Ufamy danym, a te dowodzą, że interaktywne treści działają na korzyść marek. Publikowanie ich w kanałach SoMe sprawia, że mogą być jeszcze bardziej efektywne. Dlatego podczas jednego z upskilling session pokazaliśmy, DLACZEGO i JAK wideo na Instagramie sprzedaje. Omówiliśmy nie tylko ogromną ilość statystyk, ale też sprawdzone przykłady i trendy w social media wideo. Poniżej dzielimy się częścią wiedzy.
Duża popularność i dostępność wideo w mediach społecznościowych nie byłaby możliwa bez rozwoju szybkiego internetu. To dzięki niemu pojawiły się platformy takie jak Vimeo, Metacafe i YouTube. Spośród nich tylko YouTube naprawdę przetrwał i rozkwitł, wyznaczając drogę, którą zaczęła podążać konkurencja – głównie Facebook.
Celem Facebooka było przejęcie odbiorców YouTube poprzez wprowadzenie Facebook Watch. Następnie, po przejęciu Instagrama, gigant opracował w aplikacji krótki format wideo na smartfony. To utorowało drogę dla Instagram Stories – inspirowanych Snapchatem, IGTV – format zaprojektowany jako przestrzeń na dłuższe formy, które konkurują z YouTube, czy jednej z nowszych opcji, czyli Instagram Reels – odpowiedzi na podbijającą rynek platformę TikTok.
Wraz z rozwojem wideo, Instagram kładzie duży nacisk na inne opcje przydatne markom w budowaniu więzi z odbiorcami i sprzedaży. Weźmy na przykład Instagram Shops – funkcje bezpośredniej sprzedaży na Instagramie, znaczniki (piny), premiery produktów i funkcję zakupów bezpośrednio w aplikacji (dostępne jedynie na terenie Stanów Zjednoczonych) sprzyjające social commerce. Są one wysoko cenione zarówno przez zwykłych użytkowników, którzy wygodniej znajdują inspiracje i produkty, jak i marki oraz influencerów, których docelowi odbiorcy korzystają ze zróżnicowanych, powiązanych treści.
Jakie inne trendy i funkcjonalności wideo cieszą się popularnością na Instagramie?
Model, w którym marka mówi, a publiczność jest cichym słuchaczem, już dawno minął. Teraz to klient bierze aktywny udział w tworzeniu brandowych treści. Niezależni i niesponsorowani użytkownicy nagrywają filmy, dzielą się nimi w swoich stories i tworzą własne recenzje. Coraz częstszym zjawiskiem jest „demokratyzacja” treści – z korzyścią dla ich autentyczności.
Aby to było możliwe, marki dają użytkownikom specjalne obrandowane „narzędzia”. I tu płynnie przechodzimy do kolejnego punktu.
Przykład: Marka Henkel na profilu Ask Team Clean, której społeczność chętnie dzieli się swoimi inspiracjami w dyskusjach pod postami, wykorzystała ostatnio zdjęcia prawdziwego wnętrza „przed" i „po” w formie stories. Dzięki temu przekaz jest bardziej autentyczny i łatwiej się z nim utożsamić.
Źródło: konto Ask Team Clean na Instagramie
Efekty rozszerzonej rzeczywistości (AR), które możemy dodawać do zdjęć i filmów – zapoczątkowane przez Snapchata, który jako pierwszy przedstawił je swoim użytkownikom, są od kilku lat nieodłączną częścią Instagrama. Trend podchwyciły brandy, które w coraz kreatywniejszy sposób tworzą własne propozycje. Mają bawić, angażować i sprzyjać dzieleniu z innymi, czyli pozwolić marce zbliżyć się do odbiorców, jednocześnie dać im głos i zmienić w swego rodzaju ambasadorów.
Przykład: Filtr stworzony przez nasz zespół social media w kampanii promującej Ask Team Clean dla marki Henkel.
Przykład 2. Filtr Moniki Brodki w kampanii kolekcji Reserved “Game change”. Stworzyła go Johanna Jaskowska (@johwska), topowa artystka sztuk wizualnych z myślą o Reserved. Sztuka łączy się więc z technologią w polskiej marce ubraniowej.
Zostając przy filtrach: po fali liftingujących nakładek, przyszła pora na trend naturalności.
Od dłuższego czasu już nie retuszowane, idealne zdjęcia robią największe zamieszanie a wiarygodne (czasem humorystyczne) materiały wizualne, z którymi użytkownicy mogą się identyfikować. To między innymi odpowiedź na dysonans między wyidealizowanym światem SoMe, a rzeczywistością oraz na wyzwanie, jakim jest dbanie o zdrowie psychiczne użytkowników online. W trend coraz częściej wpisują się już duże marki – zwłaszcza z branż beauty czy fashion. Choć nie tylko.
Przykład: Film z życzeniami świątecznymi wprost z kabiny pilota, który wykorzystaliśmy w komunikacji social media naszego klienta LOT.
Przykład 2: Kampania Dove “Reverse selfie” podejmująca temat zakłamań w świecie social media.
Instagram zmieścił całe doświadczenie TikToka w jedną spośród wielu innych funkcji w swojej aplikacji. Ta recepta na sukces sprawdziła się już w przeszłości – mowa oczywiście o funkcji Stories, które, bardzo mocno „zainspirowane" główną funkcją Snapchata, stały się, delikatnie mówiąc, nieporównywalnie bardziej popularne od protoplasty.
Format Reels wykorzystany na profilu Polskich Linii Lotniczych LOT – efekt współpracy z naszym klientem.
Stories to jeden z ważniejszych formatów, który wykorzystuje wideo na IG, a w ciągu 2 lat zdołał podwoić liczbę użytkowników Snapchata. Warto wspomnieć, że 1/3 z najbardziej oglądanych storiesów tworzona jest przez marki, co czyni go ważnym punktem styczności z odbiorcami. Jakie są inne powody, dla których warto uwzględnić Historie w swojej strategii w mediach społecznościowych?
Korzyści IG Stories:
Interaktywność Stories rośnie nie tylko dzięki filmom, ale także dodatkowym elementom, takim jak ankiety, zadawanie pytań, quizy, czy też naklejki, które mogą zwiększyć oglądalność filmów o 83%.
Ponieważ Instagram Stories znikają po upływie 24 godzin, ważne jest również, aby pamiętać o funkcji, która sprawia, że ich żywotność jest trwalsza – wyróżnienia (eng. highlighty). Chociaż jest też minus: w hightlightach naklejki tracą swoją interaktywność.
Źródło: https://www.bazaarvoice.com/blog/key-instagram-benchmarks-for-2021/
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o wideo na Instagramie i sposobach na dodanie go do swojej strategii w mediach społecznościowych, odezwij się do naszych ekspertów.