wyświetlona. W przypadku wideo najważniejsze jest pierwsze kilka sekund.
Zapewnij odbiorcy ciągłość wizualną. Gdy użytkownik kliknie pin, powinien zostać przekierowany na stronę, gdzie użyto takiego samego obrazu. Piny prowadzące do stron z podobnymi obrazami zapewniają większy wzrost sprzedaży online.
Pokazuj produkt w użyciu . Piny, na których widać, że ktoś wchodzi w interakcję z Twoim produktem lub usługą mają o 67% większe szanse na zwiększenie sprzedaży online niż w przypadku tych przedstawiających same produkty.
“Pinterest is a visual discovery engine for finding ideas like recipes, home and style inspiration, and more.”
Tak Pinterest opisuje sam siebie. To medium bardzo wizualne. Jego struktura jest od lat w zasadzie niezmienna, budowana bardzo konsekwentnie. Dlatego też grupa docelowa, do której możesz trafić za jego pomocą, jest bardzo dobrze określona. Aby do niej dotrzeć, ważne jest dopasowanie reklamy i… pierwsze wrażenie. Jeśli będzie dla odbiorcy inspiracją, „przypnie” on Twoją reklamę na swojej tablicy lub kliknie, by przejść na Twoją stronę www. A o to przecież chodzi!