Powrót
Marketing

Jak analizować wyniki Instagram Stories, by wiedzieć, czego potrzebuje Twój klient? 

Magdalena Zwolińska

 

Jeśli prowadzisz komunikację swojej marki w formacie Stories na Instagramie, przeglądaj statystyki. Pomogą Ci one ocenić, co interesuje i angażuje Twoich odbiorców i zdecydować, jakie treści umieszczać w tym formacie. Jeżeli natomiast działania Stories masz dopiero w planach, dowiedz się, jak interpretować dane ze statystyk, aby od początku świadomie zarządzać treścią na Insta!

Instagram Stories na stałe zagościł w regularnej komunikacji wielu marek. To format odpowiadający na potrzeby odbiorcy, który częściej ma kontakt ze smartfonem niż z ekranem komputera. W 2020 roku każdy internauta spędził dziennie średnio około 2 h na korzystaniu z mediów społecznościowych za pomocą smartfona – a to i tak o 15 minut więcej niż w 2019 roku. (https://datareportal.com/reports/digital-2020-poland)

Na korzyść IG Stories przemawia również ulotność prezentowanych tam treści. Znikają one po upływie 24 godzin, co mobilizuje użytkowników do bieżącego śledzenia nowych stories. Warto korzystać z możliwości, jakie daje ten format, a następnie regularnie analizować wyniki, aby optymalizować komunikację i sprawniej realizować postawione przed nią cele.


Rekrutujemy. Dołącz do Whites na stanowisko:


Jak analizować Instagram Stories dostępne sposoby

Do analizy swoich działań możesz wykorzystywać zewnętrzne narzędzia analityczne takie jak Iconosquare, Later czy Squarelovin. Oferują one m.in. możliwość planowania publikacji w ramach stories oraz rozbudowane panele statystyk. Jednak nie trzeba sięgać po płatne rozwiązania. Aby uzyskać konkretne dane, które pomogą Ci wyciągnąć wnioski z publikowanych IG Stories, wystarczą również informacje prezentowane w panelu Creatora Studio.
ikony-blog-trojkat-01 Do panelu Creatora Studio dostaniesz się w prosty sposób, klikając odpowiedni button na Facebooku z poziomu prowadzonej przez Ciebie strony: 

grafika-1-2-400x720

Button Creator Studio (podkreślony na zielono), widoczny z poziomu zarządzania strony

ikony-blog-trojkat-01

Które dane widoczne w statystykach IG Stories brać pod uwagę? 

Przyjrzyjmy się dokładniej po kolei takim parametrom jak: wyświetlenie, zasięg, kliknięcia „dalej” i „wstecz”, opuszczanie stories i zaangażowanie w treść.

Wyświetlenia i zasięg

Zasięg to liczba kont, do których dotarła Twoja publikacja. Liczba prezentująca wyświetlenia mówi, ile razy dany kafelek IG Stories pojawił się na ekranie użytkowników. W widoku poniżej obie dane podkreślone są na czerwono.


grafika5-400x720

Widok wyniku, jaki osiągnęła publikacja IG Stories. Wartości zasięgu i wyświetleń podkreślone na zielono.

Powyższy przykład ilustruje sytuację, w której liczba wyświetleń znacząco przewyższa zasięg. Jeśli widzisz taki wynik, przyjrzyj się komunikowanym treściom. Może on świadczyć o tym, że stories przyciągnęło uwagę użytkownika, który postanowił zapoznać się z nim jeszcze raz, przeczytać do końca umieszczony na nim tekst i przyjrzeć się detalom. Może być jednak i tak, że publikacja zawierała zbyt dużo tekstu i aby wszystko przeczytać, zainteresowani musieli do niej wrócić. Zastanów się, czym charakteryzują się Twoje komunikaty, które odnotowały znaczną rozbieżność między zasięgiem i wyświetleniami.

Gdy opublikujesz kilka kafelków w jednej publikacji IG stories, śledź, jak zmienia się zasięg następujących po sobie materiałów. Dzięki temu przekonasz się, czy udało Ci się utrzymać uwagę odbiorców przez cały czas trwania serii, czy może ich zainteresowanie spadało w miarę przeklikiwania się przez kolejne stories. Zwróć też uwagę,jaka forma stories sprawdzała się najlepiejw przypadku Twoich odbiorców. W zależności od specyfiki branży, w której się poruszasz, możesz wybierać spośród wielu formatów i ocenić, które najlepiej utrzymają zaangażowanie użytkowników. Oto kilka z nich – przy niektórych znajdziesz przykłady stories przygotowanych przez nas dla marek, z którymi współpracujemy:

ikony-blog-trojkat-08

Stories edukacyjnedostarczające merytorycznej i przydatnej wiedzy danej branży. Wzmocnią one wizerunek Twój lub Twojej firmy jako eksperta i przyzwyczają użytkowników do wysokiej jakości materiałów na Twoim profilu.

grafika2-1156x720

ikony-blog-trojkat-08

Quizy, głosowanie i zagadki wykorzystujące naklejki dostępne przy tworzeniu Stories oraz treści wchodzące w dialog z zainteresowanymi użytkownikami. Stosując je, możesz dowiadywać się, co konkretnie interesuje Twoich odbiorców, poznawać ich gusta lub wiedzę w dziedzinie, w której się specjalizujesz, a także dostarczać im rozrywki.

grafika3-1156x720

 

ikony-blog-trojkat-08

Publikacje „zza kulis” działalności marki lub relacjonujące ważne wydarzenia, które stanowią unikalny content doskonale dopasowany do bezpośredniej i swobodnej formy komunikacji w InstaStories. Takimi działaniami ocieplasz wizerunek, zmniejszasz dystans i pokazujesz ludzkie oblicze marki z pozytywnymi emocjami. 

grafika4-1156x720

 

ikony-blog-trojkat-08

Udostępniane Stories użytkowników, na których oznaczona jest Twoja marka. Gdy pokazujesz w swoich kanałach User Generated Content, do odbiorców dociera ważny i czytelny sygnał: liczysz się z nimi i doceniasz, że korzystają z Twoich usług lub produktów. Pokazujesz także, że to, co oferujesz, jest użyteczne i że są na to dowody, które trudno podważyć. Jeśli specyfika oraz sytuacja finansowa Twojej marki na to pozwala, pomyśl o ciekawych akcjach rabatach i konkursach dostępnych tylko na Stories. W ten sposób zainteresowani nią użytkownicy będą wiedzieć, że przeglądanie Twoich publikacji zwyczajnie się opłaca!

Eksperymentuj z liczbą dodawanych stories oraz ich częstotliwością. Pamiętaj, że im więcej wartościowych i angażujących treści umieszczasz, tym więcej osób spośród aktualnych followersów będzie zaglądało do Twoich publikacji. 

ikony-blog-trojkat-01

Kliknięcia „dalej” i „wstecz”

To, w jaki sposób odbiorcy oglądają Twoje IG Stories, świetnie pokazuje, jak oceniają publikowane treści. Klikają „dalej”, by obejrzeć kolejny kafelek, lub „wstecz” by się cofnąć i popatrzeć na poprzedni. Twórcom IG Stories oczywiście najbardziej zależy na jak największej liczbie kliknięć „wstecz”. Można wtedy z dużym prawdopodobieństwem założyć, że użytkownik chciał jeszcze raz zobaczyć zamieszczony materiał. Takie działanie zwiększa również wskaźnik wyświetleń stories. Na widoku poniżej zaznaczono te wartości czerwonym podkreśleniem.


grafika-6-1

 Widok wyniku, jaki osiągnęła publikacja IG Stories. Wartości kliknięć „dalej” i „wstecz” podkreślone na czerwono.


ikony-blog-trojkat-01

Najlepiej przyglądać się danym z Instagram Stories, gdy wyniki są prezentowane w formie procentowej. Daje ona najbardziej sugestywny obraz i pozwala łatwo analizować publikacje z dużymi różnicami w danych.

Jeśli użytkownicy, klikając prawy brzeg stories, przechodzą do kolejnego Twojego stories, może to świadczyć, że stracili zainteresowanie i postanowili poszukać ciekawszych kafelków w Twojej serii. To tak, jakby dali Ci kolejną szansę lub liczyli na to, że w dalszej części odkryją coś, co przyciągnie ich uwagę. Gorzej, gdy przejdą na stories następnego konta… Co robić, aby temu zapobiegać?

ikony-blog-trojkat-01

Ile osób opuszcza Cię po pierwszym stories, a ile zostaje z Tobą do końca?

Pierwsze wrażenie można zrobić na kimś tylko raz. Pozwala ono szybko wyrobić sobie opinię o nowo poznanej osobie. Podobnie jest na IG Stories. Pierwszy kafelek z opublikowanej serii daje użytkownikowi informacje o tym, czy warto zainteresować się tym, co masz do przekazania dalej. Zadbaj, aby publikacja zawierała przydatne, ciekawe informacje, podane w pomysłowy sposób. Od tego zależy, czy użytkownik zostanie z Twoją marką na dłużej, a przynajmniej do końca danej serii stories. 

Dobrym wyznacznikiem tego, jaką jakość w oczach odbiorców prezentuje Twoje stories i jak bardzo przyciąga uwagę użytkowników, jest współczynnik odejścia po pierwszym kafelku z serii.

Aby sprawdzić, które stories zatrzymują oglądających na dłużej, a które w przypadku danej marki nie sprawdzają się wcale i powodują zmniejszenie zainteresowania tym, co jest dalej, weź pod uwagę zasięg pierwszego i drugiego stories.

grafika7

Podobnie możesz sprawdzić, jaki procent użytkowników ogląda Twoją relację od samego początku do końca. Do obliczeń potrzebujesz zasięgu pierwszego i ostatniego.

grafika8-2-1

ikony-blog-trojkat-01

Takie statystyki warto uważnie śledzić i katalogować. Pozwoli Ci to wyznaczyć dla profilu, który prowadzisz, dobrej jakości benchmarki i rozwijać swoje stories w kierunku tych, które cieszą się największym zainteresowaniem obserwującej Cię społeczności.

Działania podjęte w stosunku do stories

Bardzo ważną informacją dostępną w statystykach każdego stories jest zaangażowanie użytkowników. Wielu osobom prowadzącym profile w mediach społecznościowych zależy właśnie na jak największym zaangażowaniu odbiorców. Na budowaniu społeczności, która reaguje na publikacje, odpowiada na pytania i podąża za narracją. Ten cel osiągniesz, między innymi, tworząc angażujące stories odpowiadające oczekiwaniom grupy docelowej.

grafika9

Podsumowanie

Wszystkie zaprezentowane sposoby analizy publikowanych Insta Stories pozwolą Ci lepiej zrozumieć grupę docelową, do której docierasz ze swoimi publikacjami.

ikony-blog-trojkat-04

W zależności od tego, czym zajmuje się Twoja marka i czego oczekują od niej użytkownicy, zupełnie inne czynniki mogą mieć wpływ na to, co najbardziej interesuje i angażuje Twoich odbiorców.


Pamiętaj: 

  1. Uważnie śledź wszelkiego rodzaju trendy w zbieranych danych. Patrz, co wywołuje pozytywne zmiany w statystykach i powielaj dobre schematy tworzenia publikacji.
  2. Nie musisz od razu analizować wszystkich danych. Na początek możesz skupić się na jednym wskaźniku, który ma dla Ciebie największe znaczenie, np. kliknięciach dalej/wstecz i pracować nad jego poprawą.
  3. Obserwuj uważnie trendy w tworzeniu IG Stories i staraj się, by miały odzwierciedlenie w Twoich publikacjach. Obserwując innych i wybierając do testów te rozwiązania, które pasują do Twojej marki, wyrobisz sobie swój własny styl oraz sprawdzisz, co Twoi obserwatorzy oglądają najchętniej.
  4. Analizuj szczegółowo, co zawierały stories, które osiągnęły najgorsze i najlepsze wyniki. Sprawdź, jakie posiadały teksty, grafiki czy wezwania do działania. Co mogło spodobać się użytkownikom, a co mogło ich zniechęcić? 
  5. Pamiętaj o systematyczności. Im częściej publikujesz, tym większa szansa, że Twoi followersi skuszą się na regularne odwiedzanie Twoich IG Stories.
  6. Publikacje na Stories, chociaż znacznie swobodniejsze niż komunikacja na innych portalach społecznościowych, są również częścią budowania Twojej rozpoznawalności w sieci. Dbaj  o spójny wizerunek i wygląd Twoich stories, aby przyzwyczajać użytkowników do charakterystycznych elementów tworzących Twój brand.
  7. I najważniejsze –  nie bój się eksperymentować, baw się formą i treścią!

Rekrutujemy. Dołącz do Whites na stanowisko:


 

Magdalena Zwolińska

form-newsletter-bg

Dołącz do Digital Insiders Network! Zapisz się na powiadomienia o wydarzeniach w Whites