Stwierdzenie, że e-commerce rozwinął się szczególnie mocno w czasie pandemii brzmi już jak wyświechtany frazes. Co dokładnie się zmieniło i jakie są kluczowe wyzwania w aktualnej rzeczywistości? Odpowiedzi na te pytania szukaliśmy na kolejnej odsłonie OMR Festivalu w Hamburgu.
OMR Festival to ponad 700 prelegentów i 23 ścieżek masterclass od absolutnych ekspertów, którzy dzielą się tam swoją wiedzą. Za nami wystąpienia Thomasa Wlazika z TikTok i Miah Sullivana z HUGO BOSS o nowych zasadach angażowania, Olivera Blume, CEO Porsche AG, Tiny Müller, CEO Douglas, czy Scotta Gallowaya.
Podczas dwudniowych targów, konferencji i wykładów potwierdziliśmy nasze (dosyć mocno już ugruntowane) przypuszczenia - marketing dzieje się w digitalu, a kolejnym krokiem jest rozszerzona rzeczywistość.
Rozszerzona rzeczywistość to słowo klucz w przypadku stoiska wystawowego Meta. Nic dziwnego, bo na tym właśnie korporacja chce budować swoje przyszłe imperium. Rozszerzona rzeczywistość to nie tylko Metaverse, ale również filtry na Instastories, nakładki na TikToku, czy wreszcie elementy AR w popularnym wciąż Snapchacie.
Co nas czeka w najbliższej przyszłości? Swoją wizję podczas wykładu przedstawiła Carolina Arguelles, Global AR Product Strategy & Product Marketing Lead, w Snapchat. Przede wszystkim, podkreśliła wagę personalizacji zauważalnej już na każdym kroku. Zarówno w offline, jak i online marki szukają sposobu na dopasowanie produktu i komunikacji do potrzeby konkretnego klienta. Co wiąże się z personalizacją to właśnie rozszerzona rzeczywistość, która pomaga użytkownikom wypróbować produkt w dowolnym momencie i miejscu.
To, co potwierdza skuteczność personalizacji w sprzedaży to przede wszystkim dane, którymi podczas spotkania podzieliła się Arguelles:
Przekłada się to również na liczbę klientów, którzy deklarują, że chętniej kupią produkt lub usługę od marki, która oferuje spersonalizowane rozwiązania - jest to aż 3 na 4 klientów.
Snapchat od kilku lat wprowadza nowe filtry, nakładki, specjalne interaktywne naklejki, które pomagają firmom w prezentacji swojego produktu. Nie tylko w kontekście dostarczania rozrywki, ale również w faktycznym wirtualnym przymierzeniu oprawek okularowych czy butów.
"Aż 40% konsumentów online wstrzymuje się z zakupem ze względu na uciążliwość i niechęć do zwrotów."
Budowanie doświadczenia to kolejny krok, z którym mierzy się branża e-commerce - jak pokazać potencjalnym klientom, w jaki sposób dany produkt spełni ich oczekiwania. Nadal wielkim wyzwaniem są zwroty. Po pierwsze w wymiarze składania zamówienia - aż 40% konsumentów online wstrzymuje się z zakupem ze względu na uciążliwość i niechęć do zwrotów.
Po drugie w późniejszym aspekcie zwrotów - w przypadku zamówień online ich wartość oscyluje w granicach 30-50% w porównaniu do zwrotów zakupów zrobionych stacjonarnie - tutaj mowa jedynie o 5-10%.
Pytanie brzmi, jak zminimalizować liczbę zwrotów i zachęcić użytkowników do zakupów online i nie porzucania swoich koszyków? Jednym ze sposobów jest wirtualna przymierzalnia, którą Snapchat zorganizował m.in. z marką Puma.
Nowa, udoskonalona technologia umożliwia właściwie bezwysiłkowo przymierzyć wybrany model butów, przejść do sklepu i je zamówić. Co wyróżnia nową technologię to odwzorowanie produktów 1:1, dzięki czemu zakupione rzeczy przychodzą dokładnie w takim rozmiarze i w takich wymiarach jak na filtrze, którego używamy.
Jak Arguelles pokazała na przykładzie, dobrze sprawdza się to w przypadku przymierzania okularów, gdzie konieczne jest dopasowanie oprawek do kształtu twarzy. Nowa technologia umożliwia odpowiednie dopasowanie wymiarów wirtualnych oprawek do tych rzeczywistych.
Nowe rozwiązania w Snapchacie to kolejny krok do zwiększenia wygody codziennych (chyba już można nazwać je codziennością!) zakupów w internecie, uwzględniając ważny aspekt biznesowy i środowiskowy - czyli jak zmniejszyć stopniowo liczbę zwrotów internetowych zakupów.
Czy to przyszłość e-commerce, z której wszyscy będziemy korzystać? Zobaczymy niedługo. Na pewno już teraz marki wykorzystują je w swoich działaniach social mediowych.
A sam digital daje możliwości eksperymentowania i nowego podejścia do komunikacji, budowania relacji z klientami i spersonalizowanej – czyli lepiej dopasowanej do faktycznych potrzeb – sprzedaży.
Whites