Pozycjonowanie sklepu internetowego – Case Study

· opublikowano: 09/05/2017

Chcielibyśmy Wam przybliżyć nasze podejście do działań SEO. W tym celu najlepiej posłużyć się przykładami. Będziemy więc sukcesywnie opisywać case studies. Niekoniecznie te najbardziej spektakularne – wiele z tych projektów jest na tyle specyficznych, że nie moglibyśmy o nich szczegółowo opowiadać bez  złamania wiążących nas klauzul poufności. Wierzymy jednak, że przedstawione przez nas przykłady pokażą jak warto podchodzić do pozycjonowania – długofalowo, metodycznie, podążając za trendami w zmianach algorytmu.

Klient

Sklep Internetowy oferujący ponad 10 tysięcy produktów z kategorii FMCG w konkurencyjnej branży. Grupą docelową sklepu są zarówno firmy jak i klienci indywidualni.

Sytuacja początkowa

  • Sklep był pozycjonowany przez kilka lat, przez jedną z największych polskich agencji specjalizujących się w SEO. Mimo tych działań, witryna notowała stałe spadki, w ciągu 2 lat spadek ruchu organicznego wyniósł 35%.
  • Kilka miesięcy przed podjęciem współpracy został zmieniony silnik sklepu co spowodowało kolejne spadki.
  • Oczekiwaniem klienta było zahamowanie spadków ruchu organicznego, a następnie zbudowanie stabilnego wzrostu, na poziomie 30% rok do roku.

 

Najważniejsze działania SEO

Pierwszy rok współpracy

1.Rozwiązanie problemu duplikacji stron na kilku płaszczyznach:

  • przekierowanie różnych wersji adresu URL strony głównej do wersji podstawowej;
  • rozwiązanie problemu duplikacji adresów stron kategorii produktów poprzez ustalenie kanonicznej wersji adresu i optymalizacji linkowania wewnętrznego;
  • rozwiązanie problemu duplikacji stron produktów przez wypłaszczenie adresów;
  • wykorzystanie canonicala do parametrów sortowania stron kategorii.

2. Wersja mobilna

Wykorzystanie subdomeny dla wersji mobilnej sklepu wymagało powiązania stron desktop<=>mobile, w celu łatwiejszej indeksacji serwisu i wykluczenia problemu duplikacji

3. Optymalizacja indeksacji

  • uporządkowanie przekierowań ze starych wersji adresów, które ciągle były dostępne po zmianie serwisu;
  •  wyłączanie z indeksowania stron nieistotnych z punktu widzenia wyszukiwarki: strony użytkowników, koszyka, panelu logowania;
  • naprawa i optymalizacja sitemapy XML.

Drugi rok współpracy

1. Optymalizacja indeksacji

  • optymalizacja strony błędu – przekierowanie do strony wyników wyszukiwań z podobnymi produktami i wyłącznie wyników wyszukiwań z indeksacji wyłącznie z indeksacji zbędnego filtrowania na stronach kategorii;
  • rozwiązanie problemu duplikujących się stron marek i producentów poprzez zastosowanie tagu canonical.

2. Optymalizacja czasu ładowania:

  • optymalizacja grafiki;
  • optymalizacja ilości kodu w strukturze HTML;
  • zmniejszenie liczby odwołań do serwera.

Działania stałe przez cały okres współpracy

1. Optymalizacja strategii link buildingu

  • kluczowe było określenie najważniejszych stron docelowych;
  • regularny i naturalny przyrost jakościowych linków;
  • nawiązanie współpracy z blogerami poprzez akcję specjalną.

2. Optymalizacja treści w serwisie

  • optymalizacja meta tagów – poprawa tagów na User Friendly + lepsze wykorzystanie fraz kluczowych;
  • dodanie unikalnych opisów kategorii i marek;
  • rozbudowa bloga serwisu;
  • optymalizacja nagłówków H – wprowadzenie optymalnej struktury nagłówków i wykorzystanie fraz kluczowych.

Efekty

Ruch organiczny

Wskaźnik Searchmetrics Visibility

Ruch organiczny wg Semstorm

Ilość fraz w TOP10 wg Semstorm

pozycje Top10

 

Czy taki wynik to sukces?

Dla wielu osiągnięte przez nas wyniki mogą okazać rewelacyjne,  oczywiście wielu przedsiębiorców ma dużo większe ambicje i oczekiwania. Warto w tym momencie podkreślić, że branża jest konkurencyjna o dość stabilnym poziomie ilości zapytań. Przedstawiony klient nie zaczynał też od zera, a był jednym z kluczowych graczy w swojej kategorii, uzyskujący co miesiąc kilkadziesiąt tysięcy wizyt z wyników organicznych. Dodatkowo rozpoczynaliśmy działania w sytuacji gdzie ruch organiczny miał trend spadkowy i pierwsze miesiące zostały poświęcone na zahamowanie spadków.

Wnioski

1. Partnerska relacja z klientem

Jak widzicie przez te 2 lata wdrożyliśmy wspólnie z klientem wiele ważnych zmian także po stronie samego serwisu. Kluczem do sukcesu było zaufanie i partnerska relacja, a także zaangażowanie we wdrażanie zmian.

2. Optymalizacja sklepu daje długoterminowe efekty

Nie wszystkie zmiany dały efekt bezpośrednio po wprowadzeniu. To całość optymalizacji sprawiła, że sklep stał się bardziej przyjazny dla użytkowników i łatwiejszy do indeksacji. Potwierdzeniem tej tezy są wzrosty widoczności przy kolejnych aktualizacjach algorytmu Google.

3. Znaczenie działań onsite

Przez cały okres współpracy wspieraliśmy domenę poprzez wzmacnianie profilu linkowego, jednak nasze analizy wykazują, że to poprawa na poziomie samego sklepu dała najwięcej korzyści.

Pytania?

Jeśli masz dodatkowe pytania odnośnie powyższego case study  skontaktuj się z Maciejem Woźniakiem z Whites: https://www.linkedin.com/in/wozniakmaciej/

 

Podsumowanie

 

WRÓĆ DO LISTY