Budownictwo ma silny wpływ na środowisko i lokalną społeczność – to temat szczególnie często poruszany w kontekście zmian klimatycznych. Dlatego marki z tego sektora wspierają i edukują lokalne społeczności oraz realizują projekty mające pozytywny wpływ na otoczenie. Skoro każda branża realizuje CSR na swój sposób, jakie działania podejmuje budownictwo? Kim są pionierzy CSR branży budowlanej w Polsce? W końcu: jak zacząć wdrażać działania odpowiedzialności społecznej?
Czym jest społeczna odpowiedzialność biznesu?
Ogólną definicją CSR (Corporate Social Responsibility) jest uwzględnienie w strategii przedsiębiorstwa interesów społecznych, aspektów środowiskowych, czy relacji z różnymi grupami interesariuszy – w szczególności z pracownikami. W 2011 roku Komisja Europejska rozszerzyła tę definicję, mówiąc, że firmy powinny posiadać model biznesowy, który łączy kwestie społeczne, środowiskowe, prawa człowieka, etykę oraz podstawową strategię marki w sposób, który maksymalizuje wspólną wartość dla interesariuszy, a jednocześnie minimalizuje ryzyko negatywnych skutków dla społeczeństwa.
Na czym skupiają się działania społecznej odpowiedzialności w branży budowlanej?
Dla branży budowlanej CSR jest szczególnie ważnym aspektem – planowane i budowane przez nią inwestycje przez dziesiątki lat będą towarzyszyły i oddziaływały na codzienne życie ludzi. Odpowiedzialność społeczna pomaga budować szersze zaufanie do firmy ze strony interesariuszy i społeczeństwa, gdyż kładzie nacisk na cały cykl życia budowli. Marki budowlane – od branży deweloperskiej, przez wykonawców inwestycji, aż po twórców materiałów budowlanych – skupiają się na jednym lub kilku z poniższych działań:
- uczciwe praktyki rynkowe
- ochrona środowiska naturalnego
- działania na rzecz lokalnej społeczności
- miejsca pracy dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych
- równość płciowa
- ograniczenie zanieczyszczeń przedsiębiorstwa
- mniejsze zużycie energii nieodnawialnej
- konsultacje lokalnej społeczności dot. decyzji inwestycyjnych.
- inwestycja w infrastrukturę
- transfer nowoczesnych technologii
- edukacja
Ze względu na profil działalności i wpływ na otoczenie i społeczność, kluczowymi czynnikami w strategii CSR branży budowlanej jest ekologia oraz wpływ na środowisko naturalne, a także budowanie świadomości społecznej, czy wspieranie historii i dziedzictwa krajowego lub lokalnego.
Zielone budownictwo
Wymaga od firm, żeby były bardziej świadome ekologicznie i dążyły do zminimalizowania wpływu branży na środowisko. Zgodnie z tymi założeniami powinny ograniczać używanie energii nieodnawialnej. Działania te, zwłaszcza w obliczu zmian pokoleniowych, obecnych informacjach o zmianach klimatycznych stają się oczywistym elementem strategii sektora budowlanego.
W budownictwie coraz powszechniejsze jest stosowanie kolektorów słonecznych, paneli fotowoltaicznych, zagospodarowanie przestrzeni dachów budynków na ogrody, dobieranie kwiatów i roślin wokół inwestycji budowanych tak, by przyciągały owady i ptaki, a nawet inwestowanie w pasieki.
Innym przykładem “zielonego budownictwa” jest stosowanie wentylacji z rekuperacją, czy system odzysku deszczówki, które pozwalają oszczędzić zużycie energii, a także są przyjazne dla środowiska.
“Zielona” społeczna odpowiedzialność biznesu nie tylko dotyczy działań zewnętrznych firm. Ważne są działania wewnętrzne na każdym etapie funkcjonowania przedsiębiorstwa. Dystrybutory z wodą zamiast tej w butelkach, kubki wielokrotnego użytku oraz pojemniki do segregacji śmieci to podstawa, biura wpisującego się w strategię CSR.
Rozwój technologii i innowacje
Kolejnym przykładem odpowiedzialności społecznej branży budowlanej jest wykorzystanie wiedzy, innowacji i nowych technologii i wkład w ich rozwój.
Wiele organizacji tworzy nowe materiały i sposoby budowania, które mogą pomóc w rozwiązaniu problemów społecznych i klimatycznych. Działanie ma wyjątkowo duży zysk dla społeczeństwa, jeśli rozwiązanie te są przystępnie cenowo i łatwe do wdrożenia dla ludzi lub jeśli ich twórcy udzielają licencji na wykorzystanie technologii dla dobra wspólnego.
W trakcie tworzenia innowacji i projektów CSRowych branża budowlana współpracuje ze szkołami wyższymi, laboratoriami badawczymi, z którymi łączą wiedzę i nowe punkty widzenia na rzecz rozwoju nauki i technologii.
Wspieranie historii i dziedzictwa regionalnego
Są miejsca i obiekty, które zapadają w pamięć ze względu na swoją historię, wyjątkowość architektoniczną czy postaci z nimi związane.
Ze względu na specyfikę branży firmy budowlane współpracują z konserwatorami i wspierają regionalne zabytki narodowe. W ramach strategii odpowiedzialności społecznej dostarczają materiały potrzebne do ich remontów lub zapewniają wsparcie finansowe. Takie inwestycje w infrastrukturę lokalną, czy regionalną wchodzą w zakres działań CSRowych. Opierają się na przedstawieniu wartości produktów w szerszym kontekście i pokazaniu pozytywnego wpływu budownictwa.
Liderzy działań CSR polskiej branży budowlanej
1. Budimex – równość, różnorodność, odnawialne źródła energii
Jest liderem działań odpowiedzialności społecznej na polskim rynku generalnych wykonawców. Cele działań, zapisane w długoterminowej strategii, uwzględniają kilka różnych kategorii: od dbania o środowisko naturalne po edukację.
- Realnym przykładem jest organizowany przez firmę Tydzień Różnorodności, w trakcie którego były poruszane tematy: równości płci, różnorodność pokoleniowa różnorodność międzykulturowa i międzynarodowa, niepełnosprawność oraz nieświadome uprzedzenia.
- Budimex prowadzi też program społeczny „Strefa Rodzica”, którego głównym celem jest stworzenie rodzicom chorych dzieci komfortowych warunków do przebywania ze swoimi pociechami w szpitalu. W ramach projektu na oddziałach dziecięcych wydzielane są specjalne strefy dla rodziców. „Strefa Rodzica” to również zaangażowanie pracowników firmy Budimex, którzy w ramach wolontariatu włączają się w urządzanie wyremontowanych pomieszczeń – pomagają w montażu i ustawianiu mebli, wykonują drobne prace wykończeniowe.
- Firma pozyskuje energię ze źródeł odnawialnych już od 2016 r. Park maszynowy korzysta obecnie z kolektorów słonecznych służących do ogrzewania wody użytkowej, latarni solarnych, paneli PV o mocy 40 kW, samochodowych ładowarek elektrycznych oraz turbin wiatrowych na dachu budynku. W 2021 r. zainstalowano prototyp solarnego zasilania placu budowy, a pomieszczenia w biurze i na budowach są ogrzewane podczerwienią (technologia Infrared).
- Budimex Startup Challenge to inicjatywa wspierająca młode firmy, a jednocześnie pierwsza edycja konkursu dla przedsiębiorców i spółek technologicznych oferujących produkty, usługi i rozwiązania z zakresu innowacji w obszarze energetyki, odnawialnych źródeł energii czy ekologicznych technologii dla budownictwa.
2. Cemex – wspieranie kobiet, badania i edukacja ekologiczna
Cemex jest kolejnym przedsiębiorstwem godnym uwagi w zakresie działań społecznych. Wdrażając strategię odpowiedzialności społecznej biznesu, w 2021 zrealizowali projekty takie jak:
- Forum Kobiet inicjatywa służąca budowaniu różnorodnego i inkluzywnego środowiska pracy. Celem programu jest edukacja kobiet z budowania własnego personal brandingu, komunikacji, asertywności czy work-life balance. Kobiety z CEMEX współpracują również z Fundacją Business Boutique i biorą aktywny udział w programie mentoringowym „Pod rękę”, podczas którego występują w rolach mentee lub mentorek.
- W cementowniach CEMEX Polska w Chełmie i Rudnikach, na których terenie zauważono obecność pustułki, wdrożono kompleksowy projekt Pustułki – sokoły CEMEX-u obejmując badania ornitologiczne oraz edukację ekologiczną. Zamontowano łącznie osiem skrzynek lęgowych i cztery kamery, dzięki którym transmisja z gniazd udostępniana była na żywo w internecie. Do współpracy zaproszono ornitologów, którzy przeprowadzili wizję terenową oraz zbadali i zaobrączkowali pisklęta.
- W 2021 r. firma kontynuowała program różnorodnych zajęć edukacyjnych oraz rekreacyjnych, realizowany wokół największych zakładów produkcyjnych spółki. W ramach programu Lato z CEMEX oraz Zima z CEMEX we współpracy z partnerami zorganizowano serię warsztatów dla dzieci, młodzieży i seniorów.
3. Henkel – wolontariat, lokalne społeczności, zielone budownictwo
Hasłem przewodnim działań CSR światowego lidera w produkcji klejów, uszczelniaczy i produktów zabezpieczania powierzchni jest “Pioneers at heart for the good of generations”. Firma chce realnie wpływać i poprawiać jakość życia ludzi oraz budować stabilną przyszłość dla następnych pokoleń. W myśl idei zrealizowała:
- W drodze do pracy – projekt, którego celem jest pomoc kobietom nieaktywnym zawodowo w powrocie do pracy. Trzymiesięczny kurs obejmuje m.in. trening psychologiczny wzmacniający pewność siebie i poczucie sprawczości, szkolenie z autoprezentacji, warsztaty i sesje indywidualne z doradcą zawodowym, indywidualne sesje coachingowe.
- Make an Impact on Tomorrow (MIT) to program wolontariatu pracowniczego w firmie Henkel Polska, którego celem jest pomoc w rozwiązywaniu problemów lokalnej społeczności. Każdy obecny lub emerytowany pracownik firmy może zgłosić projekt o charakterze edukacyjnym, prozdrowotnym, kulturalnym lub proekologicznym. Firma pomaga również pracownikom wygospodarować czas na działania skierowane na rzecz potrzebujących, udzielając im dodatkowego płatnego urlopu.
4. Lafarge – pionier działań employer brandingowych i ekologicznych
-
Marka otrzymała tytuł Top Employer 2022, który jest wyróżnieniem i docenieniem działań employer brandingowych. To znak jakości, który podkreśla wysokie standardy pracy i szczególną dbałość o ludzi. Jednym z kluczowych czynników przyznania nagrody, było stawianie rozwoju i podnoszenie kompetencji oraz strategia zrównoważonego rozwoju i digitalizacji.
-
Wśród najlepszych praktyk CSR wdrażanych przez Lafarge znajduje się program WSPÓLNIE - Fundacji LafargeHolcim o nazwie „Przygarnij przestrzeń”. W ramach projektu pracownicy firmy mogą składać wnioski o dofinansowanie projektów angażujących współpracowników lub ludzi z lokalnych społeczności w inicjatywy na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony zdrowia.
Warto wspomnieć również działania Lafarge na rzecz środowiska, czyli otwarcie Zakładu Separacji Popiołów Siekierki, który realizuje założenia gospodarki o obiegu zamkniętym.
5. Murapol – kompleksowy sponsor sportowy, wspieranie lokalnych społeczności
Wśród działań marki na rzecz polskiego sportu znajduje się wspieranie naprawdę wielu różnych dyscyplin.
-
Po pierwsze wspinaczka wysokogórska, a dokładniej sponsorowanie polskiego himalaisty, narciarza wysokogórskiego Andrzeja Bargiela, który jako pierwszy człowiek zjechał na nartach z K2.
-
Po drugie Murapol to sponsor strategiczny Widzew Łódź. Współpracuje także z Akademią Piłkarską 21. Firma współorganizuje międzynarodowy turniej piłkarski dla najzdolniejszych zawodników z juniorskiej sekcji spotowych - Murapol Cup.
-
Jeden z liderów branży budowlanej działa też na rzecz popularyzacji rugby jako oficjalny sponsor najstarszej w Polsce drużyny ekstraligowej Orkan Sochaczew oraz także byli główny sponsor seniorskich drużyn reprezentacji Polski i kobiet i mężczyzn w rugby.
-
W ramach projektu sportowo-edukacyjnego Hokejowe Nadzieje Olimpijskie, angażują się w rozwój drużyny Infinitas Klub Hokejowy KTH z Krynicy Zdrój. Projekt polega na wspieraniu najbardziej rokujących zawodników z myślą o udziale na Igrzyskach Olimpijskich.
-
Kompleksowe działania Murapolu to też zaangażowanie w budowę ścieżek rowerowych kompleksu Enduro Trails Bielsko-Biała.
Akcje charytatywne:
- Bikes for kids
- Fundacja Ekologiczna Arka - Power Pomaga
- Udział w Szlachetnej Paczce czy Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy
Wspieranie lokalnej społeczności:
- City by bike, sfinansowanie powstania kilku wypożyczalni rowerów na terenie Katowic.
- Festiwal Hipolita i Ludwiki - wspieranie inicjatywy kulturalnej warszawskiego Stowarzyszenia Mieszkańców I Przyjaciół kolonii Wawelberga.
- Sponsorowanie gali “Europa Nostra” w Zabrzu i festynu integracyjnego „Żyjmy godnie na Jagodnie” dla społeczności dzielnicy, w której realizują swoje inwestycje.
6. J.W. Construction Holding S.A. – wsparcie dla medyków, pomoc dla Ukrainy, akcje charytatywne
- Wsparcie dla medyków podczas pandemii. W okresie lockdownu spowodowanego COVID-19, należący do spółki Hotel Dana w Szczecinie, który został zamknięty na 3 miesiące dla klientów, udostępnił nieodpłatnie 100 pokoi dla pracowników służby zdrowia.
W ramach akcji„Mieszkanie dla medyka” w obiekcie zakwaterowanych zostało kilkudziesięciu pracowników służby zdrowia: lekarzy, pielęgniarek, ratowników i laborantów na co dzień zmagających się z koronawirusem w lokalnym szpitalu.
- Pomoc dla Ukrainy. W hotelu 500 w Strykowie oraz hotelu pracowniczym w Tłuszczu przebywa około 100 uchodźców z Ukrainy, oprócz dachu nad głową te osoby mają zapewnione wyżywienie, pomoc prawną i finansową.
- Akcja dożywiania rodzin. W inicjatywę "Darmowy obiad dla biednych rodzin” włączyły się należące do J.W. Construction hotele: Hotel Czarny Potok w Krynicy Zdrój, Hotel Dana w Szczecinie i działające w sieci 500 hotele w Tarnowie Podgórnym, Strykowie i Zegrzu. Dzięki temu wsparcie dotarło do wielu potrzebujących w różnych regionach Polski.
- Wspieranie młodych talentów sportowych
JW Tennis Support Foundation to Fundacja Wspierania Tenisa i Rozwoju Aktywności Fizycznej z siedzibą w Warszawie, która otrzymała coroczną darowiznę na stypendia dla młodych zawodników.
Długofalowy rozwój plan CSR’owy J.W. Construction zakłada udział w budowie centrum tenisowego w Jachrance pod Warszawą i wspierania finansowego JW Tennis Support Foundation. Fundacja ma za zadanie realizować ideę promocji tenisa poprzez wspieranie utalentowanej sportowo młodzieży.
Cykliczne działania charytatywne
- Wsparcie akcji „Szlachetna paczka”
- Darowizna dla „WOŚP”
7. Roca – zrównoważona produkcja i rozwój
”Roca Loves the Planet” to akcja w kierunku zrównoważonej produkcji i rozwoju. Marka łączy zarówno prace mające na celu optymalizację procesów produkcyjnych w fabrykach, jak i działania społeczne firmy.
Do najważniejszych należą projekt Eco-Roca, mający na celu redukcję emisji CO2, odpowiedzialny za 90% emisji efektu cieplarnianego, oraz program Zero Waste, mający na celu uzyskanie czystszych metod przemysłowych, które generują mniej odpadów.
8. Paradyż Ceramika – system odzysku ciepła i mecenat sztuki
- Innowacyjny system odzysku ciepła. Ceramika Paradyż stworzyła innowacyjny system odzysku ciepła. W 4 zakładach produkcyjnych firma korzysta z instalacji wykorzystujących ciepło odpadowe pochodzące z wypału płytek w piecach do zasilania innych urządzeń produkujących ciepło takich jak suszarnie rozpyłowe czy suszarnie pionowe.
Dzięki temu rozwiązaniu zużycie gazu jest niższe o kilkanaście % w skali roku. W firmie stworzono także instalację odzysku energii ze sprężarek powietrza co pozwoliło pokryć całkowite zapotrzebowanie na energię zużywaną do CO i ciepłej wody użytkowej dla budynku socjalnego i laboratorium. System całkowicie wyeliminował pracę kotła grzewczego, co przyczyniło się do zmniejszenia zużycia gazu ziemnego i ograniczenia emisji spalin do atmosfery.
- Mecenas kultury i sztuki. Paradyż Ceramika od lat działa na rzecz kultury i sztuki m.in. wspiera zdolnych, polskich artystów. Współorganizuje i inicjuje działania, które towarzyszą w rozwoju obu dziedzin. W 2012 roku razem z Fundacją Architektury marka rozpoczęła akcję „Ratujemy Mozaiki”, której celem jest ochrona polskiego dziedzictwa kulturowego i zwrócenie uwagi na problem niszczejących dzieł sztuki w miastach całej Polski.
9. Kronospam – stypendia, zazielenianie przestrzeni i wsparcie dla Ukrainy
- Ambasador meblarstwa. Marka otrzymała nagrodę za przekazanie sprzętu do endoskopii szpitalowi w Szczecinku podczas pandemii.
- Grow to wolontaryjna akcja zazieleniania przestrzeni przez pracowników firmy. To cegiełka dołożona przez firmę do zrównoważonego rozwoju i ekologii. W jej ramach Kronospam zasadził już ponad 20 tysięcy drzew.
- Wsparcie dla Ukrainy. Podczas akcji humanitarnej dla uchodźców z terenów objętych wojną firma zapewniła wielokierunkową pomoc. W jej ramach potrzebujące osoby otrzymały m.in wyżywienie, zakwaterowanie i możliwość podjęcia pracy
- Firma funduje też swoje „Stypendium Kronospam". Daje ono możliwość zdolnej młodzieży z regiony CEE uzyskania licencjatu w Stanach Zjednoczonych, z możliwością otrzymania dyplomu licencjata Business Administration.
10. Tikkurila – pionier rozwiązań ekologicznych
Marka farb Tikkurila od lat tworzy poparte licznymi certyfikatami rozwiązania ekologiczne. Systematycznie wdraża innowacje branżowe, które udowadniają, że można tworzyć piękne wnętrza i dbać o estetykę wokół domu, wykorzystując produkty wytwarzane z poszanowaniem zasobów naszej planety i zdrowia ludzi.
Zaangażowanie marki w działalność na rzecz środowiska to także aktywne wspieranie inicjatyw, które przyczyniają się do jej ochrony. Tikkurila podjęła współpracę z fundacją Pszczoła Musi Być, aby pomóc owadom, a zwłaszcza zapylaczom.
Jak zacząć działania CSR?
Szeroko pojęta branża budowlana może realizować CSR na naprawdę wielu płaszczyznach i w wielu kategoriach. To ważne, ponieważ firmy budowlane kreują rzeczywistość. Dzięki tego typu działaniom mogą poprawić jakość życia mieszkańców miast, osiedli, mieszkań i wpłynąć pozytywnie na ich zdrowie. A tym samym zostać docenione przez pracowników, interesariuszy i klientów. Jednak jak znaleźć odpowiednie dla marki działania CSR?
- Poszukaj inspiracji
Sprawdź, jak swoje strategie realizują firmy o podobnym profilu. Nie chodzi o kopiowanie pomysłów, a inspirację programami i akcjami, które zostały już zrealizowane. Polscy giganci branży budowlanej, najczęściej skupiają się na działaniach proekologicznych – wdrażanie nowych technologii, edukacja i dbanie o środowisko naturalne oraz równościowych – dającym kobietom możliwość rozwoju. Kilka ciekawych przykładów znalazło się powyżej.
- Pomyśl o profilu i wartościach firmy
Marki, które szukają pomysłu na działania CSR, powinny popatrzeć na profil swojej działalności. Wartości firmy i jej pracowników oraz specyfika usług i produktów będą dobrym kompasem. Dobrze, kiedy profil działań współgra z całościowym wizerunkiem firmy. Dla deweloperów naturalnym pomysłem będą zielone infrastruktury wokół inwestycji lub akcje wspierające powstawanie lokalnej społeczności. Dla producentów produktów budowlanych – wsparcie zabytkowych budowli, czy rozwój technologii chemicznych jak najbezpieczniejszych dla używających. Pomysłów jest wiele.
- Nie masz budżetu? Wykorzystaj własne zasoby
CSR nie wymaga dużych budżetów, czy wielkich inwestycji. Może opierać się na wykorzystaniu know-how i doświadczenia np. projektach edukacyjnych i rozwojowych. Możesz pomyśleć o działaniach charytatywnych, w które zaangażujesz pracowników lub sieć biznesową.
- W działaniach CSR wykorzystaj digital
Dobrym środowiskiem do prowadzenia, ale też komunikacji odpowiedzialności społecznej biznesu jest świat online. Marki takie jak Budimex wykorzystują potencjał digitalu, informując o wszystkich projektach CSRowych w swoich kanałach.
Social media dają branży budowlanej wiele możliwości do budowania społeczności i zaangażowanie w projekty większej liczby osób – nowych odbiorców lub tych, którzy już są z marką dobrze zaznajomieni.
YouTube posłuży jako miejsce promowania akcji crowdfundingowych, Facebook da możliwość zaangażowania klientów w organizowane akcje, Linkedin do dzielenia informacjami o projektach z interesariuszami.
Warto wykorzystać wszystkie dostępne miejsca, które pomogą firmie wejść na ścieżkę odpowiedzialności społecznej i konsekwentnie nią podążać.