Sytuacja początkowa
Głównym obszarem działalności Divante jest tworzenie rozwiązań technologicznych i produktów dla globalnych biznesów eCommerce. Spółka działa w obszarze B2B, docierając do klientów, głównie na rynkach US, UK oraz krajach DACH, dlatego komunikacja jest prowadzona głównie w języku angielskim. Blog Divante przed rozpoczęciem współpracy zawierał kilkaset artykułów specjalistycznych. Wybór tematyki zależał od bieżących wydarzeń, celów marketingowych czy strategicznych. Redakcja zajmowała się również tworzeniem e-booków. Do tej pory jej celem nie było budowanie widoczności w wyszukiwarkach, stąd produkowane treści nie były w pełni optymalizowane pod tym kątem. Zauważyliśmy w blogu duży potencjał, który po zoptymalizowaniu mógł pozytywnie wpłynąć na widoczność strony Divante.
Cele i założenia
- Wzrost ruchu organicznego na rynkach: USA, Wielka Brytania, DACH
To kluczowe dla klienta rynki, dlatego skupiamy się na widoczności w tych krajach. - Wzrost ruchu na stronach sprzedażowych
Optymalizacja stron sprzedażowych (usług oraz produktów) ma bezpośredni wpływ na generowanie leadów, a co za tym idzie zwiększenie sprzedaży, więc to istotny aspekt współpracy. - Wsparcie w migracji strony
To szczególny projekt, ponieważ wiązał się ze zmianą domeny oraz brandingu Divante. Naszym zadaniem było zadbać o to, żeby strona została przeniesiona bez strat w widoczności w sieci.
Wyzwania
Korzystanie z wewnętrznej redakcji klienta wiązało się z pewnymi wyzwaniami. Z jednej strony mieliśmy okazję do bliskiej współpracy z ekspertami branży, którzy doskonale znają język komunikacji marki i wiedzą, jak pisać w zrozumiały sposób o technologii. Z drugiej jednak strony, nadrzędnym celem redaktorów było dostarczanie tekstów na potrzeby marketingowe. Do tej pory tworzenie treści po stronie klienta nie było bezpośrednio powiązane z dostosowaniem ich do wymogów wyszukiwarek. Teksty na potrzeby SEO były nowym, dodatkowym zadaniem.
Jak przebiegała współpraca?
I. Wstępne działania
Zwykle współpracę z nowym klientem rozpoczynamy od warsztatów, a później na podstawie ustalonych celów opracowujemy strategię SEO. W tym przypadku klient szukał czegoś innego – stopniowego wprowadzenia w nowy obszar. Dostosowaliśmy się więc do wymogów, zgodnych z aktualnymi potrzebami klienta, koncentrując się na audycie technicznym oraz na działaniach contentowych.
II. Stałe partnerstwo strategiczne
Wychodzimy z pozycji doradcy SEO. Przez ostatnie miesiące uczestniczyliśmy w projektach tworzenia nowych stron produktowych od samego pomysłu, przez realizację, po weryfikację efektu. Udzieliliśmy i wciąż udzielamy wskazówek oraz pokazujemy korzyści biznesowe SEO. Naszą rolą było i jest również określanie priorytetów zadań.
III. Sprawne przeprowadzenie migracji strony Divante
Pod koniec sierpnia 2019 towarzyszyliśmy Divante w czasie migracji strony. Zmiana była połączona z modyfikacją layoutu oraz aspektem wizerunkowym – przejściem z domeny divante.co, na międzynarodową, wzbudzającą większe zaufanie divante.com. Klient realizował projekt wewnętrznie, a po naszej stronie było wspieranie teamu marketingowego oraz deweloperskiego. Stale monitorowaliśmy wszelkie konsekwencje migracji. Efekt? Wzrost widoczności już po kilku tygodniach od migracji.
IV. Stałe działania SEO
- Od początku współpracy prowadzimy różnorodne działania wpływające na widoczność, takie jak: optymalizacja serwisu pod kątem technicznym i semantycznym oraz link building.
- Jesteśmy jednym z partnerów w procesie tworzenia stron sprzedażowych (obok działu sprzedaży, marketingu czy UX) oraz optymalizujemy LP pod frazy sprzedażowe odzwierciedlające wysoką intencję zakupową użytkowników, zwiększając w ten sposób szansę na dotarcie do najbardziej zainteresowanej grupy odbiorców oraz generowanie leadów.
- Kształtujemy kalendarz publikacyjny m.in. przez szukanie pomysłów, lokalizowanie luk contentowych, optymalizację tekstów oraz ich feedback.
- Oferujemy wsparcie techniczne, m.in.wprowadziliśmy razem z naszym teamem deweloperskim nowe funkcjonalności na blogu poprawiające widoczność.
- W międzyczasie objęliśmy konsultacjami dwa inne brandy Divante: Open Loyalty oraz Vue Storefront
Prowadzimy cotygodniowe statusy z klientem oraz stałą komunikację na Slacku.
V. Warsztaty SEO
Wartość biznesowa SEO popchnęła współpracę w nowym kierunku. Specjaliści po stronie klienta byli otwarci nie tylko na pojedyncze wskazówki, ale szersze zapoznanie się z tematyką SEO. Przeprowadziliśmy 3 szkolenia SEO dla całej redakcji, przekazując swój agencyjny know-how. Pierwsze dotyczyło podstaw, natomiast w kolejnych szkoleniach stopniowo przechodziliśmy do bardziej zaawansowanych kwestii. Oprócz redaktorów uczestniczyli w nich również deweloperzy oraz analitycy Divante. Dzięki warsztatom specjaliści zarówno po stronie agencji, jak i klienta mogą się lepiej zrozumieć i co za tym idzie sprawniej i efektywniej współpracować.
VI. Strategia na 2020 jako konsekwencja i zacieśnienie współpracy
Od niedawna pracujemy już na podstawie wspólnie wypracowanej strategii SEO, która jest rozwinięciem dotychczasowych działań. Strategię poprzedziliśmy warsztatami strategicznymi, analizą działalności Divante oraz analizą rynku. Obejmuje ona m.in. optymalizację architektury strony, dalsze wzmacnianie stron sprzedażowych, produkcję contentu oraz przygotowanie serwisu do trendów i algorytmów Google.
Wyniki
Wzrost liczby sesji o 268% na stronach sprzedażowych z 651 do 2 397
Porównanie okresów 07.2018 – 04.2019 oraz 07.2019 – 04.2020
Wzrost liczby sesji na kluczowych rynkach
Stany Zjednoczone – o 97,25% z 5 417 do 10 685 sesji organicznych miesięcznie
Porównanie okresów 07.2018 – 04.2019 oraz 07.2019 – 04.2020
Wielka Brytania – o 106,10% z 2 871 do 5 917 sesji organicznych
Porównanie okresów 07.2018 – 04.2019 oraz 07.2019 – 04.2020
Niemcy – o 107,23% z 2 640 do 5 471 sesji organicznych
Porównanie okresów 07.2018 – 04.2019 oraz 07.2019 – 04.2020
Wzrost liczby sesji na blogu o 155,34% z 34 188 do 87 294
Porównanie okresów 07.2018 – 04.2019 oraz 07.2019 – 04.2020
Współpraca z Whites to najlepszy dowód na to, że wybór pomiędzy agencją a wewnętrznym zespołem SEO nie musi być bolesnym kompromisem. Będąc w stałym kontakcie, jesteśmy w stanie zaadresować zarówno proste zadania typu “quick wins”, jak i wieloetapowe projekty. Ogromnym plusem jest dla nas responsywność i proaktywność specjalistów, z którymi współpracujemy, a dzięki szkoleniom i warsztatom rozwijamy dodatkowe kompetencje w zespole contentowym Divante.
- Justyna Dzikowska – Head of Content, Divante
Głównym czynnikiem sukcesu współpracy z Divante jest wzajemna relacja oparta na zaufaniu oraz wspólna odpowiedzialność za prowadzony projekt. Głęboko wierzę, że aktualne wyniki są dopiero początkiem drogi do zwiększenia zasięgu marki na rynku międzynarodowym. Bardzo konkurencyjne środowisko wymaga niestandardowego podejścia oraz ciągłej pracy nad optymalizacją serwisu, co skutecznie realizujemy w ramach przyjętej strategii SEO.
- Krzysztof Kowalczuk Fijałkowski, Senior SEO Specialist, Team Leader, Whites
Czynniki sukcesu
- Elastyczność
Działania koncentrowaliśmy na aktualnych wyzwaniach Divante, dopasowując do nich harmonogram prac. Dzięki zrozumieniu sposobu działania redakcji mogliśmy też zaproponować optymalny sposób działania, który przyniesie najbardziej satysfakcjonujące wyniki. - Edukacja oraz pokazywanie wartości biznesowej SEO
Cenimy otwartość klienta oraz to, że chce zwiększać swoją wiedzę o SEO. Dzięki temu współpraca przebiega sprawnie. Przekazując wiedzę SEO, możemy koncentrować się w większym stopniu na podejściu strategicznym. - Ukierunkowanie na cel
Mimo częstych modyfikacji wiemy, dokąd zmierzamy i wspólnie zależy nam na osiągnięciu zakładanych celów.
Jesteśmy w trakcie realizacji kolejnych elementów strategii. Cały czas widzimy ogromny potencjał w treściach tworzonych przez specjalistów Divante. Minione miesiące pokazały, jak wiele jesteśmy w stanie osiągnąć wspólnymi siłami. Początkowe wyzwania przekuliśmy na szanse i jesteśmy pewni, że najbliższe miesiące współpracy przyniosą kolejne wzrosty.