Powrót
Marketing

Jak skutecznie reklamować się na Pintereście – podpowiadamy, co trzeba zrobić, krok po kroku

WHITES

 

Marzy Ci się, aby klienci często oglądali reklamę Twojego produktu, który im się spodobał? A może po prostu uważasz, że w komunikacji marketingowej Twojej firmy ważne jest wykorzystanie zdjęć i grafik? Jeśli tak, nie możesz pominąć Pinteresta jako kanału reklamowego. Zobacz, jakie daje on możliwości i jak się na nim reklamować!

Marketerzy często pomijają Pinterest przy tworzeniu strategii reklamowej. Postrzegają go jako kanał mało skuteczny albo trudny w obsłudze i optymalizacji. Tymczasem ma on duży potencjał. Trzeba tylko wiedzieć, jak go wykorzystać. Za tym, że warto przemawiają, chociażby dane – ponad połowa użytkowników tej platformy dokonała zakupu po obejrzeniu treści biznesowych w witrynie. Poza tym reklamy na Pintereście dają marketerom szansę na budowanie świadomości marki i zwrócenie uwagi potencjalnych klientów na bardzo wczesnym etapie ich „konsumenckiej podróży”. Ponieważ ludzie przeglądają Pinterest w poszukiwaniu inspiracji, możesz „wpinać” w ich świadomość wrażenia i obrazy dużo wcześniej niż użyją wyszukiwarki, aby znaleźć produkt czy usługę. Ilustruje to poniższy wykres:2pinterest-02-1536x804

Reklamując swoją markę na Pintereście, możesz wpływać na decyzje zakupowe klientów o wiele wcześniej niż wtedy, gdy skorzystają oni z wyszukiwarki lub gdy umieścisz reklamy w innych kanałach (źródło: https://blog.hootsuite.com/pinterest-ads/)

 

Według danych z portalu wirtualnemedia.pl na Pintereście w Polsce jest obecnie 3,7 miliona użytkowników. 86% z nich to kobiety, a  47% to osoby w wieku 25-34 lat. Większość odwiedza aplikację przynajmniej raz dziennie. Taka grupa docelowa jest marzeniem każdego marketera. Tylko jak skutecznie do niej dotrzeć?

Must have, czyli… zaufanie do agencji prowadzącej kampanię

Pinterest nie ułatwia życia tym, którzy chcą prowadzić na nim działania reklamowe. Zakładanie konta jest mało intuicyjne i wymaga wysiłku. Poza tym konto reklamowe przypisywane jest do konta na Pintereście. Nadanie dostępu reklamowego wiąże się więc z udostępnieniem hasła do prywatnego konta. Dlatego też współpraca z agencją, której zlecasz prowadzenie kampanii na Pintereście, musi opierać się na dużym zaufaniu. Jeżeli jednak przejdziesz już przez założenie konta i rozpoczniesz współpracę z agencją, której możesz je powierzyć, zyskujesz ciekawe możliwości reklamowe na niestandardowej platformie.

Jak ustawić kampanię na Pintereście – instrukcja krok po kroku

Kampanie na Printereście tworzy się bardzo podobnie jak w innych mediach społecznościowych. Oto krótki przewodnik, dzięki któremu zrobisz to bez trudu.

pinterest-07-108x108

Krok 1. Tag Pinteresta i katalog produktów

Gdy masz już konto reklamowe na Pintereście, najpierw dodaj na swojej stronie www odpowiedni Tag Pinterest. Jeśli oferujesz produkty w sklepie internetowym, utwórz katalog produktów i dodaj go do konta.  

 

pinterest-08-140x140Krok 2. Cel kampanii 

Jeśli chodzi o wybór celu kampanii, Pinterest nie ma tak dużych możliwości, jak na przykład Facebook. Jednak to, co oferuje, wystarcza, by uwzględnić tę platformę podczas planowania lub rozważania marketing mixu dla klientów.

 

Możesz wybierać od „budowania świadomości marki” przez „korzystanie z konwersji” (kompatybilnych z Google Tag Managerem) po „sprzedaż z katalogu produktów” (dodawanych poprzez plik CSV, TSV lub XML).

Screenshot-2020-11-18T132829.094

Tak wygląda wybór celu kampanii, którym jest zwiększenie ruchu do strony docelowej

 

pinterest-09Krok 3. Targetowanie reklam na zainteresowania, słowa kluczowe i dane demograficzne 

Gdy masz już wybrany cel reklamy, przechodzisz do targetowania. Właśnie ze względu na targetowanie Pinterest może okazać się wyjątkowo atrakcyjnym kanałem. Wprawdzie jest ono dużo mniej rozległe i uniwersalne niż na Facebooku, ale w pewnych specyficznych aspektach możesz dotrzeć ze swoją ofertą do bardzo konkretnych odbiorców.

Targetowanie na zainteresowania 

Na Pintereście możesz kierować reklamy bardzo szczegółowo tylko do niewielkiej liczby kategorii. Jeśli jednak Twoja firma zajmuje się na przykład wytwarzaniem designerskich produktów, organizacją eventów, florystyką, podróżami, rozrywką lub sztuką, to Pinterest powinien znajdować się wysoko w proponowanych kanałach reklamowych, ponieważ oferuje bardzo dokładne rozbicie zainteresowań. Oto 2 przykłady targetowania reklam na zainteresowania potencjalnych klientów dla firm, które zajmują się produkcją designerskich toreb na pieluchy dla dzieci i tworzeniem bukietów ślubnych:

Screenshot-2020-11-18T133102.878

Screenshot-2020-11-18T133215.924

Targetowanie na słowa kluczowe 

Reklamy możesz kierować również na słowa kluczowe powiązane z produktami. Wówczas reklamy będą wyświetlały się osobom, które na Pintereście szukają konkretnych wyników. Reklamy działają w sposób podobny jak w sieci wyszukiwania Google Ads. Możesz dodać dopasowanie słów kluczowych do wyrażenia nawet ścisłe dopasowanie. Możesz też wykluczyć nieodpowiednie słowa kluczowe.

Screenshot-2020-11-18T133404.673-1

Przykład targetowania na słowa kluczowe – wykluczone słowo „pogrzeb”. Pinterest sugeruje, aby w ramach jednej grupy reklam wykorzystać co najmniej 25 słów.

 

Targetowanie wg danych demograficznych 

Na koniec wybierasz demograficzne parametry grupy docelowej, takie jak wiek, płeć, lokalizację (maksymalne zawężenie w Polsce do poziomu województwa) oraz rodzaj urządzenia i język. Te ustawienia są standardowe i umożliwiają dopasowanie przekazu do grupy odbiorców. 

pinterest-10-125x125Krok 4. Warunki techniczne i finansowe

Dodatkowy element, który możesz ustawić w reklamach Pinterest, to umiejscowienie reklam (wyszukiwarka Pinterest oraz feed główny). Następnie definiujesz maksymalną częstotliwość wyświetlania reklam oraz rodzaj wykorzystywanych stawek

pinterest-11-125x125Krok 5. Wybór reklamy i jej formatu

Reklamy na Pintereście mają formę promowanych pinów, czyli zdjęć, grafik oraz filmów i mogą pojawiać się na feedzie lub w wynikach wyszukiwania. Możesz wybrać spośród istniejących pinów lub stworzyć nowy pin, widoczny tylko w reklamie. Każda grupa reklam powinna zawierać 2-4 pinów.pinterest-06Żaden inny kanał, oprócz Pinterestu, nie oferuje takiej funkcjonalności! Co więcej, po udostępnieniu przez użytkownika promowanego pinu, znika z niego etykieta „promowany”, a kolejne repiny (czyli piny udostępniane po raz kolejny) są uznawane za treści z kategorii earned media”, czyli darmowe, a nie płatne. W rezultacie zyskujesz bezpłatnie dodatkową ekspozycję swoich usług albo produktów, a gdy użytkownik dotknie lub kliknie pin będący Twoją reklamą, zostanie przekierowany bezpośrednio na Twoją stronę www

Rodzaje reklam, których warto użyć 

Od tego, jakie reklamy wybierzesz i jaki styl stworzysz dla swojej marki, zależy na Pintereście bardzo wiele. Właściwie to kluczowe przy wykorzystaniu tego kanału jako medium reklamowego. No i jest w czym wybierać: standardowe piny, karuzele, piny-wideo, piny zakupowe… Standardowe piny to po prostu obrazy, zdjęcia lub grafiki. Ponieważ  80% użytkowników korzysta z Pinteresta na urządzeniach mobilnych, lepiej używać pionowych obrazów o wysokiej rozdzielczości. W ten sposób zapewnisz im lepszą widoczność.

przyklad-pinu-standardowego-338x600     pixers-przyklad-pinu-standardowego-2-338x600    pixers-przykład-pinu-standardowego-3-338x600

 
 
 
Przykłady pinów standardowych użytych
w kampanii na Pintereście

 

 

Karuzele

Składają z kilku: od 2 do 5 kart, które użytkownik może przeglądać. Każda karta może zawierać inny obraz, tytuł, opis i stronę docelową. Ten format jest świetny, jeśli chcesz zaprezentować wiele produktów lub kilka cech produktu, ponieważ do użytkowników mogą przemawiać różne obrazy i cechy.

EN_1080X1920-338x60018.12_zestaw1_1080x1920-338x60017.12_zestaw3_1080x1920-338x60016.12_zestaw2_1080x1920-338x600

Przykład karuzeli: poszczególne karty

Piny wideo 

Reklamy te działają tak samo, jak zwykłe piny (obrazy). Po prostu statyczny obraz jest zastąpiony przez wideo. Filmy z Pinteresta odtwarzają się automatycznie, gdy tylko zostaną wyświetlone w 50 procentach. Aby zwiększyć ich widoczność i zapewnić oglądającym lepszy odbiór, warto produkować wideo niezależnie od dźwięku. Tym bardziej że duża część użytkowników odtwarza tego typu filmiki z wyłączonym dźwiękiem.

Jeśli chodzi o formaty, można wybierać albo format standardowy, albo rozszerzony – o maksymalnej szerokości. Przy użyciu tego drugiego piny rozszerzają się na cały feed. Zajmują większą przestrzeń i sprawiają, że odbiorca skupia uwagę na nich, a nie na pinach konkurujących w feedzie.

2pinterest-13-2048x1072Poniżej możesz zobaczyć 2 przykłady pinów wideo, których użyliśmy w kampanii na święta Bożego Narodzenia i na Black Friday:  

 
 

Piny zakupowe (Shop the Look)

Taki pin to obraz, na którym poszczególne produkty są oznaczone białymi kropkami. Wyobraź sobie zaaranżowany świątecznie udekorowany stół, a na nim kieliszki, filiżanki, talerze, sztućce, obrus… albo spójrz poniżej na zdjęcie modelki prezentującej ubranie buty, sukienkę, kurtkę i torebkę. Gdy klikniesz białą kropkę, pojawiają się informacje o produkcie i możliwość zakupu

5-BuyablePins-1-1080x720

O czym jeszcze warto pamiętać, zanim wybierzesz reklamy na Pinterest?

pinterest-12-170x125Postaw na pion. Ponieważ 80% użytkowników korzysta z Pinteresta na urządzeniach mobilnych,  używaj pionowych obrazów o wysokiej rozdzielczości. W ten sposób zapewnisz swoim pinom  lepszą widoczność.

pinterest-12-170x125

Pamiętaj o logo. Wyświetlaj je w ciągu pierwszych kilku sekund lub przez cały czas. W przypadku obrazów unikaj umieszczania logo w prawym dolnym rogu, ponieważ ten obszar może być czasami zakryty lub ucięty.

pinterest-12-170x125

Bądź oszczędny w słowach. To, co najważniejsze zawrzyj w pierwszych 30-60 znakach opisu , ponieważ reszta znaków może nie zostać wyświetlona. W przypadku wideo najważniejsze jest pierwsze kilka sekund.

pinterest-12-170x125

Zapewnij odbiorcy ciągłość wizualną. Gdy użytkownik kliknie pin, powinien zostać przekierowany na stronę, gdzie użyto takiego samego obrazu. Piny prowadzące do stron z podobnymi obrazami zapewniają większy wzrost sprzedaży online.

pinterest-12-170x125

Pokazuj produkt w użyciu . Piny, na których widać, że ktoś wchodzi w interakcję z Twoim produktem lub usługą mają o 67% większe szanse na zwiększenie sprzedaży online niż w przypadku tych przedstawiających same produkty. 

Jak reklamować się skutecznie?

“Pinterest is a visual discovery engine for finding ideas like recipes, home and style inspiration, and more.”

Tak Pinterest opisuje sam siebie. To medium bardzo wizualne. Jego struktura jest od lat w zasadzie niezmienna, budowana bardzo konsekwentnie. Dlatego też grupa docelowa, do której możesz trafić za jego pomocą, jest bardzo dobrze określona. Aby do niej dotrzeć, ważne jest dopasowanie reklamy i… pierwsze wrażenie. Jeśli będzie dla odbiorcy inspiracją,  „przypnie” on Twoją reklamę na swojej tablicy lub kliknie, by przejść na Twoją stronę www. A o to przecież chodzi!

2-Promoted-Pin-inline-1

WHITES

form-newsletter-bg

Dołącz do Digital Insiders Network! Zapisz się na powiadomienia o wydarzeniach w Whites