Jak wyglądałby Twój biznes, gdybyś mógł przewidzieć reakcję klientów na kampanię reklamową czy zmianę cen? Z pewnością Twoje decyzje biznesowe byłyby bardziej trafne. Tym właśnie zajmuje się analityka predykcyjna. To nowoczesny element marketingu, który skutecznie wspiera realizację obranych strategii. Czym jest i jak najlepiej ją wykorzystać w biznesie?
Zmiana podejścia ilościowego na jakościowe w marketingu internetowym to żadna nowość. Coraz rzadziej umieszczamy w sieci bannery reklamowe, a zamiast tego sięgamy po precyzyjne możliwości targetowania dostępne w performance marketingu. Aby stworzyć naprawdę skuteczną i spersonalizowaną kampanię, najpierw należy bardzo dobrze poznać i zrozumieć zachowania konsumentów na różnych etapach lejka sprzedażowego.
Analityka predykcyjna to proces, który jest w tym szczególnie pomocny. Polega on na przewidywaniu przyszłych zachowań klientów w oparciu o dane historyczne. W analityce predykcyjnej dużą rolę odgrywają nowoczesne technologie, inteligentne algorytmy i narzędzia statystyczne. Prowadzony z wykorzystaniem zaawansowanej analityki marketing predykcyjny jest w stanie dostarczyć wielu cennych informacji i znacznie zwiększyć trafność decyzji biznesowych.
W dobie targetowania szczegółowego informacje demograficzne dostępne m.in. w panelu Google Analytics przestały wystarczać do optymalizacji reklam. Aby naprawdę skutecznie się promocji, konieczne jest gromadzenie znacznie większej ilości danych. W przewidywaniu zachowań konsumentów pomagają m.in. informacje o interakcjach użytkownika z daną treścią, takie jak komentarz, retweet, share czy polubienie. Szczególnie duże możliwości dostępne są na rynku e-commerce, gdzie możliwe jest śledzenie historii zamówienia, porzuconych koszyków czy reakcji na promocje. Nowoczesne narzędzia pozwalają nawet zmierzyć długość trzymania kursora nad danym produktem lub prześledzić całą wizytę użytkownika na stronie (np. za pomocą narzędzia HotJar). Takie działania pomagają zbudować szczegółowy profil użytkownika, który można następnie wykorzystać w działaniach reklamowych.
Analityka predykcyjna może być wykorzystywana na różnych etapach ścieżki zakupowej i w różnych celach. Do najpopularniejszych należą:
Przewidując reakcje odbiorców na poszczególne działania reklamowe, jesteśmy w stanie wybierać optymalne źródła zdobywania klientów. W ten sposób możemy docierać do zupełnie nowych segmentów rynku lub zwiększyć konwersję z dotychczas podejmowanych akcji marketingowych i sprzedażowych, trafniej dobierając kanały dotarcia i komunikaty.
Utrzymanie zaangażowania obecnych klientów jest znacznie łatwiejsze i tańsze niż dotarcie do nowych odbiorców. Dlatego ważne jest, aby utrzymać ich lojalność i zapobiec odejściu od korzystania z oferty. Można to osiągnąć, wykorzystując marketing predykcyjny do segmentacji klientów na podstawie historycznych danych dotyczących historii ich zamówień. Pozwoli to na precyzyjne dotarcie z konkretną ofertą do grup, które wykazują największy potencjał sprzedażowy i skuteczne przekonanie ich do kolejnych zakupów. Dzięki takim danym można też stworzyć ranking ryzyka odejścia danego klienta i na tej podstawie z wyprzedzeniem zaplanować działania, które pomogą utrzymać jego lojalność.
Marketing predykcyjny można także wykorzystać do budowania bliższej relacji z klientami. Odbiorcy, którzy nigdy nic od nas nie kupili, w końcu mogą przekonać się do zakupu pod wpływem wzrostu sympatii czy zaufania do marki. Warto więc wykorzystać analitykę predykcyjną do ocieplania już istniejących relacji i systematycznego przesuwania klientów w lejku sprzedażowym.
Marketing predykcyjny można wykorzystać także do optymalizacji działań promocyjnych. Przewidując reakcję odbiorców na poszczególne reklamy, można skuteczniej zaplanować ich formaty, czas i miejsce wyświetlania czy komunikację. W ten sposób możliwe jest zmaksymalizowanie współczynnika konwersji i osiągnięcie znacznie lepszych wyników przy niższym budżecie.
Za pomocą marketingu predykcyjnego można zbudować zaawansowany system scoringu. Pozwoli on ocenić jakość leadów i skoncentrować się tylko na tych, które wykazują najwyższy potencjał sprzedażowy. Dzięki temu można optymalizować koszty i poprawić skuteczność działań sprzedażowych.
Oczywiście, wymienione wyżej sposoby wykorzystania analityki predykcyjnej to tylko przykłady. W rzeczywistości jest ich znacznie więcej. Zaawansowana analityka pomaga znacznie ograniczyć ryzyko biznesowe, zoptymalizować działania sprzedażowe i marketingowe, przyspieszyć zwrot z inwestycji i osiągać znacznie lepsze wyniki przy niewygórowanym budżecie. To, jak wykorzystasz marketing predykcyjny zależy od Twoich potrzeb, umiejętności oraz narzędzi, którymi dysponujesz.
Chciałbyś dowiedzieć się więcej o możliwościach marketingu predykcyjnego? Skontaktuj się z nami lub śledź naszego bloga, na którym znajdziesz wiele przydatnych informacji o analityce internetowej.