O współpracy
Nasza współpraca rozpoczęła się w maju 2016 roku i od tego czasu konsekwentnie wspieramy portal Medme.pl w działaniach z zakresu SEO. Stawiamy na partnerski model współpracy. W działaniach kierujemy się przede wszystkim precyzyjną strategią oraz dbamy o transfer wiedzy pomiędzy nami a Klientem. Dzięki takim założeniom osiągnęliśmy wzrost ruchu organicznego o 3616%.
O kliencie
Medme.pl to założony przez spółkę Pharma Partner w 2011 roku portal o zdrowiu i zdrowym stylu życia. Znajdują się w nim artykuły specjalistyczne na temat chorób i profilaktyki, encyklopedia leków oraz kalkulatory BMI czy stężenia alkoholu we krwi. Serwis rozwija się bardzo dynamicznie. W lipcu 2019 osiągnął wynik niemal 3,5 miliona unikalnych użytkowników miesięcznie i wciąż rośnie.
Sytuacja początkowa
W przypadku tej współpracy ze względu na konkurencyjny rynek bardzo istotne było przygotowanie strategii przewidującej działania długofalowe. Od początku wiedzieliśmy, że na satysfakcjonujące wyniki będzie trzeba poczekać dłużej niż kilka miesięcy.
W maju 2016 roku medme.pl generowało 127 359 sesji organic miesięcznie oraz widoczność na 5 123 słów kluczowych w top 10, co na tle konkurencji dawało sygnał, że jest sporo do zrobienia, aby dogonić czołówkę. Konkurenci w tym czasie posiadali widoczność na > 200 000 słów kluczowych w TOP10.
Cele i założenia
Optymalizacja całego serwisu zgodnie z dobrymi praktykami SEO
Widzieliśmy potencjał w całym portalu i wiedzieliśmy, że dzięki poprawie takich aspektów jak zlikwidowanie duplicate content, zaprojektowanie od nowa struktury serwisu oraz dostarczenie odpowiednio dobranego contentu możemy znacząco podnieść jego widoczność i ruch organiczny.
Wzrost ruchu na istniejących treściach
Istniejąca baza treści, dzięki usunięciu duplikacji oraz optymalizacji umożliwiała osiągnięcie lepszych pozycji na wartościowe słowa kluczowe. Wykorzystanie potencjału treści wymagało jednak szczegółowej analizy i dużego nakładu pracy przy wdrażaniu usprawnień.
Rozbudowa serwisu o nowe, wartościowe treści
W oparciu o analizę potencjału, wspólnie z redakcją medme chcieliśmy również zwiększyć ilość treści w serwisie. Aby zmaksymalizować prawdopodobieństwo dobrej widoczności, przed powstaniem każdego pojedynczego artykułu został utworzony tzw. CONTENT GRAPH – zbiór słów kluczowych, które powinny zostać w nim zawarte a także zoptymalizowany metatag TITLE i nagłówki. Niezwykle ważna była jakość - treści tworzone były przez przez profesjonalnych dziennikarzy i konsultowane z osobami z wykształceniem medycznym: lekarzy, dietetyków, pielęgniarki. Dobry jakościowo content, zoptymalizowany pod określone słowa kluczowe, to jeden z najważniejszych czynników sukcesu.
Jakie podjęliśmy działania?
Audyt techniczno – semantyczny
Pierwszym etapem współpracy w czerwcu 2016 roku był szczegółowy audyt, który wyznaczył, jakimi aspektami należy zająć się w pierwszej kolejności w pracy nad serwisem.Natomiast czyszczenie profilu linkowego serwisu spowodowało utratę większości odnośników, ponieważ pochodziły one ze stron o wątpliwej reputacji, nie powiązanych tematycznie. Było to działanie ryzykowne, jednak podjęte ryzyko się opłaciło.
Oprócz tego przeprowadziliśmy analizę treści w serwisie i stworzyliśmy mapę strony, która umożliwiła posegregowanie niemal 6 tysięcy artykułów i przyporządkowanie ich do określonych tematów - kategorii, podkategorii i topików.
Szkolenie redakcyjne SEO
Redakcja serwisu została gruntownie przeszkolona z podstaw SEO oraz zasad pisania treści w taki sposób, aby wykorzystać potencjał słów kluczowych i zwiększyć prawdopodobieństwo osiągnięcia wyższych pozycji.
Wdrażanie usprawnień technicznych
W kolejnych etapach, wraz z zespołem MedMe szukaliśmy nowych rozwiązań. Dzięki elastyczności i zaufaniu członków zespołu MedMe, usprawnienia wdrażane były sukcesywnie i szybko. Każde z nich było małą cegiełką w drodze do polepszenia wyników. Wspólnie wdrażaliśmy konsekwentnie każde z usprawnień:
- optymalizację całej sekcji Choroby z uwagi na drzemiący w niej potencjał,
- doładowywanie kolejnego artykułu,
- nowe funkcje do cmsa,
- dane strukturalne schema.org,
- prędkość ładowania serwisu.
Optymalizacja treści na portalu oraz tworzenie nowych
W obszarze contentu zadbaliśmy o dostosowanie zarówno pojedynczych artykułów, jak i strukturę i nawigację po nich.
- Wdrożone zostało linkowanie wewnętrzne (z tekstu, kafelkowo).
- Utworzone zostały tematyczne miniserwisy:
- Zoptymalizowany został kalkulator alkoholu (przed działaniami generował 10 tyś sesji/mc, obecnie ponad 100 tyś sesji).
- Wraz z redakcją MedMe prowadzimy konsekwentną politykę redakcyjną.
- Stale dbamy o treści na stronie – analizowanie pozycji, widoczności; poprawia i reuse treści, analiza contet gaps (analiza konkurencji).
Jakie wyniki uzyskaliśmy?
W ciągu trzech lat współpracy osiągnęliśmy wzrost ruchu organicznego z poziomu 127 tys. sesji do poziomu niemal 5 mln sesji miesięcznie.
05.2016 127 359 sesji organic
07.2019 4 733 152 sesji organic
Co przesądziło o sukcesie?
Joanna Barczykowska-Tchorzewska, redaktor naczelna Medme.pl, wiceprezes Pharma Partner:
Czynnikami sukcesu jest partnerski model współpracy z Whites oraz kompleksowe i długoterminowe działania. Rozwój Medme.pl w dużej mierze polega na konsekwentnej polityce redakcyjnej, a także monitorowaniu efektywności i regularnym wdrażaniu kolejnych usprawnień. Każdy artykuł znajdujący się w serwisie jest oparty o zasady SEO. To proces długofalowy, oparty o wspólne poszukiwanie rozwiązań.Kluczem w odniesieniu sukcesu była partnerska współpraca z medme.pl. Udało nam się wypracować proces polegający na wspólnym szukaniu rozwiązań, transferze wiedzy oraz zaufaniu (np. prowadzimy comiesięczne statusy trwające 4-5h). Dodatkowo ogromne znaczenie miały i wciąż mają:
Agencję Whites cenimy nie tylko za profesjonalizm, ale również za intuicję w rozpoznawaniu naszych potrzeb, ogromne zaangażowanie i przyjazną atmosferę. Efektem naszej współpracy jest ciągły wzrost widoczności.
- chęć klienta do rozwoju w zakresie SEO,
- szybkość wdrażanych zmian i elastyczność,
- wysoka jakość treści tworzonych przez redakcję – wszystkie artykuły są pisane przez wyspecjalizowanych redaktorów,
- konsekwencja w działaniu, reagowanie na zmiany zarówno algorytmu Google i nowości w branży,
- tworzenie strategii w perspektywie miesięcznej, półrocznej, rocznej,
- monitoring osiąganych rezultatów: pozycje, ruch organiczny, współczynnik odrzuceń, TF.