Styczeń: 5 najciekawszych kampanii

· opublikowano: 08/02/2017

Z początkiem roku, marki i różnego rodzaju instytucje, przygotowały nowe kampanie, którymi zachęcają nas do swoich produktów bądź skłaniają do przemyśleń. Zespół Whites wybrał 5 najciekawszych styczniowych kampanii, przy których warto na chwilę się zatrzymać.

Zapraszamy do lektury!

1. Główny Inspektorat Sanitarny: „Melanż. Oczekiwania vs. rzeczywistość”

Kampanie GIS-u wzbudzały kontrowersje już w przeszłości ze względu na ich treść oraz na aspekt wizualny produkcji m.in. klip ostrzegający przed zażywaniem dopalaczy czy teledyski rapera o pseudonimie Gisu (w tej roli sam kierownik instytucji, Marek Posobkiewicz).
W swojej nowej kampanii społecznej GIS postanowił podejść do sprawy dużo bardziej profesjonalnie od strony wizualnej oraz komunikacyjnej.

We współpracy z Fabryką Komunikacji Społecznej, instytucja przygotowała kampanię „Melanż. Oczekiwania vs. rzeczywistość”. Jej celem jest uświadomienie młodzieży zagrożeń, które wynikają z zażywania substancji, takich jak alkohol, papierosy, marihuana i twarde narkotyki. Głównym punktem kampanii jest dziesięć 30-sto sekundowych spotów, które pokazują młodym ludziom, że ich wyobrażenia związane z przyjmowaniem używek często mijają się z prawdą. Oprócz filmów, kampania obejmuje również stronę internetową, na której można znaleźć informacje o leczeniu uzależnień oraz wykonać quiz zatytułowany: „Jakim typem melanżowicza jesteś?”. W kolejnych miesiącach planowana jest też współpraca z influencerami i produkcja odzieży.

Kampania zrealizowana jest z rozmachem i obejmuje różne kanały komunikacji. Czy to wystarczy, żeby dotarła do grupy docelowej i wywarła na niej zamierzony wpływ? Jak na razie słychać wiele zarówno pozytywnych, jak i negatywnych komentarzy na jej temat. Młodzi ludzie w komentarzach pod spotami uważają, że spoty pokazują ich w negatywnym świetle, a zachowanie bohaterów po konkretnych używkach mijają się z prawdą i jest zbyt przerysowane.

2. Mattel: „Dads who play Barbie”

Najsłynniejsza lalka świata, czyli Barbie, przez lata była oskarżana o promowanie nierealnych standardów piękna i szerzenie zbyt stereotypowego wizerunku kobiecości. Idąc z duchem czasu, producent lalek, czyli firma Mattel, postanowił unowocześnić wizerunek Barbie i wprowadził na rynek zabawki w nowych odsłonach. Pojawiły się między innymi lalki reprezentujące mniejszości etniczne, w różnych typach urody i sylwetki. Firma zaczęła również kłaść duży nacisk na edukację i kształtowanie świadomości wśród dziewczynek.

Najnowszy spot „Dads who play Barbie”pokazuje mężczyzn, którzy bawią się ze swoimi córkami lalkami Barbie. Przełamuje stereotypy dotyczące tradycyjnych ról społecznych. Jeden z ojców mówi na przykład, że uważa się za męskiego faceta  („a typical man’s man”), co nie przeszkadza mu w tym, aby chwilę później mówić piskliwym głosem i wcielać się w rolę Barbie u lekarza. Hasło użyte w kampanii: „you can be anything”, zachęca dziewczynki do realizacji swoich marzeń. Jak podkreśla opis akcji, zabawa w panią doktor, paleontolożkę czy nauczycielkę to pierwszy krok do spełnienia marzeń w prawdziwym świecie.

Najnowsza kampania firmy Mattel została przyjęta z dużym entuzjazmem. Wpisuje się w obecny na rynku reklamowym trend mówienia o marce poprzez ludzi i ich emocje. Specjaliści zauważają, że rebranding Barbie zmierza w dobrym kierunku i spełnia współczesne oczekiwania społeczne.

3. TurboTax: „Relax There’s Turbo Tax”

Amerykańska firma TurboTax, oferująca software i aplikację mobilną do rozliczeń podatkowych, udowadnia, że z pozoru nudny temat może być materiałem na viralowe reklamy. W swojej najnowszej kampanii TurboTax wykorzystał wizerunek gwiazd oraz postaci znanych z popkultury. Możemy obejrzeć reklamę z udziałem m.in Kathy Bates, Davida Ortiza, DJ Khaleda czy Humpty Dumpty. Jak dotąd najpopularniejszą reklamą z serii, okazała się ta z udziałem bajkowego jajka – zanotowała ponad 18 milionów wyświetleń. Duży udział w sukcesie tego właśnie spotu, miał fakt, iż został wyemitowana podczas tegorocznego Super Bowl czyli w czasie, kiedy czas antenowy w telewizji jest najcenniejszy (ponad 5 milionów dolarów za 30 sekund).

Reklamy TurboTax korzystają z popularności znanych postaci, ale przede wszystkim ich scenariusze i dialogi z nutką czarnego humoru, sprawiają, że mamy ochotę obejrzeć je po raz kolejny.

4. Paramount Pictures: „Rings – TV Store Prank”

Z okazji premiery filmu „Rings”, kontynuacji słynnego horroru sprzed 15 lat, dystrybutor dzieła Paramount Pictures, przygotował dla fanów serii prank. Osoby biorące udział w żarcie, były przekonane, że zostały zaproszone na testowanie nowoczesnych telewizorów. Podczas prezentacji, zza jednego z ekranów wyłania się mroczna postać. To Samara Morgan, czyli słynna, długowłosa dziewczynka znana z pierwszej części filmu „The Ring”. Ich reakcje można zobaczyć w klipie promocyjnym Nagranie stało się viralem i obejrzało je już ponad 8 milionów internautów.

5. Shahaka Shapira: „Yolocaust”

Yolocaust to projekt stworzony przez satyryka izraelskiego pochodzenia Shahaka Shapirę. Nie ma w nim jednak nic śmiesznego. Autor wykorzystał zdjęcia zrobione przy pomniku ofiar Holocaustu w Berlinie, które młodzi ludzie umieścili w serwisach społecznościowych. Fotografie uśmiechniętych kobiet i mężczyzn, pozujących z kubkiem kawy czy charakterystycznym „dzióbkiem” zestawił z autentycznymi zdjęciami z obozów koncentracyjnych. W ten sposób powstały fotomontaże, na których można zobaczyć na przykład chłopaka skaczącego po stosie zwłok. Kampania okazała się terapią szokową dla wielu ludzi, którzy uświadomili sobie, jak bezmyślne jest beztroskie pozowanie do zdjęć w miejscach upamiętniających ofiary Holocaustu czy innych pomnikach pamięci.

Stronę yolocaust.de odwiedziło ponad 2,5 miliona osób. Projekt dotarł także do każdego z 12 bohaterów fotomontaży. Jak donosi autor projektu, wszyscy z nich przeprosili i obiecali usunąć niefortunne fotografie ze swoich profili na Facebooku i Instagramie.

Magdalena Ładniuk

WRÓĆ DO LISTY