Miesięcznie z Facebooka korzysta ponad miliard użytkowników, w samej Polsce jest to 14 milionów. Przeciętny Polak przeznacza 1 godzinę i 17 minut dziennie na przeglądanie mediów społecznościowych. W tym czasie umieszcza na swoim wallu śmieszne zdjęcia i filmiki, ale również szuka informacji i rekomendacji na temat interesujących go produktów. Wie o tym już ponad 60 milionów firm, które zdecydowały się na prowadzenie fanpage’a swojej marki.
Dzisiaj własny fanpage to dla wielu firm jedyne miejsce komunikacji z obecnymi i potencjalnymi klientami (tak jest np. w przypadku niektórych restauracji), albo jedno z narzędzi takiej komunikacji i jej przedłużenie. Dzięki stronie na Facebooku, mogą promować swoje produkty i usługi, kreować wizerunek marki i budować zaufanie do brandu. Jeśli nie jesteś właścicielem firmy takiej jak Apple, która świadomie rezygnuje z oficjalnych działań w ramach Facebooka, stworzenie fanpage’a jest dla Ciebie niezbędne.
Na podstawie case’u naszego klienta, centrów medycznych Falck, mamy kilka rekomendacji, na co zwrócić uwagę prowadząc fanpage.
Masz kilka fanpage’y ? Połącz je!
Powody, dla których posiadasz kilka fanpage’y na Facebooku mogą być różne. Być może próbujesz w ten sposób dotrzeć do szerszego grona odbiorców, działasz w różnych lokalizacjach, próbujesz promować oddzielnie nowe usługi lub po prostu nie potrafisz zmienić nazwy starego fanpage’a. W każdym z tych przypadków jednoczesne zarządzanie kilkoma stronami jest bardzo pracochłonne, co niekoniecznie przekłada się na wymierne korzyści. Jeśli posiadasz przynajmniej dwie strony z bazą fanów, której nie chcesz utracić, pomyśl o połączeniu ich w jeden, wspólny fanpage. Właśnie ten zabieg zastosowaliśmy w przypadku naszego klienta Falck. We wrześniu zdecydowaliśmy o połączeniu profili Falck Centra Medyczne i Falck Medycyna. Pozwoliło nam to zgromadzić wszystkich fanów i klientów na jednej stronie, ułatwić im dostęp do treści i informacji oraz uspójnić komunikację.
Jak to zrobić, dowiesz się tu => link.
Choć to nie najważniejsze, buduj swoją bazę fanów
Fani na Facebooku to Twoi potencjalni klienci, ambasadorzy marki, recenzenci usług, osoby polecające Cię dalej. Zadbaj więc o to, żeby Twoja baza fanów była stabilna. Jak tego dokonać? Przede wszystkim zadbaj o wartościowe treści. Postaw na merytoryczny, atrakcyjny content dopasowany do Twojej grupy docelowej. W przypadku Falck, największym zainteresowaniem użytkowników cieszyły się posty wizerunkowe, takie jak „Wybiegaj zdrowie” i „Wzmocnij się przed jesienią”. Choć jesteśmy przekonani, że celem samym w sobie nie powinno być budowanie bazy fanów, to jednak daje ona wiarygodność Twojemu brandowi. Ważne jednak, jeśli decydujesz się na jej przyrost, żeby robić to za pomocą contentu skierowanego do Twojej rzeczywistej grupy odbiorców, osób, które będą zainteresowane Twoimi produktami i usługami.
Zasięgi postów to Twój priorytet
Na pewno zależy Ci na tym, żeby fani pozytywnie reagowali na Twoje posty. Liczba like’ów to jednak nie wszystko – ważniejsze są zasięgi, czyli liczba użytkowników, do których dociera Twój wpis. Zwiększenie zasięgów, czyli jak najszersza komunikacja, było jednym z naszych głównych celów podczas kampanii dla Falck. Dzięki naszym działaniom, opartym głównie na publikacji postów wspartych promocją, zasięgi całego profilu znacząco wzrosły. Od pierwszego października utrzymują się na miesięcznym poziomie 100 tysięcy użytkowników, sięgały nawet 180 tysięcy. Największy dzienny zasięg profilu wyniósł do tej pory 30 tysięcy osób.
Średnie statystyki dotyczące branży Zdrowie wg Sotrendera => link.
Naucz się umiejętnie targetować posty
Umiejętne targetowanie postów pozwoli Ci na dotarcie do tych osób, na których najbardziej Ci zależy. Grupy, do których chcesz skierować swój post promocyjny możesz określić za pomocą lokalizacji (do nawet 1 kilometra), danych demograficznych (wiek, płeć, wykształcenie) i zainteresowań (na podstawie stron śledzonych na Facebooku). W przypadku Falck, każda z naszych kampanii była oparta na innym targetowaniu, co pomogło nam w wyłonieniu ostatecznej grupy docelowej.
Wybierz dobry czas na publikację posta
Czas publikacji posta jest niezwykle ważny, dlatego staraj się dodawać swoje materiały w dniach i godzinach dopasowanych do potrzeb Twojej grupy docelowej. Publikowanie treści w czasie, kiedy większość odbiorców nie siedzi przed komputerem, nie przynosi oczekiwanych efektów. Doskonale widać to na przykładzie posta „Czarny bez na zdrowie”, który opublikowaliśmy na stronie Falck Medycyna w drugiej połowie sierpnia. Treść pojawiła się na fanpage’u na krótko przed jednym z ostatnich, najcieplejszych weekendów wakacji. Mało osób spędzało wówczas czas na przeglądaniu Facebooka, co mogło mieć przełożenie na stosunkowo wysoki CPC (wyższy od pozostałych postów).
Real time marketing – klucz do sukcesu
Prowadząc fanpage staraj się dopasowywać swoje treści do bieżących potrzeb użytkowników. Dzięki temu łatwiej będzie Ci nawiązać dialog z Twoimi fanami i zwiększyć ich zaangażowanie. W czasie naszej współpracy z Falck staraliśmy się umieszczać jak najbardziej aktualne tematy. Przykładowo, publikację postu „Słońce tak, ale z umiarem” zaplanowaliśmy na jeden z najbardziej słonecznych dni lata. W październiku na fanpage’u pojawiły się natomiast porady dotyczące dbania o skórę jesienią i przepisy na dania z dyni. Pozwoliło to nam na zbudowanie relacji z użytkownikami, którzy pozytywnie reagowali na zamieszczone treści i chętnie dodawali komentarze.
Dzięki fanpage’owi zbudujesz relacje z potencjalnymi konsumentami i, co najważniejsze, zdobędziesz ich zaufanie. Dlaczego to takie ważne? Według najnowszych badań przeprowadzonych przez Edelman Trust Barometer (źródło) zaufanie jest kluczowym czynnikiem budującym wizerunek firmy. Niemal 60% konsumentów z chęcią poleci zaufaną firmę swoim znajomym i rodzinie. 41% zamieści pozytywną opinię online. Z drugiej strony, w przypadku utraty zaufania, co czwarty klient jest skłonny do opublikowania negatywnego komentarza na temat marki.
Badania pokazują, że wiarygodność internetu jako źródła informacji ciągle wzrasta i wyprzedza tradycyjne media już o 5 punktów procentowych.
Inne powody, dla których warto prowadzić swój fanpage to między innymi:
- większa rozpoznawalność marki,
- wzmocnienie pozytywnego wizerunku firmy,
- zwiększenie zaangażowania klientów,
- wzrost sprzedaży,
- niższy koszt reklamy niż w mediach tradycyjnych.