Email marketing to wciąż jedna z najbardziej skutecznych form promocji online. Stosuje go większość marek, jednak z różnym powodzeniem. Jak się za niego zabrać? Zapraszamy do przeczytania artykułu, w którym prezentujemy podstawowe zagadnienia z zakresu email marketingu.
Jakie możliwości daje email marketing?
- Precyzyjnie docieranie do klientów. Wiadomości e-mail wysyłasz do osób, które wyraziły na to zgodę i chcą je otrzymywać. Trudno wyobrazić sobie formę kampanii internetowej, która skuteczniej targetowałaby odbiorców.
- Znaczna personalizacja przekazu. Swoich subskrybentów możesz grupować w zależności od ich profilu i zainteresowań, a następnie przesyłać im wiadomości najbardziej odpowiadające ich oczekiwaniom.
- Stosunkowo niskie koszty. Nie płacisz dodatkowo za każde kliknięcie, tak jak jest to w przypadku platform reklamowych. Ponosisz jedynie koszty przygotowania treści oraz programu do wysyłki mailingów.
- Automatyzacja części działań. Na rynku istnieje wiele programów do automatyzacji wysyłki umożliwiających segmentację odbiorców, projektowanie layoutu wiadomości, analizowanie danych. Dzięki nim możesz zaprojektować raz ścieżkę konwersji leada, która będzie automatycznie powtarzana dla setek użytkowników.
- Wiedza o odbiorcach Twojej marki. Korzystanie z narzędzi do email marketingu daje szerokie możliwości analizowania wyników i danych z kampanii. Możesz w łatwy sposób sprawdzić, ile osób otworzyło Twoją wiadomość, podjęło z nią interakcję oraz wykonało pożądane przez Ciebie działania. Tym samym zawsze wiesz, które treści są dla Twoich odbiorców najbardziej wartościowe i możesz na tej podstawie optymalizować swoją strategię komunikacji.
Jakie ograniczenia niesie za sobą email marketing?
- Konieczność zbudowania bazy kontaktów. To może być zarówno coś cennego, jak i przeszkoda. Z jednej strony należy podjąć wiele działań, aby zbudować grupę odbiorców newslettera, z drugiej masz pewność, że są to osoby, które chcą od Ciebie otrzymywać wiadomości. Dodatkowo zyskujesz niezależność - masz pewne kontakty do potencjalnych klientów i nie musisz polegać na zewnętrznych portalach.
- Obostrzenia prawne (szczególnie RODO). E-mail marketing wymaga świadomej zgody odbiorcy na przetwarzanie danych osobowych. Należy śledzić przepisy i w razie zmian informować użytkowników o tym, co się dzieje z ich danymi.
- Jest czasochłonny. Nieumiejętne stosowanie email marketingu i wysyłanie nieprzemyślanych wiadomości może zrazić klientów i negatywnie wpłynąć na wizerunek firmy. W tym działaniu, tak jak w innych praktykach komunikacyjnych niezwykle istotna jest regularność i stała optymalizacja, bez tego trudno uzyskać satysfakcjonujące rezultaty.
Podstawowe zasady tworzenia skutecznego mailingu
Zacznij od określenia celu
Zastanów się jaką rolę w całej strategii digital będzie pełnił e-mail marketing. Dzięki szczegółowemu planowaniu łatwiej będzie Ci konstruować treść oraz w późniejszym etapie oceniać ich skuteczność. Co chciałbyś osiągnąć dzięki temu kanałowi? Celem e-mail marketingu może być sprzedaż, ale także na wcześniejszych etapach lejka - budowanie zaufania, wzmacnianie wizerunku eksperta i nawiązywanie bezpośrednich relacji z potencjalnymi klientami. Jak często i jaki typ przekazu będzie najbardziej korzystny dla Twojej marki i produktu? Warto zastanowić się nad tymi kwestiami jeszcze przed wdrożeniem e-mail marketingu.
Dostosuj przekaz do swoich odbiorców
Nikt nie lubi spamu - postaraj się więc, aby treść wiadomości możliwie najlepiej odpowiadała oczekiwaniom Twoich klientów. Personalizacja to nie tylko wstawienie imienia adresata, to również adresowanie przeszkód, z którymi spotyka się na co dzień, odwołanie do ostatniego zakupu, przesłanie dopasowanej oferty. Nie musisz oczywiście konstruować wiadomości do każdego użytkownika osobno - narzędzia marketing automation będą o wiele lepszym pomysłem.
Zaprojektuj doświadczenie
Stosowanie lead generation z wykorzystaniem wiadomości e-mail wymaga dobrego przemyślenia treści i lejka sprzedażowego. Zastanów się, co byś chciał żeby Twój odbiorca wiedział o Twojej marce? Możesz zaprojektować całą serię maili wysyłanych w przeciągu danego okresu czasu, w których powoli będziesz snuć opowieść o swojej marce. Takie działanie pomoże zbudować najpierw świadomość a później zaufanie do marki i dać pewność odbiorcy, że Twoje produkty czy usługi spełnią jego oczekiwania.
Wykorzystuj różne okazje
Każda okazja do kontaktu i wysłania spersonalizowanej oferty jest dobra. Przypominaj konsumentom o porzuconych koszykach, wysyłaj oferty po wydaniu określonej kwoty w Twoim sklepie, twórz dedykowane oferty i promocje z okazji urodzin. Szukaj okazji do kontaktu, jeśli treści będą odpowiednio dopasowane - odbiorcy to z pewnością docenią.
Nie zapomnij o CTA
W Twojej wiadomości wysłanej w ramach kampanii email marketingowej nie może również zabraknąć CTA, czyli wezwania do działania. Może być ono zachętą do dokonania zakupu, podjęcia kontaktu, wysłania zapytania, przeczytania artykułu, przejścia na stronę, wypełnienia ankiety lub wykonania innego pożądanego przez Ciebie działania. Każda wiadomość powinna też mieć atrakcyjny, przyciągający uwagę tytuł. To właśnie on jest czynnikiem, który w największym stopniu decyduje o tym, czy odbiorcy otworzą Twoją wiadomość - a tym samym także o powodzeniu całej kampanii.
Testuj i weryfikuj
Jeśli dysponujesz odpowiednio dużą bazą kontaktów sprawdzaj za pomocą testów A/B jak reagują na poszczególne wiadomości Twoi odbiorcy. Następnie na tej podstawie będziesz mógł skutecznie zoptymalizować kampanię i dostosować ją do ich oczekiwań. Narzędzia do automatyzacji dostarczają również różnorodnych danych, które pomogą Ci lepiej poznać i zrozumieć zachowanie oraz decyzje zakupowe Twoich klientów.
Zadbaj o aspekt wizualny i stylistyczny
Nawet najlepiej dopasowana oferta, bez odpowiedniej oprawy, nie będzie skuteczna. Upewnij się, że Twoje wiadomości są czytelne, estetyczne i poprawnie skonstruowane. Sprawdzaj zawsze, czy grafiki wyświetlają się zgodnie z Twoimi oczekiwaniami, czy wszystkie przyciski odsyłają w poprawne miejsca i czy wszystko jest intuicyjne.
Nie zapomnij o mobile
Duża część wiadomości email wyświetlana jest na urządzeniach mobilnych. Projektując szablon, weź to pod uwagę i dostosuj przyciski, grafiki czy rozmiar fontu. Sprawdzaj zawsze, czy wiadomość wygląda poprawnie na różnych urządzeniach.