Powrót
Marketing

Jak efektywnie promować się w wyszukiwarkach?

WHITES

 

Od wielu lat wiadomo, że wyszukiwarki internetowe to świetne źródło nowych klientów, a dla wielu nowych biznesów szansa na zaistnienie w danej branży i efektywną promocję. Pojawienie się w czołówce wyników na najważniejsze dla branży hasła, np. „wózki widłowe” czy „mechanik Warszawa” sprawiało, że telefon firmowy nie przestawał dzwonić, a lista zleceń wydłużała się każdego dnia. Niestety, konkurencja szybko zorientowała się, jak świetny jest to sposób na rozwój biznesu i także zaczęła inwestować w internet i promocję w wyszukiwarkach (zarówno w pozycjonowanie, jak i płatne kampanie).

photo-1469297677538-c7312a64dbe8

Większa liczba reklamodawców sprawiła, że koszt kliknięcia reklamowego zaczął rosnąć. Więcej też trzeba zainwestować w SEO, a na wyniki trzeba czekać zwykle dłużej niż jeszcze kilka lat temu. Dzisiaj, jeśli nie mamy odpowiedniej wiedzy i doświadczenia w tym temacie, często reklamujemy się nieefektywnie – koszt poniesiony na reklamę jest większy niż wartość generowana przez pozyskiwanych klientów – nasz zwrot z inwestycji (ROI) jest ujemny.

Jak efektywnie promować się w wyszukiwarkach:

1) Zrozum, co Ci się opłaca – zanim zaczniemy wydawać pieniądze, musimy dobrze zrozumieć, co rzeczywiście jest opłacalne – kiedy wydana na reklamę złotówka daje nam np. 1,5 zł zwrotu. Dość łatwo jest policzyć nakłady marketingowe – budżet reklamowy, obsługę agencji, koszt działu marketingu. Dużo trudniejsze bywa określenie korzyści, a najlepszym do tego wskaźnikiem jest LTV (Life Time Value) – czyli wartość pozyskanego klienta.

Przykładowo – czasem na pozyskanie nowego klienta w zakładzie fryzjerskim wydajemy 100 zł, a średnia wartość wizyty to 60 zł. Mogłoby się więc wydawać, że reklama jest nieopłacalna. Wiedząc jednak, że średnio klient odwiedza salon fryzjerski 3 razy to wartość pozyskanego nowego klienta wynosi 180 zł, a nasza reklama jest dobrą inwestycją.

2) Doceń każdą wizytę w serwisie – pozyskiwanie zainteresowanych użytkowników, których możemy konwertować w klientów jest coraz droższe. Dlatego warto zadbać, by maksymalizować liczbę konwersji w ramach ruchu, który mamy.

Whites-Article-Graphic-v2-21092016-722x482
Możemy to zrobić na kilka sposobów:

  • Popraw czas ładowania strony – użytkownicy, szczególnie Ci korzystający z mobilnego internetu, stają się coraz mniej cierpliwi i rezygnują z oczekiwania, gdy strona ładuje się zbyt długo. Pamiętaj, opłata za kliknięcie w reklamę jest pobierana niezależnie od tego, czy użytkownik doczeka do załadowania strony.
  • Zwiększ użyteczności strony – „nigdy nie zrobisz pierwszego wrażenia drugi raz” – a Twoja strona internetowa to często pierwszy kontakt potencjalnych klientów z twoją firmą i to na jej podstawie wyrabiają sobie zdanie o profesjonalizmie i jakości produktów i usług, które oferujesz.
  • Popraw współczynnik konwersji – testując i analizując różne rozwiązania i komunikaty na stronie, możesz wielokrotnie zwiększyć odsetek odwiedzających, którzy zostają klientami.
  • Zbuduj relację z klientem – nie każdy odwiedzający  Twoją stronę jest już na etapie zakupu – zbudowanie relacji i wieloetapowej komunikacji sprawi, że wielu z nich zapamięta Cię w trakcie podejmowania ostatecznych decyzji zakupowych. Możesz to zrobić np. poprzez zbieranie bazy do newslettera, powiadomienia z poziomu przeglądarki, remarketing czy marketing automation.

3) Docieraj do klientów przed konkurencją – Twój klient ma cykl życia, a od momentu potrzeby do samej transakcji mijają tygodnie, czasem miesiące, czy nawet lata. Zapytanie „mechanik Bielany” poprzedzi wiele innych np. „problemy z alternatorem objawy”, „alternator matiz wymiana szczotek” , „regeneracja alternatora matiz cena”. Na tego typu zapytania konkurencja jest znacznie niższa w porównaniu do bardziej ogólnych, typowo transakcyjnych zapytań. To stwarza szanse – koszty pozyskania ruchu mogą być nawet 10-krotnie mniejsze. Oczywiście współczynnik konwersji przy frazach informacyjnych będzie niższy, ale dzięki zbudowanej relacji i niskim kosztom dotarcia zwrot z inwestycji może się okazać dużo bardziej atrakcyjny.

Internet nadal jest medium o ogromnym potencjale biznesowym – warto już dziś inwestować w widoczność w sieci i budować sobie pozycję na przyszłość– pamiętajmy, że taniej i łatwiej już nie będzie.

WHITES

form-newsletter-bg

Dołącz do Digital Insiders Network! Zapisz się na powiadomienia o wydarzeniach w Whites