UX jako czynnik rankingu Google, strategia oparta na grupie docelowej czy nowy bot Google to tylko niektóre z tematów poruszonych przez prelegentów SMX Advanced 2019 w Berlinie. Przedstawiamy podsumowanie najważniejszych tematów poruszanych podczas konferencji, które przygotowali nasi eksperci Wojtek Spychalski, Head of Growth Marketing, i Łukasz Żytko, SEO Operations Manager.
SMX Advanced, jako główna konferencja SEO i SEM, to szansa, aby porównać nasze strategie działania z tymi, które stosują eksperci doceniani na całym świecie. Bycie na bieżąco i ciągłe aktualizowanie wiedzy to jeden z filarów naszego biznesu. Tylko dzięki temu możemy stale dostarczać najwyższą jakość i osiągać coraz lepsze wyniki dla naszych klientów.
Nacisk na ekspertyzę i szerokie spojrzenie
Prelegenci podkreślili w tym roku, że celem agencji digitalowych powinno być wypracowanie ekspertyzy i szersze spojrzenie na biznes klientów, a nie wyłącznie posiadanie dużej ilości danych. Przewiduje się, że te z nich, które skupiają się na rozwoju i wdrażaniu długoterminowej strategii, wezmą górę nad tak zwanymi geek agencies. Te ostatnie na pierwszym miejscu stawiają jedynie rozwinięcie zaawansowanych technologicznie rozwiązań i zdobywanie najlepszych specjalistów, ale zapominają o wyżej wspomnianym podejściu strategicznym. Posiadanie własnych narzędzi jest już standardem na rynku i agencje, które nie chcą zostać w tyle za konkurencją, muszą o tym pamiętać – ale równocześnie nie powinny one powielać rozwiązań, które są powszechnie dostępne.
To krok, na który i my stawiamy w rozwoju agencji. Przykładem jest nasza technologia White Dog, która bazuje na big data. Bez niej nie byłyby możliwe efekty, które osiągnęliśmy np. we współpracy ze Sporticos.com ani analiza SEO w branży e-commerce.
SEO a UX
Kolejnym tematem poruszonym podczas konferencji był UX, który jeszcze bardziej będzie zyskiwał na znaczeniu jako czynnik rankingowy Google. Strategia oparta na potrzebach grupy docelowej staje się istotniejsza niż podejście bazujące na słowach kluczowych. Specjaliści powinni skupić się na tworzeniu contentu wysokiej jakości, unikalnego zamiast wyłącznie na generowaniu dużej ilości treści.
Nowości w indeksowaniu strony w Google
Inną ważną kwestią, o której powiedzieli prelegenci SMX Advanced, było indeksowanie stron internetowych z uwzględnieniem analizy logów serwera. W przeciwieństwie do narzędzi wykonujących same symulacje, poprzez wykonanie takiej analizy specjaliści mogą przyjrzeć się bliżej rzeczywistemu stanowi ruchu robotów skanujących daną witrynę. Dzięki zebraniu i porównaniu danych zarówno z symulacji, jak i analizy logów mogą dowiedzieć się więcej na temat tego, co interesuje wyszukiwarkę. Jeśli chodzi o indeksowanie na dużą skalę, dobrym i usprawniającym pracę rozwiązaniem może się okazać API indexing. Dalej w kwestii indeksowania, warto również pamiętać o nowym bocie Google – evergreen Googlebot, który bierze pod uwagę każdą aktualizację przeglądarki.
Więcej bezpieczeństwa - nowa polityka cookie i mixed content
Nie zabrakło również dyskusji dotyczącej nowych wymogów bezpieczeństwa Chrome 80 – wersji, która zostanie wprowadzona w styczniu 2020 roku. Wyszukiwarka będzie blokowała tzw. mieszaną zawartość (mixed content), czyli zawartość http:// wyświetlaną na stronach https://, co poprawi bezpieczeństwo sieci i lepiej ochroni prywatność użytkownika. Do tej pory wiele typów mieszanej zawartości było już blokowanych przez Chrome, jednak nie dotyczyło to obrazków, audio i wideo, co zaburzało UX bezpieczeństwa wyszukiwarki. Jakie zmiany przyniesie nowa polityka plików cookie? Zdecydowanie będzie miała znaczący wpływ na wszystkie kanały ruchu – zwłaszcza na remarketing i wzrost udziału ruchu organicznego, a krótki cykl życia tych plików powinien być sprytnie wykorzystany przez specjalistów SEO. Podkreślono również, że ITP, czyli Intelligent Tracking Prevention, warto brać pod uwagę przy planowaniu strategii digital marketingowej. ITP - spopularyzowane przez Apple w Safari - obecnie zyskuje na znaczeniu wśród wszystkich największych przeglądarek.
Wskazówki od prelegentów SMX
Poza opisanymi wyżej wnioskami wróciliśmy z SMX Advanced również ze wskazówkami dla specjalistów SEO oraz dużych serwisów internetowych. W 2020 roku warto zaprzyjaźnić się z JavaScript, który będzie kluczowym elementem. Dlaczego? Po pierwsze, era Crawl Budget się kończy i jej następca, czyli Render Budget, jest coraz istotniejszy. Po drugie, wraz ze wzrostem znaczenia UX w pozycjonowaniu zwiększa się potrzeba zaangażowania deweloperów we wszystkie fazy projektu. W związku z tym znajomość JS staje się powoli niezbędna.
Kolejnym z poruszanych tematów była automatyzacja. Nie warto próbować zautomatyzować wszystkich działań. Kampanie performance marketingowe powinny być wynikiem przemyślanej strategii i należy nimi zarządzać w świadomy sposób. To kluczowe elementy decydujące o sukcesie. Jednakże działaniem, które powinno być zawsze zautomatyzowane, jest raportowanie – nie warto tracić cennego czasu ekspertów na sporządzanie takich dokumentów ręcznie.
Finalnym punktem są wskazówki dla dużych serwisów internetowych (ponad milion stron). Przede wszystkim powinny się skupić na wsparciu SEO UX-em generującym sposoby na optymalizację witryn. Stronicowanie i stopka nie są już istotne, więc zespoły tworzące duże serwisy słusznie często je pomijają. Nie można zapominać o linkowaniu wewnętrznym, które obniża współczynnik odrzuceń i ułatwia robotom Google indeksowanie strony oraz sprzyja “odchudzaniu strony”, czyli usunięciu wszystkich stron niskiej i średniej jakości, aby pozostawić najbardziej wartościowe wyniki wyszukiwania.
SMX Advanced 2019 w Berlinie przyniosło nam wiele ciekawych spostrzeżeń, które wykorzystamy w nadchodzących projektach. Przyjechaliśmy z powrotem do Warszawy pełni inspiracji i czekamy na przyszłoroczną edycję konferencji.