ChatGPT Search to zaawansowane narzędzie opracowane przez OpenAI. Jest to nowoczesna platforma, która łączy możliwości AI z dostępem do bieżących danych z internetu, oferując użytkownikom odpowiedzi dostosowane do ich potrzeb i oparte na wiarygodnych źródłach, które można w każdej chwili samemu zweryfikować. To alternatywa do tradycyjnych wyszukiwarek takich jak Google.
Od kiedy pod koniec 2022 roku światło dzienne ujrzał ChatGPT (sam model GPT znany był już dużo wcześniej w innych wersjach), rozwój technologii sztucznej inteligencji z praktycznym wykorzystaniem w marketingu przyspieszył. Zmiany w ostatnich latach doprowadziły do pojawienia się narzędzi, które zmieniają sposób, w jaki zdobywamy i przetwarzamy informacje. OpenAI jest jedną z organizacji, której produkty dominują w dyskusjach na temat coraz to nowszych rozwiązań, dostępnych w sieci. Nowy model wyszukiwarki wydawał się kolejnym, naturalnym krokiem.
Rozwiązanie opracowano już pod koniec lipca. Wtedy SearchGPT pojawił się jako prototyp, zasilany modelami językowymi z rodziny GPT-4 i – zgodnie ze słowami rzeczniczki OpenAI, Kayla’i Wood dla serwisu The Verge – był dostępny dla 10000 użytkowników testowych w momencie uruchomienia. Na stronie OpenAI można było przeczytać, że
”Uzyskanie odpowiedzi w sieci wymaga dużego wysiłku, często potrzeba wielu prób, aby uzyskać odpowiednie wyniki. Wierzymy, że przez zwiększenie możliwości konwersacyjnych naszych modeli o informacje w czasie rzeczywistym z sieci, znalezienie tego, czego szukasz, będzie szybsze i łatwiejsze.” - OpenAI
Wypuszczenie SearchGPT jako prototypu w tamtym momencie było zrozumiałe. Chwilę wcześniej AI Overview, czyli rozwiązanie od Google, w odpowiedzi na pytanie jednego z użytkowników o to, co zrobić, żeby ser na pizzy bardziej się ciągnął odpowiedział, że należy “dodać nietoksycznego kleju”. “Prototyp” był określeniem marketingowo bezpiecznym.
Pod koniec października pojawiła się informacja, że nadszedł moment włączenia SearchGPT do ChatGPT i dzięki temu mamy okazję porównać, jakie przewagi ma rozwiązanie od OpenAI nad innymi narzędziami, które służą do podobnych celów.
Odpowiadając na pytania użytkowników, ChatGPT Search korzysta z zaawansowanych rozwiązań. Model wyszukiwania to dopracowana wersja GPT-4o po odpowiednim przeszkoleniu. Wykorzystuje zewnętrznych dostawców, a także treści dostarczane bezpośrednio przez partnerów, którzy współpracują z OpenAI. Firma przyznaje, że bardzo dużo czerpała z opinii, kiedy SearchGPT wprowadzony został jako prototyp.
“Dzięki opiniom z prototypu SearchGPT wprowadziliśmy najlepsze cechy SearchGPT do ChatGPT.” - OpenAI
Obecnie z rozwiązania mogą korzystać nie tylko posiadacze pakietów płatnych – wystarczy zalogować się do chatgpt.com i kliknąć ikonkę pod wpisywanym zapytaniem. Ciekawym rozwiązaniem jest możliwość dodania rozszerzenia Chrome, które umożliwi korzystanie z tego rozwiązania jako domyślnej wyszukiwarki.
Jedną z najbardziej cenionych funkcji wyszukiwarki w ChatGPT jest zdolność do dostarczania odpowiedzi w czasie rzeczywistym. To oznacza, że użytkownicy mogą uzyskiwać informacje na bieżąco, co jest szczególnie przydatne w kontekstach śledzenia wydarzeń na świecie, analizy wyników finansowych firm czy monitorowania zmian w prawie.
Kolejną istotną cechą jest umiejętność prowadzenia konwersacji. Dzięki integracji z ChatGPT użytkownicy mogą zadawać pytania w sposób naturalny, a system odpowiada w języku dostosowanym do ich poziomu wiedzy.
Przejrzystość to kolejna zaleta ChatGPT Search. Wszystkie odpowiedzi zawierają odniesienia do źródeł informacji, co buduje zaufanie użytkowników i pozwala na szybkie dotarcie do oryginalnych materiałów. Dodatkowo narzędzie jest zaprojektowane w sposób przyjazny dla użytkownika, co sprawia, że nawet osoby mniej zaawansowane technologicznie mogą z niego korzystać bez problemów.
Wyszukiwarka w ChatGPT różni się od tradycyjnie rozumianych wyszukiwarek przede wszystkim sposobem dostarczania informacji. Użytkownik do tej pory otrzymywał listę linków do stron internetowych, uporządkowanych na podstawie algorytmów oceniających trafność wyników. Dziś znalezienie odpowiedzi na pytanie nie wymaga już samodzielnego i czasochłonnego przeszukiwania poszczególnych serwisów. ChatGPT Search zamiast linków generuje gotowe, spójne odpowiedzi w formie zdań, które łączą informacje z różnych źródeł w jedno klarowne wyjaśnienie.
Dzięki sztucznej inteligencji system interpretuje pytanie w sposób, który pozwala na precyzyjne udzielanie odpowiedzi. Kolejnym atutem jest oszczędność czasu – użytkownik nie musi przekopywać się przez długie listy wyników, ponieważ otrzymuje odpowiedź wprost.
Jeszcze jedną ważną zaletą wyszukiwarki w ChatGPT jest fakt, że rozwiązanie to skraca liczbę kroków, jakie użytkownik musi wykonać od momentu zainteresowania danym tematem do momentu podjęcia decyzji o działaniu, bez względu na to czy będzie to wysłanie formularza, zapis do newslettera czy kupienie produktu.
ChatGPT Search eliminuje wiele etapów związanych z procesem podejmowania decyzji zakupowych. W tradycyjnych wyszukiwarkach użytkownik, po wpisaniu zapytania, otrzymuje listę wyników, które musi samodzielnie przejrzeć, analizując treści na różnych stronach, aby znaleźć odpowiednią ofertę lub produkt. Proces ten jest czasochłonny i często wiąże się z koniecznością porównywania informacji z wielu źródeł.
Wyszukiwarka od OpenAI upraszcza ten proces, odpowiadając na pytania użytkownika w sposób precyzyjny i dostosowany do jego intencji. Na przykład, jeśli użytkownik poszukuje produktu, narzędzie nie tylko podaje szczegóły techniczne czy cechy, ale także uwzględnia rekomendacje, opinie innych użytkowników oraz aktualne oferty z dostępnych sklepów. Wszystko dostarcza w jednej, spójnej odpowiedzi, co pozwala użytkownikowi na szybkie podjęcie decyzji bez potrzeby przeskakiwania między różnymi stronami.
Kolejnym istotnym aspektem jest to, że wyszukiwarka w ChatGPT może od razu uwzględniać preferencje użytkownika, np. budżet, specyfikacje czy wymagania funkcjonalne, co dodatkowo redukuje czas potrzebny na znalezienie odpowiedniego produktu. Przykładowo, pytanie „Jaki polecasz smartfon do 3000 zł z dobrym aparatem?” skutkuje gotową odpowiedzią zawierającą konkretną rekomendację wraz z podaniem źródła, gdzie można dany produkt zakupić. Najlepiej można to zaobserwować na przykładzie poniżej:
W planach jest dalsze doskonalenie rozwiązania dla użytkowników. Jak można przeczytać na stronie wprowadzającej, OpenAI planuje usprawnić wyszukiwanie w takich obszarach jak m.in. zakupy i podróże. Usprawnianie dotyczy także kolejnych, pogłębionych badań i rozwoju, a wykorzystane będą do tego możliwości serii OpenAI o1.
Warto jednak zauważyć, że już w tym momencie, jeszcze przed wprowadzeniem kolejnych usprawnień, rozwiązanie OpenAI zajmuje coraz wyższe miejsce na liście najpopularniejszych wyszukiwarek dostępnych w sieci. Ostatnie informacje, podane przez Similarweb, potwierdzają, że ustępuje Google i YouTube, a wyprzedza Bing.
To jednak nie wszystko. Usprawnienia dla obecnych użytkowników to tylko część planów, bowiem OpenAI nie kryje dużo bardziej ambitnych i otwartych celów, zapowiadając, że udostępnienie rozwiązania dla wszystkich zalogowanych użytkowników to kolejny krok, a nie meta podejmowanych przez nich działań.
“Planujemy wprowadzić nasze nowe doświadczenie wyszukiwania do Advanced Voice i Canvas, a także do użytkowników, korzystających zarówno z bezpłatnej wersji Chatgpt, jak i tych niezalogowanych.” - komentuje OpenAI
Wyszukiwarka Google ma poważnego rywala, który szybko zyskuje na popularności. Już dziś należy dostosować strategie marketingowe do zmian zachowań konsumentów pod wpływem odpowiedzi AI, aby zyskać przewagę konkurencyjną.
Jeśli szukasz sprawdzonego partnera, który wesprze Cię w obszarze AI-Search, napisz do nas.