5 reklam, które warto zobaczyć

· opublikowano: 21/04/2017

Zapraszamy na subiektywny przegląd najlepszych kampanii marketingowych ostatnich tygodni. Wspominamy o polskich produkcjach – reklamie Allegro, kontrowersyjnym viralowym wideo od Reserved oraz zagranicznych reklamach Nike i Leroy Merlin.

  1. „Polish boy wanted” – Reserved

W swojej najnowszej kampanii marka odzieżowa Reserved sięgnęła po schemat doskonale znany z facebookowych stron w stylu Spotted: dziewczyna spotyka atrakcyjnego chłopaka, a kiedy ten znika z zasięgu jej wzroku, o pomoc w jego odnalezieniu prosi internautów. Tym razem w poszukiwania Wojtka z Warszawy zaangażowały się tysiące osób. Film z prośbą o namierzenie chłopaka szybko stał się viralem – obejrzało go ponad 2 miliony osób. Udostępniano go na popularnych fanpage’ach, pisano o nim w wiodących portalach oraz mówiono w telewizji. Można więc stwierdzić, że kampania osiągnęła zamierzony efekt. Działania Reserved wbrew zamierzeniom autorów kampanii wywołały odwrotny efekt do zamierzonego. Film „Polish boy wanted” nie był oznaczony jako reklama. Udostępniający byli przekonani, że dzielą się autentycznym materiałem nagranym przez prywatną osobę. Po ujawnieniu prawdy o akcji wiele osób poczuło się oszukanych, wykorzystanych do celów marketingowych bez swojej wiedzy oraz pozwolenia. Wywołana fala hejtu zmusiła markę do działania mającego na celu poprawę wizerunku – Reserved ogłosiło, iż część zysków z najnowszej kolekcji zostanie przekazana na wybrany cel społeczny. Dodatkowo kilka dni temu marka oficjalnie przeprosiła internautów za kampanię i wprowadzenie ich w błąd.

  1. „Bal”- Allegro

Allegro zachwyca opartymi na idei storytellingu reklamami z serii „Czego szukasz?”. W grudniu ubiegłego roku, marka podbiła serca internautów na całym świecie, wzruszającym spotem „English for beginners”  Najnowszy reklama zatytułowana „Bal” przedstawia historię dziewczynki, która przygotowuje się do balu karnawałowego. Jej mama poświęca całe noce na szycie kolejnych strojów, które nie przypadają kilkulatce do gustu. Frustracja narasta z każdym kolejnym strojem. Ostatecznie dziewczynka decyduje się wystąpić w prostej, czerwonej sukience – przebiera się za swoją mamę. Moment, w którym kobieta odkrywa, że to ona jest wzorem dla swojej córki wywołuję łezkę w oku wielu widzów.
Mimo tej wzruszającej narracji,  nie brakuje jednak głosów negatywnych – dotyczą one głównie promowania stereotypowych wzorów kobiecości. Twórcom reklamy zarzuca się, że przedstawili kobietę jako typową „matkę-Polkę” poświęcającą się dla rodziny, a jednocześnie ciągle niedocenianą przez wyjątkowo kapryśne dziecko. Spot, który wywołuje tak skrajne emocje obejrzało już ponad 2 miliony użytkowników. 

  1. „Z czego są zrobione dziewczynki?” – Nike

Nike w swoich kampaniach konsekwentnie działa na rzecz promowania kobiecej siły, jej roli w sporcie i społeczeństwie. W swojej najnowszej reklamie sięga do kultury rosyjskiej i przywołuje znaną piosenkę opowiadają o składnikach, z których zrobione są dziewczynki: z kwiatków, pierścionków, plotek, marmolady oraz innych pięknych i słodkich przedmiotów. Marka Nike wykorzystuje ten utwór, aby zredefiniować tradycyjne pojęcie kobiecości. Bohaterką filmu jest dziewczynka, która występuje przed dużą publicznością. W trakcie występu sama postanawia zmienić słowa znanej rosyjskiej piosenki. W jej wersji zamiast kwiatków i marmolady pojawiają się żelazo, walka, poświęcenie, odwaga, zaciśnięte pięści, a nawet siniaki.

  1. Kampania społeczna „Not special needs (just human needs)”

Kampania społeczna „Not special needs” przełamuje stereotypy na temat osób z zespołem Downa. Mówi się, że dotknięci tą chorobą wymagają szczególnego traktowania i troski. Bohaterowie najnowszego spotu pokazują absurdalność takiego myślenia. Czym są bowiem specjalne potrzeby? Aktorzy wymieniają między innymi jedzenie na śniadanie jajek dinozaura, noszenie gigantycznej zbroi, bycie masowanym przez kota i budzonym przez gwiazdę. W rzeczywistości potrzeby osób z syndromem Downa nie są specjalne – tak samo jak wszyscy ludzie potrzebują oni edukacji, pracy, możliwości, przyjaciół i miłości. Kampania ma na celu uświadomienie, że osoby z dodatkowym chromosomem mają taką samą wrażliwość i uczucia jak reszta społeczeństwa.

  1. „Life’s Adventure” – Leroy Merlin

Twórcy najnowszej reklamy Leroy Merlin, zamiast reklamowania bezpośrednio swoich produktów, postanowili zwrócić uwagę klientów przedstawiając im bajkową, ale życiową historię. Reklama została zrealizowana z rozmachem pełnometrażowego filmu – znajdziemy w niej historię pełną zwrotów akcji, piękne kadry i profesjonalne efekty specjalne. Spot przedstawia metaforę życia jako ciągłej podróży, ze wszystkimi wzlotami i upadkami. Centralną rolę odgrywa dom – to wokół niego koncentruje się cała akcja.

WRÓĆ DO LISTY